Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2023

Το τρένο του ταξιδιωτικού μέλλοντος



Την ώρα που στην Ελλάδα αναζητούμε το… εγχειρίδιο συντήρησης του μεγαλύτερου αρχιτεκτονικού κειμηλίου που μας άφησαν οι Ολυμπιακοί του 2004, το Παρίσι, που θα μπορούσε να πει κανείς ότι βρίσκεται περισσότερα από 20 χρόνια πιο μπροστά απ’ την Αθήνα, ετοιμάζεται για τους δικούς του Ολυμπαικούς να υποδεχθεί τα "τρένα του μέλλοντος", ίσως το πιο σημαντικό κληροδότημα που θα αφήσει η μεγάλη αθλητική γιορτή στην πόλη του Φωτός. 

ΓΡΑΦΕΙ: ΙΩΣΗΦ ΠΡΩΙΜΑΚΗΣ

Πρόκειται για τα μοντέλα Μ της TGV (o προαστιακός της Γαλλίας), τρένα νέα γενιάς και υψηλής ταχύτητας, που εκτός του ότι μειώνουν το οικολογικό αποτύπωμα του στόλου κατά 32%, το ενεργειακό κόστος κατά 20% και τα κόστη συντήρησης κατά 30%, ανεβάζοντας κατά 20% τη χωρητικότητά τους, τυγχάνει να αποτελούνται κατά 97% (!) από ανακυκλωμένα υλικά. Πέρα από τα στατιστικά, τα τρένα έρχονται κομπλέ με ανέσεις (concept bar σε δύο επίπεδα, υπηρεσίες σέρβις στις θέσεις των επιβατών, αυξημένη μέριμνα για επιβάτες με κινητικά προβλήματα κ.ά.), που θα κάνουν το ταξίδι στις ράγες ακόμη πιο ελκυστικό, φιλοδοξώντας να φέρουν επανάσταση στις μετακινήσεις με τρένα.

Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Γαλλία έχει ήδη δρομολογήσει απαγορεύσεις πτήσεων εσωτερικού που μπορούν να αντικατασταθούν από δρομολόγια τρένων με διάρκεια μικρότερη από δυόμισι ώρες, αλλά και την πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κάνει το ίδιο για αεροπορικές γραμμές ανάμεσα σε χώρες με στιβαρή σιδηροδρομική σύνδεση (για περιβαλλοντικούς λόγους αμφότερα), φέρνουν ένα επιπλέον κύμα μελαγχολίας στα καθ’ ημάς, με τα γνωστά (φονικά) προβλήματα του ελληνικού δικτύου. Ενώ, παράλληλα, μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Τουρισμού, όπως ο σχεδιασμός για ανάπτυξη Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών ανά την επικράτεια, θα πρέπει να ξεκινήσουν να σχεδιάζονται σε πολύ πιο… ολιστική βάση: το πώς, για παράδειγμα, μπορεί ένας επισκέπτης της Αθήνας να φτάσει στις Πρέσπες, στη Στεμνίτσα ή στα Γιάννενα, με τρόπο συμβατό με τη νέα ταξιδιωτική εποχή.

Σε άλλα "πράσινα" ταξιδιωτικά νέα, η SAS έχει ήδη προπωλήσει όλα τα εισιτήρια της πρώτης αμιγώς ηλεκτρικής πτήσης, που προγραμματίζεται για το κοντινό… 2028. Λέτε ως τότε να έχουμε δει υδροπλάνα πάνω απ' τις ελληνικές θάλασσες;

athinorama.gr
sidirodromikanea.blogspot.com