Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025

Eurostat: Η Αλβανία, η χώρα με τη χαμηλότερη σιδηροδρομική πυκνότητα στην Ευρώπη


Όλη η Ευρώπη έχει δώσει προτεραιότητα στην κατασκευή σιδηροδρόμων ως αποτελεσματικότερο μέσο μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων και με πολύ μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον.
politiko.al

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επίσης δώσει σημασία στην κατασκευή σιδηροδρόμων στα έργα υποδομής της. Αντίθετα, η Αλβανία, στα 30 χρόνια μετάβασής της, δεν έχει επικεντρωθεί στη βελτίωση του σιδηροδρομικού της συστήματος, το οποίο κληρονόμησε από το παρελθόν, ούτε στη δημιουργία νέων γραμμών.

Τα τελευταία στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι η Αλβανία είχε μόνο 9 μέτρα σιδηροδρόμου ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο το 2023, το χαμηλότερο στην Ευρώπη. Στην περιοχή, η Σερβία έχει την υψηλότερη πυκνότητα με 44 μέτρα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, ακολουθούμενη από τη Βόρεια Μακεδονία (27,4), το Κόσοβο (22,8 μέτρα) και το Μαυροβούνιο (18,4 μέτρα).

Αν και καθυστερημένα, πρόσφατα έγιναν βήματα για την αναζωογόνηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Κατασκευάζεται ο σιδηρόδρομος Τιράνων-Δυρραχίου, που χρηματοδοτείται από την EBRD.

Ανοίχθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του σιδηροδρόμου Vorë-Hani Hotit. Ο σιδηρόδρομος Rrogozhinë-Vlorë βρίσκεται στη φάση δημοπράτησης της ιδέας του έργου. Ο σιδηρόδρομος Δυρράχιο-Πρίστινα βρίσκεται στο στάδιο της σύνταξης του έργου. Το έργο είναι έτοιμο και έχει ζητηθεί χρηματοδότηση από την EBRD για τον σιδηρόδρομο Δυρράχιο-Rrogozhinë.

Σύμφωνα με τη Eurostat, το 2023, το σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ είχε συνολικό μήκος 200.947 km, με τη μεγαλύτερη πυκνότητα σιδηροδρομικών γραμμών συγκεντρωμένη στις μεγάλες πόλεις και άλλα πληθυσμιακά κέντρα.

Η μεγαλύτερη πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου καταγράφηκε στην Τσεχική Δημοκρατία, με 123,2 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής ανά km². Άλλες χώρες της ΕΕ με υψηλή πυκνότητα ήταν το Βέλγιο (119,2 m/km²), η Γερμανία (109,5 m/km²) και το Λουξεμβούργο (104,8 m/km²).

Από την άλλη πλευρά, η χαμηλότερη πυκνότητα σιδηροδρομικού δικτύου καταγράφηκε στην Ελλάδα (14,0 m/km²) και στη Φινλανδία (19,4 m/km²). Χαμηλές πυκνότητες καταγράφηκαν επίσης στη Σουηδία (26,8 m/km²), την Εσθονία (27,2 m/km²), την Πορτογαλία (27,8 m/km²), τη Λετονία (28,9 m/km²) και την Ιρλανδία (29,8 m/km²).

Επέκταση σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας στην ΕΕ

Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ, οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, σχεδιασμένες για ταχύτητες άνω των 250 km/h, συχνά διασχίζουν τα εθνικά σύνορα, επιτρέποντας απρόσκοπτα ταξίδια υψηλής ταχύτητας εντός της ΕΕ.

Αυτό το διασυνδεδεμένο δίκτυο γνώρισε σημαντική ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία. Από το 2013 έως το 2023, το μήκος του επεκτάθηκε κατά 2.744 km (+47,2%), φτάνοντας τα 8.556 km.

Το 2023, η Ισπανία προηγήθηκε με 3.190 km γραμμές υψηλής ταχύτητας, σημειώνοντας αύξηση 66% από 1.919 km το 2013, ακολουθούμενη από τη Γαλλία με 2.748 km (+35% από 2.036 km), τη Γερμανία με 1.163 km (+32% από 881 km3, 7% + 5 km) και την Ιταλία. Το Βέλγιο κατέγραψε 211 km γραμμών υψηλής ταχύτητας και η Ολλανδία 90 km (αμετάβλητο από το 2013). Η Δανία έχει 57 χιλιόμετρα, εγκαινιάστηκε το 2019.