Πέμπτη 4 Ιουλίου 2024

Η Ευρώπη θα μπορούσε να τριπλασιάσει τις απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις χρησιμοποιώντας τους υπάρχοντες σιδηροδρόμους


Η Ευρώπη διαθέτει σιδηροδρομική υποδομή για να υποστηρίξει περισσότερες από τρεις φορές τις υπάρχουσες απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ μεγάλων πόλεων, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Greenpeace με τίτλο «Η σύνδεση απέτυχε».

traveltomorrow.com

Η περιβαλλοντική ομάδα ανέλυσε 990 διαδρομές, μεταξύ 45 μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, και διαπίστωσε ότι μόλις 114 από αυτές (12%) εξυπηρετούνται από απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις. Υπάρχουν άλλες 305 διαδρομές (31%) όπου θα ήταν δυνατή η απευθείας σύνδεση χρησιμοποιώντας υπάρχουσες διαδρομές, αλλά η διαδρομή δεν εξυπηρετείται.

Η ανάλυση διαπίστωσε επίσης ότι υπάρχουν σχεδόν 6 φορές περισσότερες απευθείας πτήσεις από τις απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ των 45 πόλεων, με το 69% των 990 δρομολογίων να εξυπηρετούνται από απευθείας πτήσεις. Εκτός από τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα πτήσεων, μια άλλη έκθεση της Greenpeace διαπίστωσε πέρυσι ότι ακόμη και για τις υπάρχουσες συνδέσεις, τα τρένα είναι έως και 30 φορές πιο ακριβά από τις πτήσεις.
Σήμερα αντιμετωπίζουμε τεράστια κενά στο σιδηροδρομικό μας δίκτυο και ένα σημαντικό αναξιοποίητο δυναμικό για απευθείας τρένα, κυρίως λόγω λανθασμένων προτεραιοτήτων δαπανών κινητικότητας.Herwig Schuster, ακτιβιστής μεταφορών για την Greenpeace Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης
«Επί χρόνια, η Ευρώπη απλώνει το κόκκινο χαλί για τα αεροπορικά ταξίδια που βλάπτουν το κλίμα, βρέχοντάς τα με φορολογικές ελαφρύνσεις , ενώ τα τρένα και οι σιδηροδρομικές υποδομές έχουν μαραθεί. Είναι καιρός οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και η ΕΕ να διορθώσουν αυτήν την ιστορική ανισορροπία βελτιώνοντας τη συνδεσιμότητα και την άνεση των τρένων και τερματίζοντας τα αθέμιτα πλεονεκτήματα της αεροπορικής βιομηχανίας», δήλωσε ο Herwig Schuster, αγωνιστής μεταφορών για την Greenpeace Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. «Οι Ευρωπαίοι αξίζουν πρόσβαση σε καθαρά, αποτελεσματικά, άνετα και οικονομικά μέσα δημόσιας μεταφοράς που είναι καλά για αυτούς και για τον πλανήτη».
Με 17 απευθείας τρένα προς άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, η Βιέννη έχει τις περισσότερες συνδέσεις. Ωστόσο, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μόνο το 59% των πιθανών διαδρομών. Με βάση τις υπάρχουσες γραμμές και χρονοδιαγράμματα, υπάρχει δυνατότητα για 12 ακόμη απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις από και προς την αυστριακή πρωτεύουσα.
Μετά τη Βιέννη, οι πόλεις που συνδέονται καλύτερα με απευθείας τρένα είναι το Μόναχο, με 15 δρομολόγια και δυνατότητα για 14 ακόμη, το Βερολίνο, με 14 δρομολόγια και δυνατότητα για 14 ακόμη, η Ζυρίχη, με 13 διαδρομές και δυνατότητα για 15 ακόμη και το Παρίσι, με 13 διαδρομές και δυνατότητα για 16 ακόμη.
Στο άλλο άκρο, οι έξι πόλεις με τις χειρότερες συνδέσεις είναι η Αθήνα, η Λισαβόνα, η Πρίστινα, το Σεράγεβο, τα Σκόπια και το Ταλίν, καμία από τις οποίες δεν έχει απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση με καμία από τις άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις που περιλαμβάνονται στην ανάλυση.


© Greenpeace

Τέλος, η Greenpeace επισημαίνει ότι ο συνολικός αριθμός των διασυνοριακών επιβατικών νυχτερινών τρένων στην Ευρώπη μειώθηκε από 1.257 την εβδομάδα το 2001 σε μόλις 445 το 2019. Επιπλέον, εν μέσω του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων το 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε 15 νέες διασταυρώσεις -συνοριακά σιδηροδρομικά έργα, αλλά, το 2023, μειώθηκαν σε 10 και κανένα από αυτά δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη.

sidirodromikanea.blogspot.com