Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

Θεσσαλονίκη, η «Συμπρωτεύουσα», η «Συμβασιλεύουσα», η «Πρωτεύουσα των Βαλκανίων»; Ή μήπως, Θεσσαλονίκη, μια επαρχιακή «καλόπολη του… κερατά»!


Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα,

Δεν μπορώ να γράψω ότι δεν με ενθουσίασε η είδηση της «υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή της επέκτασης του Προαστιακού Δυτικής Αττικής»! Σιδηροδρομικά Νέα: Υπογραφή Σύμβασης για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής μεταξύ ΟΣΕ και ΜΕΤΚΑ
Άλλωστε το έργο αυτό το υποστήριξα με φανατισμό επειδή είναι έργο νευραλγικής σημασίας καθότι, εκτός του ότι συνδέει την ευρύτερη περιοχή της Ελευσίνας με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, θα δύναται να συνδέσει και τα Διυλιστήρια Ασπροπύργου και τα παρακείμενα Ναυπηγεία και τον εμπορικό Λιμένα και το Μεγάλο Πεύκο και τη Νέα Πέραμο με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο και φυσικά το έργο είναι τρομερά απαραίτητο και ευρύτερα ωφέλιμο για τους κατοίκους της Αττικής και όχι μόνο! Παράλληλα, θα δημιουργήσει την υποδομή και για τη μελλοντική σιδηροδρομική σύνδεση της Σαλαμίνας, καθότι μια πιθανή διπλή σιδηροδρομική ζεύξη της νήσου αυτής (Πέραμα και Νέα Πέραμο) θα συντόμευε κατά πολύ την απόσταση της Αττικής από την Κόρινθο και την Πελοπόννησο.

Βέβαια, το έργο έχει και τα ελαττώματα ως προς τον σχεδιασμό του, αφού οι (καθόλα άξιοι) πρόγονοί μας, μας κληροδότησαν από τα Άνω Λιόσια έως την Ελευσίνα διπλό σιδηροδρομικό διάδρομο! Γνωρίζοντας την γενικότερη οικονομική δυσπραγία της Ελλάδας και όντας φανατικός πολέμιος των «φαραωνικών» έργων, δεν θα επέμενα να είναι διπλή η σιδηροδρομική γραμμή σε ολόκληρο το μήκος της νέας, αυτής, προαστιακής γραμμής (όπως, λογικά, θα έπρεπε), αλλά στο μέρος στο οποίο οι πρόγονοί μας, μας κατέλειπαν τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή, αποτελεί το λιγότερο ανόητη παράλειψη η μη κατασκευή, στο τμήμα από Άνω Λιόσια έως Ελευσίνα, διπλής σιδηροδρομικής γραμμής!

Αν τώρα το Υπουργείο Υποδομών και οι ιθύνοντες των Ελληνικών Σιδηροδρόμων στην Ελλάδα είχαν υπόψιν τους ότι η Θεσσαλονίκη, είναι και αυτή (λέμε τώρα) συν – Πρωτεύουσα, χρήζει και αυτή της ανάγκης επέκτασης του προαστιακού της σιδηροδρόμου προς τις δυτικές της συνοικίες και όχι μόνο, θα έπρεπε και τηρώντας τις ίσες αποστάσεις, οι υπογραφές των δυο αυτών σημαντικών έργων να πέσουν ταυτόχρονα!

Η προσβολή, για την υποτιθέμενη «συν – Πρωτεύουσα» Θεσσαλονίκη, είναι κολοσσιαία, αν λάβουμε υπόψιν ότι η Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν «προικισμένη» με προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση με σχεδόν όλες τις μεγάλες ή και μικρότερες, κοντινές ή και λίγο πιο μακρινές της πόλεις, όπως λ.χ. την Κατερίνη τη Λάρισα, την Αλεξάνδρεια, τη Βέροια, τη Νάουσα, τη Σκύδρα την Έδεσσα, το Αμύνταιο, τη Φλώρινα, την Πτολεμαΐδα, το Πολύκαστρο, την Αξιούπολη, το Κιλκίς, τη Ροδόπολη, το Σιδηρόκαστρο και φυσικά τις Σέρρες, πόλεις, οι οποίες (με εξαίρεση την Κατερίνη και τη Λάρισα, οι οποίες εξυπηρετούνται εδώ και καιρό από τακτική σιδηροδρομική προαστιακή σύνδεση) ή στερούνται απολύτως της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τη Θεσσαλονίκη ή η σιδηροδρομική σύνδεση με αυτήν να είναι κατώτερη και από υποτυπώδης, ώστε σε καμία των περιπτώσεων να μπορεί να χαρακτηριστεί ως «προαστιακή»!

Δεν αναφέρομαι, φυσικά, ούτε καν στα μεγάλα περιφερειακά κέντρα της δυτικής μητροπολιτικής περιφέρειας της Θεσσαλονίκης (Πλατεία Ελευθερίας / Πύλη «ένα», περιοχή Παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού, Σταθμός ΚΤΕΛ Μακεδονία, Δενδροπόταμος, Μενεμένη, Ελευθέρια / Κορδελιό, Διαβατά, Νέα Μαγνησία, Σίνδο, ΔΙΠΑΕ / Πρώην ΤΕΙ, Άγιο Αθανάσιο, Διυλιστήρια / Γαλλικά Χημικά κ.α.) για να μην επεκταθώ στην υποδομή της καλούμενης «γραμμής Μεταξά», δηλαδή στη σιδηροδρομική υποδομή που μας άφησε η κατασκευή ενωτικής μονής σιδηροδρομικής γραμμής από τα Διυλιστήρια ΕΚΟ έως τον Άγιο Βασίλειο Λαγκαδά, η οποία διερχόταν από Νεοχωρούδα, Γαλήνη Ωραιοκάστρου, Ανθούπολη, Λαγυνά και Άγιο Βασίλειο, περιοχές οι οποίες, εκτός του ότι αριθμούν σημαντικό αριθμό κατοίκων, φιλοξενούν από μικρές βιοτεχνίες και επιχειρήσεις μέχρι τεράστιες βιομηχανικές μονάδες (ΒιΠε Σίνδου, Διυλιστήρια, Γαλλικά Χημικά, Τσιμέντα Τιτάν,

Γαλακτοβιομηχανία Αγνό, Κεντρικό «Logistics» Σούπερ Μάρκετ Μασούτη κ.α.). Εκτός όλων αυτών στο ίδιο έργο, υποτίθεται, ότι θα εντασσόταν και η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, αλλά και τον μελλοντικό σταθμό logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Η Θεσσαλονίκη, η πάλε ποτέ πρωτοπόρος στις αστικές και προαστιακές μετακινήσεις, σιδηροδρομικές και μη, η πόλη που γειτνιάζει με δύο κεντρικούς συνοριακούς σταθμούς Εύζωνοι / Ειδομένη και Προμαχώνα, η πόλη με τον δεύτερο μεγαλύτερο λιμένα στη Χώρα εγκαταλείπεται στη τύχη και στη μίζερη κακομοιριά της, στο βωμό του διαχρονικού (και κατ΄ ουσίαν, αυτοκτονικού) δόγματος «Ελλάδα είναι (δυστυχώς) μόνο η Αθήνα»!

Οι «εχθροί» του σιδηροδρόμου (και της Θεσσαλονίκης) δηλώνουν «παρών» για ακόμα μια φορά, προσποιούμενοι ότι «δεν κατανόησαν καλώς» το ισχυρό αποτύπωμα που άφησαν οι πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, πετώντας στη μούρη των Θεσσαλονικέων ένα «φαιόβερ» της κακίστης ώρας, πιστεύοντας ότι… ξεμπέρδεψαν! Οι Θεσσαλονικείς, όπως έλεγε και ένας παλαιός, γνώριμος, πολιτικός, «έχουν και μνήμη και κρίση»!

Τελειώνοντας, εύχομαι, σε όλους ανεξαιρέτους τους διαχειριστές και τους αναγνώστες των Σιδηροδρομικών Νέων καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα με υγεία και ότι καλύτερο στους ιδίους και τους οικείους τους!

Με εκτίμηση

Σ. Βενέτης

sidirodromikanea.blogspot.com