Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023

Έρευνα: Ποια χώρα ταξιδεύει περισσότερο με τρένο στην Ευρώπη;



Οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν σημαντικές δυνατότητες μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας.

Η αύξηση της χρήσης των δημόσιων συγκοινωνιών και η ελαχιστοποίηση της εξάρτησης από το αυτοκίνητο είναι δύο σημαντικοί τρόποι για να βοηθηθεί η Ευρώπη να επιτύχει φιλόδοξους στόχους για το κλίμα και την εξοικονόμηση ενέργειας. Στο επίκεντρο της επίτευξης και των δύο βρίσκονται οι σιδηρόδρομοι της ηπείρου.

Οι υπηρεσίες σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και τα ποσοστά χρήσης ποικίλλουν ευρέως στην Ευρώπη. Η Ελβετία, η Αυστρία, η Γαλλία και η Σουηδία έχουν τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης σιδηροδρόμων, σύμφωνα με διαφορετικές μετρήσεις.

Ποιος ταξιδεύει περισσότερο με τρένο στην Ευρώπη; Ποιες χώρες έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο χρήσης τρένων όσον αφορά τη μεταφορά επιβατών; Ποιες χώρες έχουν την υψηλότερη πυκνότητα σιδηροδρομικών γραμμών;

Υπάρχουν διαφορετικές μετρήσεις για τη μέτρηση της επικράτησης των σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών. Ένα από αυτά είναι τα δεδομένα επιβατών χιλιομέτρων που είναι η μέση απόσταση που διανύθηκε στους σιδηροδρόμους (εθνικά και διεθνή ταξίδια) ανά κάτοικο.

Η συνολική μεταφορά επιβατών ισούται με το άθροισμα των εθνικών και διεθνών μεταφορών επιβατών. Η εθνικότητα του επιβάτη δεν λαμβάνεται υπόψη. Αντίθετα, η τοποθεσία του ταξιδιού λαμβάνεται υπόψη σε σύνολα δεδομένων επιβατών χιλιομέτρων ανά κάτοικο και αριθμού διαδρομών ανά κάτοικο.

Για διεθνή ταξίδια, τα δεδομένα επιβατών χιλιομέτρων περιλαμβάνουν μόνο την απόσταση που διανύθηκε στα εθνικά δίκτυα ή, με άλλα λόγια, το τμήμα του ταξιδιού που πραγματοποιείται εντός μιας συγκεκριμένης εθνικής επικράτειας, όχι την απόσταση ολόκληρου του ταξιδιού.

Καθώς υπάρχει μια αξιοσημείωτη διαφορά μεταξύ των ταξιδιών πριν από τον COVID-19 και της περιόδου πανδημίας, είναι χρήσιμο να ληφθούν υπόψη τα στοιχεία τόσο του 2019 όσο και του 2021. Οι συγκρίσεις εδώ βασίζονται κυρίως σε δεδομένα του 2019.

Σιδηροδρομικές μεταφορές: Επιβάτες-χιλιόμετρα ανά κάτοικο

Το 2019, τα επιβατικά χιλιόμετρα ανά κάτοικο σε εθνικές και διεθνείς μετακινήσεις κυμαίνονταν από 117 km στην Ελλάδα έως 2.378 km στην Ελβετία. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 927 km. Το 2021, αυτές οι χώρες δεν άλλαξαν, αλλά οι αριθμοί άλλαξαν. Ήταν 61 km στην Ελλάδα και 1.536 στην Ελβετία, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ έπεσε στα 583 km.

Το 2019, η Αυστρία (1.440 km) είχε τον υψηλότερο αριθμό επιβατών χιλιομέτρων στην ΕΕ, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (1.437 km), τη Σουηδία (1.429 km), τη Γερμανία (1.208 km) και το Ηνωμένο Βασίλειο (1.078 km).

Η Δανία (1.063 km), η Τσεχία (1.019 km) και η Ιταλία (939 km) ήταν άλλες χώρες με αριθμούς υψηλότερους από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Οι βαλκανικές χώρες είχαν γενικά χαμηλότερο αριθμό επιβατών χιλιομέτρων ανά κάτοικο.

Η Μάλτα και η Κύπρος δεν έχουν σιδηρόδρομους.

Παράγοντες στα διεθνή ταξίδια

Τα διεθνή ταξίδια αντικατοπτρίζουν τη σημασία των διεθνών μετακινούμενων στο εργατικό δυναμικό, τη σχετική εγγύτητα των πρωτευουσών ή άλλων πόλεων με διεθνή σύνορα, την πρόσβαση σε σιδηροδρομικές συνδέσεις δικτύου υψηλής ταχύτητας και θέσεις κατά μήκος μεγάλων διεθνών διαδρόμων μεταφορών σύμφωνα με τη Eurostat.

Το 2021, το Λουξεμβούργο είχε μακράν τη μεγαλύτερη μέση απόσταση για διεθνείς σιδηροδρομικούς ταξιδιώτες, με 136 χιλιόμετρα ανά κάτοικο, ακολουθούμενο από την Ελβετία (65,2 χιλιόμετρα).

Η Τσεχία (57,5 km), η Γαλλία (48,6 km), η Γερμανία (43,7 km), η Δανία (36,8 km) και η Αυστρία (26 km) είχαν υψηλότερους μέσους όρους επιβατών χιλιομέτρων ανά κάτοικο σε διεθνείς διαδρομές από τον μέσο όρο της ΕΕ (22,7 km).

Η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Ελλάδα δεν ανέφεραν στοιχεία για τα διεθνή σιδηροδρομικά ταξίδια.
Αριθμός διαδρομών με τρένο ανά κάτοικο

Το 2019, η Ελβετία ήταν επίσης πρώτη στον αριθμό των ταξιδιών με τρένο ανά κάτοικο με 60,8 ταξίδια. Μεταξύ άλλων χωρών, ο αριθμός αυτός κυμαινόταν από 1,8 ταξίδια στη Λιθουανία έως 40,8 ταξίδια στο Λουξεμβούργο. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 18,4 ταξίδια.

Όλοι αυτοί οι αριθμοί ήταν σημαντικά χαμηλότεροι το 2021.

Το 2019, ο αριθμός των ταξιδιών με τρένο ανά κάτοικο ήταν υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ στη Δανία (35,6), τη Γερμανία (35,4), την Αυστρία (31,4), το Ηνωμένο Βασίλειο (27,6), τη Σουηδία (25,9) και τη Γαλλία (18,8).
Μερίδιο τρένων στη μεταφορά επιβατών

Ο διαχωρισμός των μέσων μεταφοράς επιβατών στο εσωτερικό είναι ένας άλλος σημαντικός δείκτης. Αυτή η τιμή περιγράφει το σχετικό μερίδιο κάθε τρόπου μεταφοράς, όπως οδικώς ή σιδηροδρομικώς, μεταξύ των συνολικών τρόπων μεταφοράς.

Σύμφωνα με τη Eurostat, οι χερσαίες μεταφορές καλύπτουν όλες τις δραστηριότητες μεταφορών που εκτελούνται μέσω ξηράς ή όλων των τρόπων μεταφοράς εκτός από τις αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές. Ειδικότερα, περιλαμβάνει τις μετακινήσεις με i) επιβατικό αυτοκίνητο, ii) τρένα και iii) πούλμαν, λεωφορεία και τρόλεϊ.

Τα μερίδια υπολογίζονται για κάθε μέσο μεταφοράς μεταξύ των συνολικών επιβατικών χιλιομέτρων βάσει δεδομένων σύμφωνα με την αρχή της εδαφικότητας, που αντικατοπτρίζει όλες τις μεταφορές που εκτελούνται εντός της επικράτειας μιας δεδομένης χώρας.

Το 2019, τα τρένα αντιπροσώπευαν το 8 τοις εκατό των χερσαίων μεταφορών επιβατών στην ΕΕ, αλλά αυτό μειώθηκε στο 6 τοις εκατό το 2021. Το 2019, τα μερίδια των τρένων στις εσωτερικές επιβατικές μεταφορές κυμαίνονταν από 1 τοις εκατό στην Ελλάδα έως 13,9 τοις εκατό στο η ΕΕ.

Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, η Βόρεια Μακεδονία (0,6 τοις εκατό) είχε το χαμηλότερο μερίδιο και η Ελβετία (20 τοις εκατό) το υψηλότερο.

Το 2019, όπως και άλλες μετρήσεις, την Ελβετία ακολούθησαν η Αυστρία (20%), η Σουηδία (12,2%), η Ολλανδία (11,2%) και η Γαλλία (10,3%).

Η Γερμανία (9,3 τοις εκατό) και το Ηνωμένο Βασίλειο (8,5 τοις εκατό) είχαν επίσης υψηλότερα μερίδια από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Βαλκανικές χώρες όπως η Σερβία (0,8%), η Ελλάδα (1%) και η Βουλγαρία (2,2%) είχαν πολύ χαμηλά μερίδια τρένων στις εσωτερικές επιβατικές μεταφορές.

Πυκνότητα σιδηροδρομικών γραμμών

Το 2021, η πυκνότητα της σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία μετράται ως χιλιόμετρα ανά 1.000 km² χερσαίας έκτασης, κυμαινόταν από 8 km στην Αλβανία έως 133 km στην Ελβετία.

Στην ΕΕ κυμαινόταν από 18 km στην Ελλάδα έως 123 km στην Τσεχία.

Τα δεδομένα για τα σιδηροδρομικά δίκτυα περιλαμβάνουν τόσο τις γραμμές υψηλής ταχύτητας όσο και τις συμβατικές γραμμές. Αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τα δίκτυα των τραμ και του μετρό, καθώς και του τραμ.

Η πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν επίσης υψηλότερη από 100 km στο Βέλγιο (στοιχεία 2010, 118 km), στη Γερμανία (109 km) και στο Λουξεμβούργο.

Αυτή η πυκνότητα ήταν 67 km στο Ηνωμένο Βασίλειο, 43 km στη Γαλλία και 32 km στην Ισπανία.

Η ΕΕ ζητά λιγότερη ατομική κατανάλωση ενέργειας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει λιγότερη ατομική κατανάλωση ενέργειας και οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν μεγάλες δυνατότητες στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για ένα άτομο για να διανύσει ένα χιλιόμετρο με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι σαφώς πολύ χαμηλότερη από εκείνη με ιδιωτικό αυτοκίνητο.

.euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com