Το απόγευμα της 24ης Ιανουαρίου 2022 –δηλαδή 13 μήνες πριν από τη θανατηφόρα σιδηροδρομική καταστροφή στα Τέμπη πέρυσι– η βλάβη του κινητήρα ακινητοποίησε το επιβατικό τρένο InterCity 54 περίπου ενάμιση χιλιόμετρο από τον σταθμό Λιβαδειάς εν μέσω χιονοθύελλας.
Γιάννης Σουλιώτης
ekathimerini.com
Ο καιρός ήταν πολύ άγριος για να φύγουν οι επιβάτες από το τρένο και να μεταφερθούν με λεωφορείο, έτσι μια δεύτερη ατμομηχανή στάλθηκε στην τοποθεσία περίπου δύο ώρες αργότερα για να καθαρίσει τις γραμμές και να κινηθεί ξανά το InterCity. Ήταν 19.45 όταν η ατμομηχανή έπεσε στο τρένο επειδή πήγαινε πολύ γρήγορα. Τουλάχιστον έξι επιβάτες τραυματίστηκαν από τη σύγκρουση, κανένας σοβαρά, ευτυχώς.
Το περιστατικό κρίθηκε σοβαρό και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) διενήργησε έρευνα. Τα ευρήματά του συγκεντρώθηκαν σε έκθεση που δημοσιεύτηκε τον Μάιο του 2023 και την οποία έχει δει η Καθημερινή. Τα γεγονότα που συνέβησαν εκείνη την ημέρα, όπως παραβιάσεις του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και του ορίου ταχύτητας από την ατμομηχανή, καθώς και η αδυναμία συντονισμού της ανταπόκρισής τους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης από την Ελληνική Αμαξοστοιχία και τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) μπορεί να είναι θεωρείται ως προάγγελος των παραλείψεων που οδήγησαν στη σύγκρουση στα Τέμπη μεταξύ επιβατικής αμαξοστοιχίας και εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στις 28 Φεβρουαρίου 2023, κατά την οποία σκοτώθηκαν 57 άτομα.
Αρκετοί επιβάτες του InterCity 54 που χτυπήθηκε από την ατμομηχανή κατέθεσαν μήνυση κατά των υπευθύνων αμέσως μετά το ατύχημα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λιβαδειάς. Στις στολές τους, περιγράφουν σκηνές φόβου και πανικού, πτώσεων επιβατών, αφού το τρένο τους εμβολιάστηκε από την ατμομηχανή με ταχύτητα από πίσω. Ωστόσο, παρόλο που έχουν περάσει δύο χρόνια, η ποινική έρευνα του εισαγγελέα για το περιστατικό έχει σημειώσει μικρή πρόοδο.
Σε ανακοίνωσή της, η Hellenic Train – η ιταλική κρατική επιχείρηση των σιδηροδρόμων της Ελλάδας – κατηγόρησε το περιστατικό στην παγωμένη κατάσταση των σιδηροδρομικών γραμμών. Από την έρευνα της ΡΑΣ, ωστόσο, επισημάνθηκαν μια σειρά παραβάσεων και παραβάσεων τόσο από πλευράς Ελληνικού Τρένου όσο και από πλευράς ΟΣΕ, επιβάλλοντάς τους συνολικά πρόστιμο περίπου 100.000 ευρώ.
Η Ελληνική Τρένο επιβλήθηκε πρόστιμο επειδή διαπιστώθηκε ότι η ατμομηχανή ταξίδευε με 50 χιλιόμετρα την ώρα, όταν το όριο ταχύτητας ήταν το πολύ 40 χλμ./ώρα και θα έπρεπε να ήταν ακόμη πιο αργή δεδομένων των περιστάσεων. Η έκθεση σημείωσε επίσης ότι η ιταλική εταιρεία δεν είχε υποβάλει τα δεδομένα από το στροφόμετρο της ατμομηχανής, το οποίο θα παρείχε την ακριβή ταχύτητα με την οποία ταξίδευε κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης.
Η RAS διαπίστωσε επίσης ότι ο σταθμάρχης στην Οινόη, βόρεια της Αθήνας, δεν είχε εκδώσει επίσημη ειδοποίηση 1036, η οποία ειδοποιεί τους οδηγούς για το γεγονός ότι ένα μέρος της πίστας στην οποία βρίσκονται είναι κατειλημμένο. Αντίθετα, οι εντολές δόθηκαν προφορικά.
«Σύμφωνα με την προφορική εντολή, η τοποθεσία βρισκόταν περίπου 1.500 μέτρα μακριά. Ξαφνικά είδαμε ότι ήμασταν πολύ πιο κοντά στην ουρά του τρένου. Το φρένο λειτούργησε αμέσως, αλλά δεν καταφέραμε να σταματήσουμε», είπε ο ένας από τους δύο οδηγούς της ατμομηχανής στην κατάθεσή του στη RAS.
Εκτός από την παράλειψη του σταθμάρχη του ΟΣΕ να ενημερώσει σωστά τους μηχανοδηγούς για την κατάσταση, η RAS κατηγορεί τον οργανισμό και για την αποτυχία ενεργοποίησης του σχεδίου αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης, όπως απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Κληθείς από τη ΡΑΣ να σχολιάσει, εκπρόσωπος του ΟΣΕ υποστήριξε ότι η διαχείριση των διαθέσιμων πόρων ήταν «άψογη», ενώ παραδέχτηκε ότι η δήλωσή του μπορεί να φαινόταν «παράδοξη».
sidirodromikanea.blogspot.com