Ο Υπερσιβηρικός, ο Υπερσιβηρικός Σιδηρόδρομος (σύγχρονες ονομασίες) ή η Μεγάλη Σιβηρική Οδός (ιστορική ονομασία) είναι ένας καλά εξοπλισμένος σιδηρόδρομος σε ολόκληρη την ήπειρο, που συνδέει την Ευρωπαϊκή Ρωσία, τις μεγαλύτερες βιομηχανικές περιοχές της και την πρωτεύουσα της χώρας Μόσχα με τη μέση της (Σιβηρία) και ανατολικές (Άπω Ανατολή) περιοχές.
Αυτός είναι ο δρόμος που ενώνει τη Ρωσία, μια χώρα που εκτείνεται σε 10 ζώνες ώρας, σε έναν ενιαίο οικονομικό οργανισμό και το πιο σημαντικό, σε έναν ενιαίο στρατιωτικό-στρατηγικό χώρο. Αν δεν είχε κατασκευαστεί τότε, τότε με πολύ μεγάλη πιθανότητα η Ρωσία δύσκολα θα είχε διατηρήσει την Άπω Ανατολή και την ακτή Ειρηνικός ωκεανός- πώς δεν μπορούσε να κρατήσει την Αλάσκα, η οποία σε καμία περίπτωση δεν συνδέθηκε με τη Ρωσική Αυτοκρατορία με σταθερά μέσα επικοινωνίας. Ο Υπερσιβηρικός είναι επίσης ο δρόμος που έδωσε ώθηση στην ανάπτυξη των ανατολικών περιοχών και τις ενέπλεξε στην οικονομική ζωή της υπόλοιπης αχανούς χώρας.
Κάποιοι πιστεύουν ότι ο όρος «Υπερσιβηρική» πρέπει να ερμηνευθεί ως μια διαδρομή που συνδέει τα Ουράλια με την Άπω Ανατολή και κυριολεκτικά διέρχεται «μέσα» από τη Σιβηρία (Υπερσιβηρική). Αλλά αυτό είναι αντίθετο με την κατάσταση των πραγμάτων και δεν αντικατοπτρίζει το πραγματικό νόημα αυτής της εθνικής οδού. Τι γίνεται με τον τίτλο; Αυτό το όνομα μας δόθηκε από τους Βρετανούς, οι οποίοι ονόμασαν το μονοπάτι όχι "Great Siberian Way", όπως θα έπρεπε να ήταν η κυριολεκτική μετάφραση από τα ρωσικά, αλλά "Trans-Siberian Railway" - και στη συνέχεια ρίζωσε και ρίζωσε στην ομιλία.
Και τώρα το "Transsib" ως γεωπολιτική έννοια έχει νόημα ως μονοπάτι που συνδέει το Κέντρο και τον Ειρηνικό Ωκεανό, τη Μόσχα και το Βλαδιβοστόκ και ευρύτερα - ως μονοπάτι που συνδέει τα λιμάνια της Δύσης και την πρωτεύουσα της Ρωσίας, καθώς και εξόδους προς Ευρώπη (Μόσχα, Αγία Πετρούπολη, Βρέστη, Καλίνινγκραντ) με λιμάνια της Ανατολής και διεξόδους στην Ασία (Βλαδιβοστόκ, Nakhodka, Vanino, Zabaikalsk). και όχι μια τοπική διαδρομή που συνδέει τα Ουράλια και την Άπω Ανατολή.
Η στενή ερμηνεία του όρου "Transsib" υποδηλώνει ότι μιλάμε για την κύρια επιβατική γραμμή Μόσχα - Γιαροσλάβλ - Αικατερινούπολη - Ομσκ - Ιρκούτσκ - Τσίτα - Βλαδιβοστόκ, η ακριβής διαδρομή της οποίας δίνεται παρακάτω.
Το μήκος του Υπερσιβηρικού.
Το πραγματικό μήκος του Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου κατά μήκος της κύριας διαδρομής επιβατών (από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ) είναι 9288,2 km, και σύμφωνα με αυτόν τον δείκτη, είναι το μεγαλύτερο στον πλανήτη, διασχίζοντας σχεδόν όλη την Ευρασία μέσω ξηράς. Το μήκος των τιμολογίων (σύμφωνα με το οποίο υπολογίζονται οι τιμές των εισιτηρίων) είναι κάπως μεγαλύτερο - 9298 km και δεν συμπίπτει με το πραγματικό. Υπάρχουν πολλές παράλληλες παρακάμψεις φορτίου σε διαφορετικά τμήματα. Το εύρος τροχιάς στο Trans-Siberian είναι 1520 mm.
Το μήκος της Μεγάλης Σιβηρικής Διαδρομής πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο από την Αγία Πετρούπολη στο Βλαδιβοστόκ κατά μήκος της βόρειας επιβατικής διαδρομής (μέσω Vologda - Perm - Yekaterinburg - Omsk - Chita - Harbin) ήταν 8913 versts, ή 9508 km.
Ο Υπερσιβηρικός Σιδηρόδρομος διέρχεται από το έδαφος δύο μερών του κόσμου: της Ευρώπης (0 - 1777 km) και της Ασίας (1778 - 9289 km). Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 19,1% του μήκους του Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου, Ασία, αντίστοιχα - 80,9%.
Για να διαβάστε όλο το αφιέρωμα στον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο πατήστε τον σύνδεσμο