Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023

Η Ευρώπη ξόδεψε περισσότερα στους δρόμους παρά στους σιδηροδρόμους τα τελευταία 25 χρόνια σύμφωνα με έρευνα της Greenpeace



Μια νέα έκθεση αποκαλύπτει πώς οι ευρωπαϊκές χώρες κόβουν τους σιδηροδρόμους και κατασκευάζουν δρόμους.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης έχει υποχωρήσει δραματικά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, προειδοποίησε νέα έρευνα, ενώ οι επενδύσεις στους δρόμους έχουν αυξηθεί στα ύψη.

Το μήκος των αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 60 τοις εκατό μεταξύ 1995 και 2020, ή 30.000 χιλιόμετρα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από τα γερμανικά thinktanks Wuppertal Institute και T3 Transportation και ανατέθηκε από την Greenpeace .

Εν τω μεταξύ, οι σιδηρόδρομοι συρρικνώθηκαν κατά 6,5 τοις εκατό ή 15.650 χλμ. και περισσότεροι από 2.500 σιδηροδρομικοί σταθμοί έκλεισαν.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο οι κυβερνήσεις δίνουν προτεραιότητα στα αυτοκίνητα έναντι του σιδηροδρόμου, προειδοποίησε ο ανώτερος εκπρόσωπος της Greenpeace στην ΕΕ για το κλίμα, Lorelei Limousin.

«Εκατομμύρια άνθρωποι εκτός πόλεων δεν έχουν άλλη επιλογή από το να έχουν αυτοκίνητο για να πάνε στη δουλειά, να πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο ή να έχουν πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, ζώντας σε περιοχές με ελάχιστα ή καθόλου δημόσια μέσα μεταφοράς», είπε.

«Αυτό είναι άμεσο αποτέλεσμα της διάλυσης των τοπικών και περιφερειακών σιδηροδρομικών δικτύων από τις κυβερνήσεις , ενώ διοχετεύουν χρήματα στους δρόμους».

Ωστόσο, υπάρχει μια ελαφριά επικάλυψη στην απογοητευτική έρευνα: το χρηματοδοτικό χάσμα μειώνεται.
Η Γερμανία μείωσε συνολικά τις σιδηροδρομικές υποδομές της τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, αν και εξακολουθεί να έχει το πιο εκτεταμένο δίκτυο στην Ευρώπη.

Μεταξύ 1995 και 2018, οι ευρωπαϊκές χώρες ξόδεψαν 66 τοις εκατό περισσότερο στους δρόμους από τους σιδηροδρόμους. Κατά τα έτη 2018-2021, οι ευρωπαϊκές χώρες δαπάνησαν 34 τοις εκατό περισσότερα για την επέκταση των δρόμων παρά για την επέκταση των σιδηροδρόμων.

Ωστόσο, η ανισότητα εξακολουθεί να είναι έντονη, σχολίασε ο Limousin.

«Οι κυβερνήσεις και η ΕΕ πρέπει να πατήσουν φρένο σε αυτή τη διάλυση των σιδηροδρομικών μας γραμμών, να ανοίξουν ξανά τις αχρηστευμένες γραμμές και να επενδύσουν στους σιδηροδρόμους – και να σταματήσουν τις τεράστιες επιδοτήσεις για δρόμους που καταστρέφουν το κλίμα, μολύνουν τον αέρα και κάνουν τις ζωές των ανθρώπων άθλια», είπε.

Ποιες ευρωπαϊκές χώρες έχουν επενδύσει στις δημόσιες συγκοινωνίες;

Τα τρένα είναι ένας από τους πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης. Τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά και τα φορτηγά ευθύνονται για το 72 τοις εκατό των εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη, ενώ οι σιδηρόδρομοι αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,4 τοις εκατό.

Αλλά οι κυβερνήσεις συνεχίζουν να ρίχνουν χρήματα σε ρυπογόνες υποδομές αυτοκινήτων.

Οι χώρες της ΕΕ-27, η Νορβηγία, η Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο δαπάνησαν περίπου 1,5 τρισεκατομμύρια ευρώ σε οδικές υποδομές και μόνο 930 δισεκατομμύρια ευρώ στους σιδηροδρόμους κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου 1995-2020.

Δέκα χώρες αναφέρουν καθαρή αύξηση του μήκους των σιδηροδρομικών τους δικτύων από το 1995. Αυτές είναι το Βέλγιο, η Κροατία, η Εσθονία, η Φινλανδία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες, η Σλοβενία, η Ισπανία και η Ελβετία.

Το μεγαλύτερο μέρος του κλεισίματος των σιδηροδρόμων έλαβε χώρα στη Γερμανία (μειώθηκε κατά 6.706 km), στην Πολωνία (κατά 4.660 km) και στη Γαλλία (κατά 4.125 km). Παρόλα αυτά, αυτές οι τρεις χώρες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τα μεγαλύτερα συνολικά μήκη δικτύου, ακολουθούμενα από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.

Μεταξύ 2018 και 2021, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία , η Ιταλία, το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο επένδυσαν περισσότερο στους σιδηροδρόμους παρά στους δρόμους. Οι άλλες χώρες ξόδεψαν περισσότερα στους δρόμους παρά στους σιδηροδρόμους. Στη Ρουμανία, το χρηματοδοτικό κενό ήταν ιδιαίτερα έντονο, με την κυβέρνηση να ξοδεύει 12 φορές περισσότερα για τους δρόμους από ό,τι στους σιδηροδρόμους.

Οι αυτοκινητόδρομοι αυξήθηκαν περισσότερο στην Ιρλανδία, τη Ρουμανία και την Πολωνία και λιγότερο στη Λιθουανία, τη Λετονία και το Βέλγιο.

 Σε 15 από τις 30 χώρες που αναλύθηκαν, το μήκος του αυτοκινητόδρομου υπερδιπλασιάστηκε, συμπεριλαμβανομένων της Ισπανίας, της Νορβηγίας και της Ελλάδας.

Τι πιστεύουν οι ερευνητές ότι πρέπει να γίνει για τη βελτίωση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου;

Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ξεκινήσει φθηνά εισιτήρια για τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε μια προσπάθεια να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων. Περισσότεροι από τρία εκατομμύρια άνθρωποι έχουν αγοράσει το γερμανικό εισιτήριο Deutschland, με τιμή 49 ευρώ το μήνα.

Αλλά οι φθηνοί ναύλοι δεν αρκούν. Η Greenpeace προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να ρίξουν χρήματα στους σιδηροδρόμους, τις δημόσιες συγκοινωνίες και τους ποδηλατόδρομους και να τα εκτρέψουν μακριά από αυτοκινητόδρομους και αεροδρόμια .


euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com