Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024

Υπερ-τρένο Hyperloop: από την επιστημονική φαντασία στην προτεραιότητα για τον επόμενο Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ



Zeleros hyperloop στην Expo 2020 στο Ντουμπάι, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Το hyperloop είναι ένα μελλοντικό σύστημα μεταφοράς υψηλής ταχύτητας που λειτουργεί με τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης. [Shutterstock/MatyasRehak]

euractiv.com

Αποτύπωμα

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανέθεσε στον εισερχόμενο επίτροπο μεταφορών της να αναπτύξει το hyperloop, αλλά μια πρόσφατη δοκιμή της τεχνολογίας δείχνει ότι πρέπει να γίνουν πολλά πριν γίνει ο επόμενος τρόπος μεταφοράς υψηλής ταχύτητας.

Το hyperloop είναι ένα σύστημα μεταφοράς αιχμής στο οποίο μια κάψουλα ωθείται μέσω ενός σφραγισμένου, χωρίς αέρα σωλήνα. Οι κάψουλες λέγεται ότι ταξιδεύουν ταχύτερα από τα αεροπλάνα – έως και 700 χιλιόμετρα την ώρα – και το σύστημα λέγεται ότι είναι πιο ενεργειακά αποδοτικό από τα τρένα.

Αυτά τα κατορθώματα γίνονται δυνατά από τη φύση σχεδόν χωρίς τριβή της τεχνολογίας, η οποία βασίζεται σε ένα κενό μέσα στο σωλήνα και σε μαγνήτες για να αιωρούνται οι κάψουλες.

Αν και αυτό το σύστημα μεταφορών βρίσκεται ακόμη στα πρώτα στάδια ανάπτυξης, αναφέρθηκε στην «αποστολική επιστολή» της von der Leyen προς τον επίτροπο μεταφορών, τον Έλληνα Απόστολο Τζιτζικώστα, ο οποίος δεν έχει ακόμη περάσει από κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Ο Τζιτζικώστας πρόκειται να «προτείνει μια στρατηγική για την προώθηση και ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής όπως το hyperloop», γράφει η επιστολή αποστολής του von der Leyen προς αυτόν. Το σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει χρονοδιάγραμμα και επενδυτική στρατηγική, προσθέτει.

«Τίποτα δεν είναι πιο ισχυρό από μια ιδέα που έχει έρθει η ώρα», δήλωσε ο Roel van de Pas, Εμπορικός Διευθυντής του Hardt Hyperloop, αναφέροντας τον Victor Hugo, στο Grand Event του Ευρωπαϊκού Κέντρου Hyperloop (EHC) στις 9 Σεπτεμβρίου. Η εταιρεία του αναπτύσσει την τεχνολογία.

Το όχημα Hard Hyperloop ολοκλήρωσε την πρώτη του επιτυχημένη δοκιμή κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του κλάδου, διανύοντας 90 μέτρα στον σωλήνα EHC μήκους 420 μέτρων, μια ανοιχτή μονάδα δοκιμών στο Veendam της Ολλανδίας.

Το Hardt Hyperloop αποτελεί μέρος του Προγράμματος Ανάπτυξης Hyperloop (HDP), μιας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μακριά από το να γίνει πραγματικότητα

«Αυτό το επίτευγμα σηματοδοτεί ένα βασικό ορόσημο για την υλοποίηση του hyperloop στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο», είπε ο van de Pas στους δημοσιογράφους.

Μέχρι στιγμής, ωστόσο, έχουν δοκιμαστεί μόνο μεμονωμένα στοιχεία της τεχνολογίας hyperloop. Τα εξαρτήματα έλξης, συμπεριλαμβανομένης της μαγνητικής αιώρησης, δοκιμάστηκαν στην εκδήλωση, αλλά έλειπαν άλλα βασικά μέρη.

Για παράδειγμα, το όχημα ταξίδευε με λιγότερα από 30 χιλιόμετρα την ώρα – πολύ μακριά από την ισχυριζόμενη γρήγορη ταχύτητα.

Σε μια τοποθεσία δοκιμών hyperloop στη Λωζάνη, σημειώθηκαν ταχύτητες έως και 100 χιλιομέτρων την ώρα, δήλωσε στο Euractiv ο Klaus Rudischhauser, Γενικός Διευθυντής του HDP.

Η δοκιμή Veendam διεξήχθη σε ατμοσφαιρικές συνθήκες, που σημαίνει ότι ο σωλήνας δεν περιείχε κενό. Αυτό συμβαίνει παρά το συνοδευτικό δελτίο τύπου που αναφέρει ότι «η υποδομή hyperloop του EHC έχει ήδη αποδείξει την ικανότητά της να διατηρεί (…) την προβλεπόμενη πίεση για ένα λειτουργικό σύστημα hyperloop».

Άλλες βασικές μη αποδεδειγμένες πτυχές περιλαμβάνουν την ικανότητα των καψουλών να αλλάζουν λωρίδα και να στρίβουν στις γωνίες. Αυτά δεν έχουν δοκιμαστεί καθόλου.

Η πρώτη δοκιμή αλλαγής λωρίδας θα πραγματοποιηθεί μόνο στα τέλη του τρέχοντος έτους στο EHC, με υποσχόμενη ταχύτητα έως και 100 χιλιόμετρα την ώρα.

Ερωτηθείς από την Euractiv για ένα χρονοδιάγραμμα σχετικά με το πότε θα αποδειχθεί η τεχνολογία hyperloop, ο Rudischhauser είπε ότι θα πιστοποιηθεί και θα επιδειχθεί έως το 2030.

Hyperloop vs Rail

Το hyperloop παρουσιάζεται ως μια γρήγορη και ενεργειακά αποδοτική λύση, με «μια κατανάλωση ενέργειας που είναι δέκα φορές μικρότερη από αυτή των αυτοκινήτων ή των αεροπλάνων», αναφέρει το δελτίο τύπου της εκδήλωσης EHC.

Τα υποσχόμενα οφέλη περιλαμβάνουν επίσης χαμηλότερο λειτουργικό και επενδυτικό κόστος από το σιδηρόδρομο και «λιγότερο περίπλοκη χωρική ολοκλήρωση», που σημαίνει ότι οι σωλήνες Hyperloop θα μπορούσαν να είναι ευκολότεροι στην ανάπτυξη από τις συμβατικές σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας.

Ωστόσο, η ανάπτυξη ενός δικτύου hyperloop θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις, οι οποίες ενδέχεται, σε κάποιο σημείο, να ανταγωνιστούν τα κεφάλαια που έχουν διατεθεί για τους σιδηροδρόμους.

Αλλά αυτό δεν συμβαίνει, λέει ο Van de Pas.

Σχεδιασμένες για να μεταφέρουν περίπου 50 επιβάτες, οι κάψουλες hyperloop προορίζονται να είναι εξαιρετικά στοχευμένες και να προσφέρουν απευθείας συνδέσεις χωρίς ενδιάμεσες στάσεις.

Οι τιμές των εισιτηρίων, από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να είναι ανταγωνιστικές, πρόσθεσε ο Van de Pas.

Πριν γίνει μέρος του χαρτοφυλακίου του νέου επιτρόπου μεταφορών, η Επιτροπή υποσχέθηκε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για το hyperloop, το οποίο επρόκειτο να δημοσιευθεί το 2023, αλλά δεν έχει δει ακόμη το φως της δημοσιότητας.

Δεν πείστηκαν όλοι οι παρατηρητές. «Γιατί οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής συνεχίζουν να αναφέρονται σε hyperloops; Είναι αποτυχίες!». Ο Philip Amaral, Διευθυντής Πολιτικής και Ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών, έγραψε στο LinkedIn , προσθέτοντας ότι το hyperloop είναι μια «εντελώς νεκρή τεχνολογική ιδέα».

Σύμφωνα με τον van de Pas, το hyperloop πρέπει να αρχίσει να θεωρείται ως λύση πολιτικής και όχι ως επιστημονική φαντασία – ένας στόχος που μπορεί να πετύχει ο Τζιτζικώστας επιβεβαιώνεται από τους ευρωβουλευτές μετά τις προσεχείς κοινοβουλευτικές ακροάσεις.

sidirodromikanea.blogspot.com