Σε αγώνα δρόμου για τον ΟΣΕ εξελίσσεται η έγκαιρη ολοκλήρωση και παραλαβή της αμαρτωλής σύμβασης 717/2014 αλλά και της εγκατάστασης του συστήματος ETCS στα τρένα, που συνδέονται άμεσα με την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές η ΕΡΓΟΣΕ, η οποία είναι υπεύθυνη για τα έργα υποδομής στον ελληνικό σιδηρόδρομο, θα παραδώσει σήμερα και επίσημα στον ΟΣΕ την πλειοψηφία των έργων που είχε αναλάβει να υλοποιήσει για λογαριασμό της από το 2014 η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ.
Πρόκειται για τη τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότη στο τμήμα Λάρισα-Πλατύ και την τηλεδιοίκηση στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα (σ.σ η σηματοδότηση στο εν λόγω τμήμα έχει ήδη παραδοθεί). Επιπλέον, εντός του Σεπτεμβρίου, ο οποίος είναι ο μήνας ορόσημο για την ολοκλήρωση των έργων ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο, η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να παραδώσει προς χρήση στον ΟΣΕ την τηλεδιοίκηση στο τμήμα Οινόη-Τιθορέα, καθώς και το κέντρο τηλεδιοίκησης στο ΣΚΑ.
Παναγιώτης Τερεζάκης (ΟΣΕ), Χρήστος Παληός (ΕΡΓΟΣΕ)
Την ίδια στιγμή, η ΕΡΓΟΣΕ έχοντας ολοκληρώσει τις εργασίες ETCS (σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών) πάνω στις γραμμές του σιδηρόδρομου ξεκινάει από σήμερα τις δοκιμές ώστε να λάβει έως το τέλος της εβδομάδας το απαραίτητο πιστοποιητικό (NOBO), ώστε να μπορεί να το παραδώσει στη συνέχεια στον ΟΣΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση 717 θα έπρεπε να παραδοθεί το 2016, ενώ εάν λειτουργούσε την 28η Φεβρουαρίου θα είχε αποτραπεί η μοιραία σύγκρουση των τρένων που στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα. Εν τούτοις, η ΕΡΓΟΣΕ όχι μόνο έδωσε παρατάσεις αλλά και προχώρησε σε υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης με αποτέλεσμα το κόστος να αυξηθεί σημαντικά, αλλά και να έχει καθυστερήσει επτά έτη η παράδοσή της 717/2014.
Γιατί πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες
Πρέπει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι το ορόσημο που είχε θέσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών για την παράδοση των παραπάνω έργων κινδυνεύει να χαθεί. Αυτό συμβαίνει, καθώς αρκετά από τα παραπάνω έργα, δηλαδή το ETCS χρειάζεται να λάβουν όχι μόνο το ΟΚ από τον ΟΣΕ αλλά και από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Όσον αφορά τη ΡΑΣ, αυτή πρέπει να δώσει το πράσινο φως για τα έργα ETCS που θα παραλάβει ο ΟΣΕ. Η Πρόεδρος της Αρχής, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, μιλώντας στο mononews ανέφερε πως πρόκειται για μία χρονοβόρα διαδικασία, η οποία συνήθως διαρκεί από τέσσερις έως και πέντε μήνες. Πρόσθεσε,δε, ότι η ΡΑΣ κάνει το παν ώστε να εγκρίνει τις σχετικές αιτήσεις για τα ETCS σε διάστημα ενάμιση μήνα. Ωστόσο, τα περιθώρια έως τα τέλη του επόμενου μήνα είναι αρκετά στενά, ενώ η Αρχή έρχεται αντιμέτωπη με ζήτημα της υποστελέχωσης.
Υπενθυμίζεται, ότι η ηγεσία του υπουργείου υποδομών έχει ήδη επισημάνει το γεγονός ότι εξετάζει τα χρονοδιαγράμματα σε όλα τα έργα και δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να υπάρξουν καθυστερήσεις. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι δε θα επιδιωχθεί τα έργα να παραδοθούν στο συμβατικό τους χρόνο.
Ποιος διαγωνισμός «κολλάει» λόγω παρατάσεων
Ακόμα κι αν το σύστημα ETCS στις γραμμές του δικτύου και η σύμβαση 717 παραδοθεί έστω και με σημαντικές πιέσεις μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη, υπάρχει ένας διαγωνισμός που σχετίζεται με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και έχει κολλήσει. Αυτό συμβαίνει, καθώς ο διαγωνισμός για την αποκατάσταση της λειτουργίας των συστημάτων επικοινωνίας (GSM-R) σε 120 τρένα της ΓΑΙΑΟΣΕ, που έχει αναλάβει να εγκαταστήσει η ΓΑΙΑΟΣΕστα τρένα της (σ.σ. Τα οποία νοικιάζει η Hellenic Train), έχει λάβει ήδη σημαντικές παρατάσεις.
Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός αυτός αφορά την αποκατάσταση της λειτουργίας ETCS σε 120 τρένα και η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει καλέσει τη Hitachi να υποβάλει προσφορά. Ωστόσο, η ιαπωνική εταιρεία έχει ζητήσει και λάβει πλήθος παρατάσεων ώστε να υποβάλει το φάκελό της, με τη πιο πρόσφατη να θέτει ως προθεσμία τη 8η Σεπτεμβρίου.
Ο εν λόγω διαγωνισμός είχε κοστολογηθεί στο παρελθόν στα 21.3 εκατ.ευρώ και αφορούσε στην επαναφορά σε λειτουργία του συστήματος ETCS που είχε εγκαταστήσει στα τρένα από το 2007 η ANSALDO.
H εταιρεία είχε παραδώσει το σύστημα στην ΓΑΙΑΟΣΕ και τον ΟΣΕ το 2018, αλλά αυτό αχρηστεύτηκε λόγω φθορών και ανάγκης συμβατότητάς του με το σύστημα γραμμής, με αποτέλεσμα να προκηρυχθεί διαγωνισμός τον περασμένο Νοέμβριο, ο οποίος βγήκε άγονος καθώς δεν κατατέθηκε καμία προσφορά.Για αυτό το λόγο η θυγατρική του Υπερταμείου στράφηκε στη Hitachi, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ασχολούνται με έργα τέτοιου τύπου.
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com