Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα αποφανθεί για το μονοπώλιο της NS στους ολλανδικούς σιδηροδρόμους


Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα αποφανθεί για τη νομιμότητα του μονοπωλίου της Nederlandse Spoorwegen (NS) στους ολλανδικούς σιδηροδρόμους μετά από χρόνια νομικών αμφισβητήσεων από αντίπαλες εταιρείες μεταφορών. Μια απόφαση μπορεί να πάρει μήνες, αλλά τα τρένα της NS θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά στο μεταξύ, αναφέρει η de Volkskrant .

nltimes.nl

Η υπόθεση παρουσιάστηκε μετά από επανειλημμένες απαιτήσεις από ανταγωνιστές όπως η Arriva και η Qbuzz, οι οποίοι αμφισβήτησαν εδώ και καιρό τα αποκλειστικά δικαιώματα της NS να εκμεταλλεύεται τις περισσότερες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ολλανδία. Ο Arriva χαρακτήρισε την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο «θετικό βήμα».

Η NS κατέχει επί του παρόντος αποκλειστικά δικαιώματα εκμετάλλευσης σχεδόν όλων των μεγάλων σιδηροδρομικών συνδέσεων στην Ολλανδία μέχρι το 2033. Αυτό περιλαμβάνει βασικές διαδρομές όπως το Άμστερνταμ προς το Αϊντχόβεν και το Νάιμεγκεν προς την Ουτρέχτη. Αν και η συμφωνία δεν επηρεάζει άμεσα τους επιβάτες, έχει προκαλέσει συνεχή απογοήτευση στους ανταγωνιστές σιδηροδρομικούς φορείς που αναζητούν πρόσβαση στο δίκτυο.

Από το 2020, οι ανταγωνιστές της NS έχουν καταθέσει τρεις ξεχωριστές αγωγές κατά της ολλανδικής κυβέρνησης, υποστηρίζοντας ότι το μονοπώλιο παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Παρά τις αποφάσεις του 2020, του 2022 και του 2023 που απέτυχαν να ανατρέψουν το μονοπώλιο, οι Ολλανδοί δικαστές έχουν αναγνωρίσει ότι η νομιμότητά του σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο παραμένει ασαφής.

Για την επίλυση αυτής της αβεβαιότητας, το College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της Ολλανδίας για τις οικονομικές υποθέσεις, συμφώνησε για πρώτη φορά να ζητήσει διευκρινίσεις από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Ένας εκπρόσωπος του CBb επιβεβαίωσε: «Σύντομα θα εκδοθεί προκαταρκτική απόφαση, με επίσημες ερωτήσεις που θα υποβληθούν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο».

Η NS αντιτάχθηκε ιστορικά στην εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, υποστηρίζοντας ότι το μονοπώλιο ευθυγραμμίζεται με τα εθνικά και ευρωπαϊκά νομικά πλαίσια. Ωστόσο, η εταιρεία πρόσφατα άλλαξε τη στάση της. Ένας εκπρόσωπος της NS δήλωσε ότι η εταιρεία είναι τώρα "χαρή που θα δοθεί σαφήνεια".

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες, θα καθορίσει εάν το μονοπώλιο της NS είναι σύμφωνο με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Ακόμη και αν το δικαστήριο καταδικάσει την NS, οι υπάρχουσες συμβάσεις περιλαμβάνουν διατάξεις για «παραχώρηση κρίσης», επιτρέποντας στην εταιρεία να συνεχίσει προσωρινά τη λειτουργία των τρένων ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων διεξάγει νέα διαδικασία υποβολής προσφορών.

Στο μεταξύ, οι ανταγωνιστές της NS διερευνούν άλλους τρόπους για να αμφισβητήσουν το μονοπώλιο. Ορισμένες εταιρείες έχουν εντοπίσει νομικά κενά που τους επιτρέπουν να εκτελούν περιορισμένες υπηρεσίες σε περιοχές που ελέγχονται από την NS.

Για παράδειγμα, η Arriva εξασφάλισε προηγουμένως το δικαίωμα να εκτελεί τοπικά τρένα από το Zwolle προς το Leeuwarden και το Groningen, αλλά η εταιρεία πρόσφατα ανέστειλε αυτά τα σχέδια. Η Arriva επικαλέστηκε ανεπαρκή χωρητικότητα για να εκμεταλλευτεί επικερδώς αυτά τα δρομολόγια και ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία θα αναβληθεί επ' αόριστον.