Την Παρασκευή η δίκη των δύο ελεγκτών της ΕΑΔ για παράβαση καθήκοντος
Παρότι η σύμβαση που υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014 και προέβλεπε την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα είχε προθεσμία υλοποίησης δύο ετών, μέχρι την ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη η ολοκλήρωση του έργου παρέμενε σε εκκρεμότητα.
Γιάννης Σουλιώτης
kathimerini.gr
Σε δίκη για παράβαση καθήκοντος παραπέμπονται μεθαύριο Παρασκευή οι δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) που διενήργησαν τον έλεγχο για την αμαρτωλή σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ. Υπόθεση την οποία η Δικαιοσύνη συσχετίζει με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αποδίδοντας «αιτιώδη συνάφεια» ανάμεσα στη μη υλοποίηση της σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και στη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων. Το κατηγορητήριο που συνέταξε η εισαγγελέας Αγγελική Τριανταφύλλου εις βάρος των δύο ελεγκτών είναι ιδιαίτερα βαρύ, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ τους κατηγορεί ότι ενήργησαν με τρόπο «ώστε να ωφελήσουν παράνομα τους υπαιτίους, όφελος που συνίστατο στο να μην καταλογισθούν σε αυτούς ποινικές ευθύνες».
Η σύμβαση ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και στην κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ – Alstom υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014. Είχε προϋπολογισμό 41 εκατ. ευρώ και προθεσμία υλοποίησης δύο ετών. Προέβλεπε την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα. Μέχρι την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, ωστόσο, και ενώ είχαν μεσολαβήσει οκτώ παρατάσεις και η υπογραφή μιας συμπληρωματικής σύμβασης, η ολοκλήρωση του έργου παρέμενε σε εκκρεμότητα. Την υπόθεση άρχισε να ερευνά το 2020 η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και το 2022 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Το πόρισμα της ΕΑΔ ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, με τους ελεγκτές να καταλήγουν στην πορισματική αναφορά τους στην κρίση ότι «δεν θα πρέπει να αποδοθούν ποινικές ευθύνες στα όργανα της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και της Προϊσταμένης Αρχής της ΕΡΓΟΣΕ για την επιβάρυνση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με το ποσό των 3,3 εκατ. ευρώ από αναντίρρητα σημειωθείσες καθυστερήσεις των ανωτέρω οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και χωρίς πρόθεση κατά το χρονικό διάστημα από 1ης Φεβρουαρίου 2019 έως 31 Οκτωβρίου 2020».
Ενήργησαν με τρόπο «ώστε να ωφελήσουν παράνομα τους υπαιτίους», αναφέρει η εισαγγελέας Αγγελική Τριανταφύλλου.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αντιστοίχως ολοκλήρωσε την έρευνά της το καλοκαίρι του 2023 και κατέληξε στην άσκηση κακουργηματικής δίωξης εις βάρος 23 μη πολιτικών προσώπων, μεταξύ άλλων για απάτη και απιστία. Η δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη σύμβαση 717 συσχετίστηκε με τη δικογραφία της Λάρισας για το δυστύχημα των Τεμπών, με τον εφέτη ανακριτή να κάνει λόγο σε επίσημο έγγραφό του για «αιτιώδη σύνδεσμο» ανάμεσα στη μη υλοποίηση της σύμβασης και στο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Σε συνέχεια των παραπάνω, η Εισαγγελία Πρωτοδικών προχώρησε στην άσκηση δίωξης εις βάρος των δύο ελεγκτών της ΕΑΔ, κατηγορώντας τους για παράβαση καθήκοντος. Τους αποδίδει ότι «προέβησαν παράνομα και δόλια στην ουσιαστική αξιολόγηση των διαπιστώσεων που είχαν προηγουμένως παραθέσει κατά παράβαση των ρητών οδηγιών της υπηρεσίας τους και καταλήγοντας μάλιστα σε παντελώς αντίθετα με τις διαπιστώσεις τους αυτές συμπεράσματα – αξιολογικές κρίσεις, επιχειρώντας να δικαιολογήσουν παράνομες ενέργειες των υπευθύνων». Σύμφωνα μάλιστα με την εισαγγελέα, οι δύο ελεγκτές «έπραξαν τα ανωτέρω ούτως ώστε να ωφελήσουν παράνομα τους υπαιτίους, όφελος συνιστάμενο στο να μην καταλογισθούν σε αυτούς ποινικές ευθύνες».
Προς ενίσχυση του κατηγορητηρίου, η εισαγγελέας σημειώνει ότι με βάση τα αντιφατικά συμπεράσματα των δύο ελεγκτών της ΕΑΔ ο εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος παραπλανήθηκε αποφασίζοντας να θέσει την υπόθεση της μη υλοποίησης της σύμβασης 717 στο αρχείο. Η δίκη τους είναι προγραμματισμένη για την προσεχή Παρασκευή.