Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

Χρ. Σταΐκούρας: “Ίσως χρειαστούν μήνες για να ξαναλειτουργήσει η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη”



Υπάρχουν σημαντικότατες ζημιές στον εξοπλισμό μεγάλου αριθμού ισόπεδων διαβάσεων (πάνω από 30).

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 της ΕΡΤ έδωσε απαντήσεις -μεταξύ άλλων- σχετικά με το κόστος της αποκατάστασης των καταστροφών στις υποδομές της Θεσσαλίας, ποιες θα είναι οι προτεραιότητες και ο χρονικός ορίζοντας για την υλοποίηση των έργων και για την πορεία των αντιπλημμυρικών έργων.

Βίκυ Καραντζαβέλο

Όσον αφορά στο κόστος της καταστροφής, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι ακόμη δεν είναι σαφές, καθώς α) πρέπει να ανοίξουν οι δρόμοι πλήρως για να γίνει μια σωστή, ορθολογική αποτύπωση των ζημιών και β) αυτό θα διαμορφωθεί σε συνάρτηση και με το εάν η αποκατάσταση αυτών των υποδομών θα προχωρήσει κατά τον ίδιο τρόπο ή αν θα επιλεχθεί η κατεύθυνση πιο ανθεκτικών έργων (και η κοστολόγησή τους).

Σοβαρότατα τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο

“Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένα και σημαντικά προβλήματα σε οδικά δίκτυα, τόσο στο εθνικό όσο και στο λοιπό αστικό, επαρχιακό και αγροτικό δίκτυο, από καθιζήσεις, από υποχωρήσεις επιχωμάτων, από κατολισθήσεις, από πλαϊνά επιχώματα και ορύγματα. Έχουμε μεγάλα προβλήματα σε αρκετές γέφυρες τόσο επί του εθνικού όσο και επί του τοπικού δικτύου των πληγεισών περιοχών. Έχουμε προβλήματα σε αποστραγγιστικά δίκτυα και αντιπλημμυρικά έργα. Έχουμε σοβαρότατα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Θα μας πάρει αρκετές εβδομάδες, ακριβώς δεν μπορώ να πω, αλλά αρκετές εβδομάδες να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, έχουμε σημαντικότατες ζημιές στον εξοπλισμό μεγάλου αριθμού ισόπεδων διαβάσεων, πάνω από 30. Πιθανόν να χρειαστούν και μήνες”, είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Και συνέχισε: “Σχετικά με την άμεση αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών, το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, με δεδομένη και την ψήφιση της διάταξης χθες στη Βουλή, με την οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης σε περιοχές που έχουν συντελεστεί φυσικές καταστροφές και με δεδομένο ότι εξασφαλίσαμε τη δυνατότητα για βραχείας αποκατάστασης έργα μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, να πάρουμε γύρω στα 500-600 εκατομμύρια ευρώ, θα γίνει η καταγραφή αυτών των παρεμβάσεων και η άμεση υλοποίησή τους. Όταν λέω άμεση υλοποίησή τους, ούτως ή άλλως, από τη στιγμή που είναι κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αυτά τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί περίπου στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος του 25. Άρα, ο πρώτος άξονας, οι άμεσες προτεραιότητες, είναι τα περίπου 600 εκατ. ευρώ. Προφανώς εδώ μέσα, περιλαμβάνονται σίγουρα σιδηροδρομικά έργα, το ανέφερα προηγουμένως, οδικά έργα και αποκαταστάσεις γεφυρών”.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μέρος των πόρων που θα χρειαστούν θα αντληθούν από το νέο ΕΣΠΑ, με εξασφαλισμένο περίπου 1,5 δισ. ευρώ. “Το ποιες περιοχές είναι επιλογή πάντα του πρωθυπουργού, αλλά έχουμε και άλλες δυνατότητες. Εάν αποφασίσουμε ως χώρα μελλοντικά ότι πρέπει να επενδύσουμε ακόμα περισσότερο σε υποδομές. Αναφέρομαι χαρακτηριστικά, κάποια στιγμή έκανε νύξη ο πρωθυπουργός σε αυτό, για τη χρηματοδότηση που έχουμε εξασφαλισμένη από την πρωτοβουλία που αναλάβαμε τον Νοέμβριο του 2022 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ύψους περίπου 750 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση τέτοιων υποδομών από φυσικές καταστροφές ή για την κλιματική αλλαγή. Βεβαίως, θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής, εδώ μιλάμε για δάνειο. Όλες οι άλλες παρεμβάσεις δεν έχουν δημοσιονομικό αποτύπωμα”.

Σχετικά με τα υφιστάμενα έργα, η χώρα θα εξετάσει το πως μπορούν να έχουν υψηλότατη ανθεκτικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα πραγματικότητα και αυτό δεν αφορά μόνο σε γέφυρες, αλλά και αντιπλημμυρικά έργα και φράγματα, αφορά και μια σειρά από άλλα περιουσιακά στοιχεία της χώρας.

traveldailynews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com