Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου 2023

Οι ύποπτοι σε ευρωπαϊκή έρευνα για σιδηροδρομικές εποπτείες καλούνται να δώσουν εξηγήσεις


[AP]

Οι Ευρωπαίοι εισαγγελείς αναμένεται να λάβουν γραπτές καταθέσεις από 26 μη πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της Σύμβασης 717 με τον ελληνικό σιδηροδρομικό διευθυντή ΕΡΓΟΣΕ για συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιαχείρισης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Οι ύποπτοι καλούνται να δώσουν εξηγήσεις για πέντε σοβαρά αδικήματα: απάτη, συνέργεια σε απάτη, ψευδή πιστοποίηση, κατάχρηση εμπιστοσύνης και συνέργεια σε διάπραξη καταπάτησης εμπιστοσύνης.

Γιάννης Σουλιώτης

Οι Ευρωπαίοι εισαγγελείς ολοκλήρωσαν την έρευνά τους στις αρχές του καλοκαιριού, προσκομίζοντας ένα κατηγορητήριο 106 σελίδων με τα ευρήματά τους. Το έγγραφο κοινοποιήθηκε στους 26 υπόπτους τον Ιούλιο. Κατά κύριο λόγο, τα άτομα αυτά είναι υψηλόβαθμα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, υπάλληλοι της κοινοπραξίας TOMI-Alstom και στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών. Αρχικά τους δόθηκε προθεσμία μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου, αλλά τους δόθηκε νέα παράταση έως τις 20 Σεπτεμβρίου.

Όσον αφορά τους πρώην υπουργούς Μεταφορών που υπηρέτησαν από το 2016 μέχρι πρόσφατα, η υπόθεση διαβιβάστηκε στη Βουλή. Ο Χρήστος Σπίρτζης κατηγορείται για παράλειψη καθήκοντος, ενώ ο διάδοχός του Κώστας Καραμανλής αντιμετωπίζει κατηγορίες για παραβίαση πίστης με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η έρευνα των Ευρωπαίων εισαγγελέων για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 (η οποία χρηματοδοτείται κατά 85% με χρήματα της ΕΕ) ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2022 και κέρδισε ιδιαίτερη προσοχή τον περασμένο Μάρτιο μετά το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη της κεντρικής Ελλάδας, που στοίχισε τη ζωή από 57 άτομα. Η σύμβαση μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας TOMI-Alstom υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2014, προϋπολογισμού 41 εκατ. ευρώ και προθεσμία υλοποίησης δύο ετών. Ωστόσο, από τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, δεν είχε τεθεί σε λειτουργία το αυτοματοποιημένο κεντρικό σύστημα διαχείρισης σιδηροδρόμων, το οποίο θα μπορούσε να είχε διορθώσει την αλυσίδα των ανθρώπινων λαθών που οδήγησαν στη θανατηφόρα σύγκρουση.

Ο Ευρωπαίος γενικός εισαγγελέας που διεξήγαγε την έρευνα κατηγορεί τους 26 υπόπτους ότι δεν υπέβαλαν εγκεκριμένες μελέτες έργου όπως απαιτούνταν για την εκτέλεση του έργου, παρά την πληρωμή από την αρμόδια διοικητική αρχή του υπουργείου Μεταφορών.

Εντοπίστηκαν και ποινικές ευθύνες για το θέμα των παρατάσεων. Η αρχική σύμβαση προέβλεπε ότι το έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2016, 24 μήνες μετά την υπογραφή του. Ωστόσο, από τον Ιούνιο του 2016 έως τον Ιανουάριο του 2021, δόθηκαν όχι μία, αλλά οκτώ παρατάσεις μετά από αιτήματα της κοινοπραξίας. Αν και η νομοθεσία προβλέπει την επιβολή κυρώσεων στον ανάδοχο εάν ευθύνεται για χαμένες προθεσμίες, αυτό δεν συνέβη, γιατί το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε τα αιτήματα της κοινοπραξίας και μάλιστα αναθεώρησε προς τα πάνω τα έξοδα του έργου.

Πριν από την έρευνα των ευρωπαίων εισαγγελέων, έρευνα για τη σύμβαση 717 είχε διεξαχθεί επίσης από το Εφετείο Αθηνών, αλλά η υπόθεση αρχειοθετήθηκε το 2021. Ωστόσο, μετά από ανώνυμη πληροφορία που έφτασε στις ευρωπαϊκές εισαγγελίες το 2022, η υπόθεση ήταν ανακτήθηκε από τα αρχεία. Στο έγγραφο που ζητούσε την επανάληψη της έρευνας, οι ευρωπαίοι εισαγγελείς προειδοποίησαν για τον κίνδυνο αποκλεισμού του έργου από έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ λόγω των πολυετών καθυστερήσεων.

ekathimerini.com
sidirodromikanea.blogspot.com