Τετάρτη 30 Αυγούστου 2023

Ένα τρένο για το πουθενά



Τον Ιούλιο του 2018, ο Muhammadu Buhari, ο τότε πρόεδρος της Νιγηρίας, επιβιβάστηκε σε ένα αστραφτερό νέο τρένο που συνδέει την πρωτεύουσα, την Abuja, με το αεροδρόμιο της. Στην τελετή κοπής της κορδέλας, ο Μπουχάρι χαιρέτισε το σύστημα ως «απόδειξη ότι είμαστε μια κυβέρνηση που τηρεί τις υποσχέσεις της».

Πέντε χρόνια μετά, αυτή η υπόσχεση φαίνεται άδεια. Τα βαγόνια του τρένου είναι κλειδωμένα σε μια αποθήκη. Οι σπηλαιώδεις σταθμοί πλήρως εξοπλισμένοι με κυλιόμενες σκάλες, εκδοτήρια εισιτηρίων, κάμερες και σαρωτές στέκονται άδειοι, υπό την επίβλεψη βαριεστημένου φύλακα. Οι καναπέδες από ψεύτικο δέρμα στην περιοχή VIP είναι καλυμμένοι με περιττώματα πουλιών και νυχτερίδων. «Είναι ένα εγκαταλελειμμένο έργο», λέει ο Rowland Ataguba, σύμβουλος της κυβέρνησης για τη σιδηροδρομική στρατηγική. «Σαφέστατα δεν υπήρχε κανένα σχέδιο για το πώς να τρέξουν οι επιχειρήσεις πριν το κατασκευάσουν».

Ο σιδηρόδρομος 823 εκατομμυρίων δολαρίων Abuja - ο πρώτος του είδους του στη Δυτική Αφρική - έκλεισε τον Μάρτιο του 2020, φαινομενικά για να επιβραδύνει την εξάπλωση του κοροναϊού. Έκτοτε, παραμένει κλειστό και έχει σημειωθεί ελάχιστη πρόοδος προς την επανέναρξη των υπηρεσιών στη γραμμή των 27 χιλιομέτρων (17 μιλίων). Εν τω μεταξύ, η Νιγηρία ξοδεύει 50 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για να πληρώσει τα δάνεια 500 εκατομμυρίων δολαρίων του έργου από την Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών της Κίνας. «Η τρέχουσα κατάσταση είναι ένα μυστήριο για τον επόμενο υπουργό που πρέπει να ξετυλίξει», λέει ο Nasir El-Rufai, ο οποίος ως υπουργός αρμόδιος για την περιοχή της πρωτεύουσας υπέγραψε τη σύμβαση για την κατασκευή του σιδηροδρόμου πριν από 16 χρόνια.

Η γραμμή προοριζόταν να είναι η πρώτη από μια μισή ντουζίνα σε ένα δίκτυο 290 χιλιομέτρων που θα συνέδεε την πόλη με τις δορυφορικές πόλεις όπου ζουν πολλοί εργαζόμενοι. Αντίθετα, έχει γίνει μάθημα για το πώς να μην δημιουργήσετε ένα σύστημα μαζικής μεταφοράς, λέει ο Mohamed Lawal Shaibu της Envicons Teams Ltd., σύμβουλος πολεοδομικού σχεδιασμού στην Abuja. Το πρόβλημα, λέει ο Shaibu, είναι ότι το τρένο εξυπηρετεί περιοχές με μικρή ζήτηση. 

bloomberg.com
sidirodromikanea.blogspot.com