Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024

Τρένο «επανάσταση» καθοδόν στη Γαλλία, καθώς η αγορά υψηλής ταχύτητας ανοίγει στον ανταγωνισμό

Νέες εγχώριες εταιρείες, καθώς και εγκατεστημένοι ξένοι φορείς, θα ανταγωνιστούν την SNCF σε γραμμές TGV σε όλη τη χώρα


Τρεις ιδιωτικές γαλλικές εταιρείες πρόκειται να προσφέρουν εναλλακτικές –ή αντίπαλες– υπηρεσίες στον κρατικό σιδηροδρομικό φορέα SNCF καθώς ανοίγει η αγορά τρένων μεγάλων αποστάσεων TGV της χώρας.

Οι κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ βρίσκονται πίσω από το άνοιγμα της αγοράς.

Νέα και απευθείας δρομολόγια, φθηνότερα εισιτήρια, περισσότερη άνεση και καλύτερες υπηρεσίες εν πλω είναι μεταξύ των πλεονεκτημάτων που υπόσχονται οι νέοι φορείς εκμετάλλευσης.

Μία υπηρεσία, το «Le Train», πρόκειται να ξεκινήσει στη δυτική Γαλλία το 2027, συνδέοντας περιφερειακές πόλεις με 10 νέα τρένα και απευθείας δρομολόγια.

«Υπάρχει όρεξη για νέους τρόπους ταξιδιού. Εκεί μπαίνουν οι εταιρείες που έχουν συσταθεί από το μηδέν – φανταστείτε αν είχαμε ακόμα μόνο τρία τηλεοπτικά κανάλια ή μία τηλεφωνική εταιρεία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Le Train, Alain Gétraud.

«Στον 21ο αιώνα θέλουμε επιλογές, έχουμε διαφορετικές ανάγκες και αγαπημένες μάρκες.

«Η αεροπορική βιομηχανία, η τηλεφωνία και τα μέσα ενημέρωσης το έχουν κάνει, αλλά ο σιδηρόδρομος έχει καθυστερήσει. Πρέπει να προχωρήσουμε και να μεταμορφώσουμε και τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».

Νέες εταιρείες, ξένος ανταγωνισμός

Μια δεύτερη εταιρεία, η Proxima, έχει ήδη συγκεντρώσει 1 δισεκατομμύριο ευρώ μετά την κυκλοφορία στις αρχές του έτους και έχει παραγγείλει 12 TGV από την Alstom για το 2028.

Θα έχει ως στόχο να ανταγωνιστεί την SNCF συνδέοντας τη Ρεν, την Ανζέ, το Μπορντό και τη Ναντ με το Παρίσι.

Ο Kevin Speed, που επίσης θέλει να κυκλοφορήσει το 2028, ελπίζει να προσφέρει συνδέσεις μεταξύ Παρισιού και Λιλ, και Στρασβούργου και Λυών, με έμφαση στο χαμηλό κόστος – συμπεριλαμβανομένων των εισιτηρίων κάτω των 15 ευρώ σε ώρες εκτός αιχμής.

Η Γαλλία ανοίγει την αγορά των σιδηροδρόμων, με πρώτη την εθνική εταιρεία της Ιταλίας Trenitalia και την ισπανική Renfe να επωφελούνται.

Η πρώτη συνδέει το Μιλάνο και το Παρίσι μέσω της Λυών από το 2021 και η δεύτερη συνδέει τώρα τη Μαδρίτη και το Παρίσι μέσω πόλεων όπως η Βαρκελώνη και η Μασσαλία.

Ο κ. Gétraud είπε ότι ενώ αυτοί οι ξένοι φορείς είχαν πρωτοποριακό ξεκίνημα όσον αφορά τα τρένα και τα οικονομικά, έχουν επίσης αδυναμίες, δηλαδή την υποχρέωση να εξυπηρετούν τις αντίστοιχες εγχώριες αγορές τους, περιορίζοντας την ικανότητά τους να επεκταθούν στη Γαλλία και λιγότερο ευέλικτα εμπορικά μοντέλα.

Στόχος της Le Train, η οποία ιδρύθηκε το 2020, δεν είναι να ανταγωνιστεί, πρόσθεσε, αλλά μάλλον να προσφέρει κάτι διαφορετικό.

Οι επιβάτες ανοιχτοί σε αλλαγές

Ο πρόεδρος της ομάδας επιβατών της Fnaut ( Fédération Nationale des Associations d'Usagers des Transports) François Delétraz χαιρέτισε τις αλλαγές παρά ορισμένες επιφυλάξεις.

«Το άνοιγμα στον ανταγωνισμό είναι συνήθως καλό, καθώς υποχρεώνει τις επιχειρήσεις που έχουν το μονοπώλιο να είναι πιο παραγωγικές και μπορούν να μειώσουν τις τιμές.

Ωστόσο, μια ανησυχία που έχουμε είναι ότι εάν υπάρχουν πολλοί φορείς εκμετάλλευσης στην ίδια γραμμή, ο καθένας με μερικά ταξίδια μετ' επιστροφής την ημέρα, ενδέχεται να έχετε λιγότερες επιλογές χρονοδιαγράμματος με τον καθένα από ό,τι εάν υπάρχει μία εταιρεία που τα εκτελεί όλα.

«Ένας άλλος κίνδυνος είναι ότι οι νέοι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να εργάζονται μόνο στις πιο κερδοφόρες γραμμές και η SNCF θα είναι υποχρεωμένη να λειτουργεί τις μη κερδοφόρες».

Πρόσθεσε ότι κάθε επιπλέον χώρος και προσωπικό που υπόσχονται οι εταιρείες πιθανότατα θα έχει κόστος.

«Ένα πλεονέκτημα του SNCF είναι ότι οι επιβάτες μπορούν να βρουν χαμηλές και υψηλές τιμές στο ίδιο τρένο».

Οι ισχυρισμοί για σαφέστερη τιμολόγηση εισιτηρίων πρέπει επίσης να αποδειχθούν, είπε, καθώς «το εύρος τιμών της Renfe και της Trenitalia είναι εξίσου περίπλοκο με αυτό της SNCF».

sidirodromikanea.blogspot.com