Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού εγγράφου, και της συνημμένης σε αυτό ερώτησης, σας γνωρίζουμε παρακάτω την απάντηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ως Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΕΑΑ) για τους σιδηροδρόμους δυνάμει του άρθρου 68 του ν.4632/2019 (Α’ 159/14-10-2019), επί των θεμάτων της εν λόγω ερώτησης.
1. Η ΡΑΣ συστάθηκε με το ν.3891/2010 (Α’ 188/04-11-2010) και οι αρμοδιότητές της καθορίζονται με το άρθρο 28 του προαναφερθέντος νόμου. Η ΡΑΣ δεν ασκεί νομοθετική εξουσία, ωστόσο σύμφωνα με το ως άνω άρθρο νόμου, παρ. 9 «Επεξεργάζεται και προτείνει κανονιστικό πλαίσιο στον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για θέματα αρμοδιότητάς της» και παρ. 10 «Συντάσσει και υποβάλλει εισηγήσεις προς συναρμόδια Υπουργεία για θέματα αρμοδιότητάς της». Σε κάθε περίπτωση, η ΡΑΣ υποστηρίζει οποιασδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία με στόχο την ενίσχυση και βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας.
2. Δυνάμει του ν.4199/2013 (Α’ 216/11-10-2013), η ΡΑΣ ανέλαβε τα καθήκοντα της Εθνικής Αρχής Ασφάλειας (ΕΑΑ) για τους σιδηροδρόμους, τα οποία εκτελούνταν προηγουμένως από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τα καθήκοντα της ΕΑΑ καθορίζονται στο άρθρο 68 του ν.4632/2019 (Α’ 159/14-10-2019). Σύμφωνα με την παρ. 2ι «την εποπτεία των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των διαχειριστών υποδομής σύμφωνα με το άρθρο 69, ια) την κατά περίπτωση και κατ’ εφαρμογή του εθνικού δικαίου,
έκδοση, ανανέωση, τροποποίηση και ανάκληση αδειών μηχανοδηγών σύμφωνα με τον ν. 3911/2011». Ο ν.39311/2011 (Α’ 12/08-11-2011) έχει σκοπό τη συμμόρφωση με την Οδηγία 2007/59/ΕΚ (EE L 315/51 της 3.12.2007) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2007 σχετικά με την πιστοποίηση του προσωπικού οδήγησης μηχανών έλξης και συρμών στο σιδηροδρομικό σύστημα της Κοινότητας.
3. Ο συγκεκριμένος νόμος, εμπεριέχει μεταξύ άλλων την πρόβλεψη για μια σειρά κυρώσεων, οι οποίες μπορούν να επιβληθούν στους μηχανοδηγούς μετά από τη διαπίστωση συγκεκριμένων παραβάσεων. Οι κυρώσεις που μπορούν να επιβληθούν, εκτός των προστίμων, περιλαμβάνουν αναστολή ή/και ανάκληση άδειας μηχανοδηγού, αλλά και ποινικές κυρώσεις αναλόγως του παραπτώματος, όπως π.χ. φυλάκιση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
4. Παρατίθεται κατωτέρω απόσπασμα του σχετικού άρθρου 29 του ν.3911/2011 «Έλεγχοι από την Αρχή και κυρώσεις»:
….2. Εάν κατά τη διενέργεια του ανωτέρω ελέγχου διαπιστωθεί ότι ο μηχανοδηγός: α) δεν κατέχει άδεια μηχανοδηγού,
β) δεν κατέχει κατάλληλο πιστοποιητικό για το τροχαίο υλικό και την υποδομή που χρησιμοποιεί,
γ) δεν κατέχει τα νόμιμα έγγραφα πιστοποίησης μηχανοδηγών τρίτων, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρών για διασυνοριακές μεταφορές σύμφωνα με το άρθρο 8,
δ) οδηγεί χωρίς ισχύουσα άδεια ή πιστοποιητικό ή με άδεια ή πιστοποιητικό που έχει αφαιρεθεί ή ανακληθεί,
ε) κατέχει ή χρησιμοποιεί πλαστή ή παραποιημένη άδεια μηχανοδηγού, στ) κατέχει ή χρησιμοποιεί πλαστό ή παραποιημένο πιστοποιητικό,
ζ) έχει παραχωρήσει την οδήγηση σε πρόσωπο χωρίς άδεια ή πιστοποιητικό ή που του έχουν αφαιρεθεί τα στοιχεία αυτά,
η) οδηγεί υπό την επίδραση αλκοόλ, με συγκέντρωση στο αίμα (εκπνεόμενο αέρα): άνω των
0,20g/l (0.10 mg/l). Τα εν λόγω όρια συγκεντρώσεων μπορεί να αναπροσαρμόζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του συναρμόδιου Υπουργού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,
θ) οδηγεί κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 4 παράγραφος 2,
επιβάλλεται πρόστιμο στον διαχειριστή υποδομής ή στη σιδηροδρομική επιχείρηση, κατά περίπτωση, ποσού πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ για τις περιπτώσεις ε΄, στ΄ και η΄ και ποσού τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ για τις λοιπές περιπτώσεις, καθώς και πρόστιμο στον μηχανοδηγό ποσού πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για τις περιπτώσεις ε΄, στ΄ και η΄ και τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για τις λοιπές περιπτώσεις.
Ειδικότερα στην περίπτωση η΄ αν διαπιστωθεί ότι ο μηχανοδηγός οδηγεί υπό την επίδραση αλκοόλ, με συγκέντρωση στο αίμα (εκπνεόμενο αέρα), άνω των 0,80g/l (0.40 mg/l), επιπρόσθετα της επιβολής προστίμου αναστέλλεται η άδεια του μηχανοδηγού για έξι (6) μήνες και σε περίπτωση υποτροπής η άδεια ανακαλείται οριστικά.
3. Η επιβολή του προστίμου της προηγούμενης παραγράφου γίνεται με πράξη του διενεργούντα τον έλεγχο, την οποία συντάσσει επί τόπου.
Αντίγραφο της πράξης επιβολής προστίμου με πρόσκληση στον παραβάτη ή τους παραβάτες για πληρωμή του προστίμου εντός είκοσι (20) ημερών διαβιβάζεται στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) για βεβαίωση.
Τα πρόστιμα εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα περί Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων και αποτελούν έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού.
4. Στις περιπτώσεις της παραγράφου 2 ο μηχανοδηγός, παράλληλα και ανεξάρτητα από τις λοιπές κυρώσεις τιμωρείται και με ποινική κύρωση ως εξής:
(α) στις περιπτώσεις α΄, β΄ γ΄, δ΄, ζ΄ και θ΄ με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών, (β) στις περιπτώσεις ε΄ και στ΄ με τις ποινές του άρθρου 216 του Ποινικού Κώδικα,
(γ) στην περίπτωση η΄ με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών εάν οδηγεί υπό την επίδραση αλκοόλ, με συγκέντρωση στο αίμα (εκπνεόμενο αέρα) άνω των 0,20g/l (0.10 mg/l) και με φυλάκιση τουλάχιστον τεσσάρων (4) μηνών εάν οδηγεί υπό την επίδραση αλκοόλ,
με συγκέντρωση στο αίμα (εκπνεόμενο αέρα), άνω των 0,80g/l (0.40 mg/l), ενώ σε περίπτωση υποτροπής τα ελάχιστα όρια φυλάκισης για την παρούσα περίπτωση διπλασιάζονται.
5. Τέλος, πλέον των ανωτέρω κυρώσεων, η ΡΑΣ έχει το δικαίωμα να ακινητοποιήσει το συρμό, σύμφωνα με την παρ. 9 του ως άνω άρθρου 29 «Σε κάθε περίπτωση, εάν η Αρχή κρίνει ότι συγκεκριμένος μηχανοδηγός συνιστά σοβαρή απειλή για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, μπορεί να ζητήσει από το διαχειριστή υποδομής να ακινητοποιήσει το συρμό, μέχρι να αντικατασταθεί ο οδηγός με μηχανοδηγό που κατέχει ισχύουσα άδεια και πιστοποιητικό ή να λάβει κάθε άλλο απαιτούμενο κατά την κρίση της Αρχής μέτρο. Το αίτημα για την ακινητοποίηση του συρμού από τον ελεγκτή απευθύνεται τηλεφωνικά προς τον υπεύθυνο του πλησιέστερου σιδηροδρομικού σταθμού και προς τους υπεύθυνους ασφάλειας του διαχειριστή υποδομής και της σιδηροδρομικής επιχείρησης. Η Αρχή ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις λοιπές αρμόδιες αρχές, κατά την έννοια του άρθρου 3 της Οδηγίας 2007/59/ΕΚ για κάθε τέτοια απόφαση».
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε επιπρόσθετη διευκρίνιση ή πληροφορία.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΙΑΠΑΡΙΚΟΥ
Το Υπουργείο Μεταφορών
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟ 5451/28-06-2024 ΕΡΩΤΗΣΗ
ΣΧΕΤ. : Το υπ’ αριθμ.
148300/01-07-2024 έγγραφο του Γραφείου Νομικών
και Κοινοβουλευτικών θεμάτων
Σε απάντηση της εν θέματι ερώτησης, η οποία διαβιβάστηκε στην υπηρεσία
μας με το ανωτέρω σχετικό έγγραφο, σας ενημερώνουμε ότι στις διατάξεις του ν.
3911/2011 (Α’ 12), με τον οποίο εναρμονίστηκε η οδηγία 2007/59/ΕΚ σχετικά με
την πιστοποίηση του προσωπικού οδήγησης μηχανών έλξης και συρμών στο
σιδηροδρομικό σύστημα της Κοινότητας, έχουν προβλεφθεί κυρώσεις
για τις περιπτώσεις όπου η Ρυθμιστική
Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ως αρμόδια Αρχή για τον έλεγχο της πιστοποίησης των
μηχανοδηγών, διαπιστώσει τεκμηριωμένα παράβαση των όρων ή και προϋποθέσεων που
απαιτούνται ώστε οι άδειες και τα πιστοποιητικά, να είναι έγκυρα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 29 του ως άνω νόμου, στις
περιπτώσεις που κατά τη διενέργεια ελέγχου από τη ΡΑΣ διαπιστωθεί ότι ο
μηχανοδηγός δεν κατέχει κατάλληλο πιστοποιητικό για το τροχαίο υλικό και την
υποδομή που χρησιμοποιεί, επιβάλλεται πρόστιμο στη Σιδηροδρομική Επιχείρηση ή
το Διαχειριστή Υποδομής που απασχολεί το μηχανοδηγό, ενώ ο μηχανοδηγός
παράλληλα και ανεξάρτητα από τις λοιπές κυρώσεις (πρόστιμο) που του
επιβάλλονται, τιμωρείται και με ποινική κύρωση φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3)
μηνών.
Επί του παρόντος, δεν έχει τεθεί από την ΡΑΣ θέμα αυστηροποίησης των
ανωτέρω μέτρων. Εφόσον τεκμηριωμένα διαπιστωθεί αναγκαιότητα για περαιτέρω ενίσχυση
των μέτρων από την ΡΑΣ, η υπηρεσία
μας θα εξετάσει τυχόν τροποποίηση/συμπλήρωση του άρθρου 29 του
ν.3911/2011.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.
Ο Προϊστάμενος Γενικής
Διεύθυνσης Μεταφορών Ιωάννης
Χ. Μάτσας
Η ΕΡΩΤΗΣΗ
«Νέα θλιβερή διαπίστωση στον “Ελληνικό” Σιδηρόδρομο ο εντοπισμός μηχανοδηγών άνευ απαιτούμενης
πιστοποίησης»
Κύριε Υπουργέ,
Συμφώνως των αυτεπάγγελτων ελέγχων (τακτικών
ή εκτάκτων) που διενεργεί η Ρυθμιστική
Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) προς τη Ηellenic Train, βάσει δημοσιευμάτων, εντoπίστηκαν μηχανοδηγοί να οδηγούν τρένα
για τα οποία δεν είχαν πιστοποιητικό ή να
οδηγούν τρένα σε τμήμα της επιδομής, δηλαδή σε γραμμή για την οποία δεν ήταν πιστοποιημένοι. Η εμπλεκόμενη σιδηροδρομική
εταιρεία κλήθηκε τις επόμενες μέρες, κατόπιν της αναφερόμενης διαπίστωσης, σε ακρόαση, προκειμένου
να ελεγχθούν τα περιστατικά. Σε συνέχεια
των δημοσιευμάτων, εάν κάποιος
μηχανοδηγός δεν έχει πιστοποιητικό για το συγκεκριμένο
τροχαίο υλικό ή υποδομή, προβλέπεται πρόστιμο
20.000 ευρώ κι όταν είναι επανειλημμένες οι παραβάσεις, τα πρόστιμα που βαρύνουν την Εταιρεία φθάνουν μέχρι και τις 100.000 ευρώ.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεστε όπως προβείτε σε αυστηροποίηση
μέτρων, διότι το ζητούμενο δεν είναι
τα πρόστιμα αλλά η μη διακινδύνευση της ασφάλειας επιβατών και εργαζόμενων σε
ένα συρμό, ώστε στην περίπτωση
παραδείγματος χάριν που τη μηχανή μιας αμαξοστοιχίας τη χειρίζεται
μη πιστοποιημένος μηχανοδηγός, πάραυτα
να συλλαμβάνεται για τα περαιτέρω, μέσω της αυτόφωρης
διαδικασίας, με την κατηγορία
της Διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών;
Ο ερωτών Βουλευτής ΧΗΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
/sidirodromikanea.blogspot.com