Σημαντικές συμβάσεις μεγάλων έργων που προκηρύχθηκαν από το υπουργείο Υποδομών με το μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα υπογραφούν επί των ημερών της επόμενης κυβέρνησης.
Φώτης Κόλλιας
Η διοίκηση Κώστα Καραμανλή και Γιώργου Καραγιάννη στο υπουργείο Υποδομών προώθησε την τελευταία τετραετία 19 έργα με ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 3,32 δισ. ευρώ, τρία από τα οποία έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί, με προϋπολογισμό 915 εκατ. Σε δύο άλλα έργα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, ενώ 11 έργα (συνολικού ύψους 1,84 δισ. ευρώ) βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία και δύο διαγωνισμοί (ύψους 382 εκατ. ευρώ) αναμένεται να προκηρυχθούν από τη νέα κυβέρνηση. Ο διαγωνισμός για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική ακυρώθηκε και θα επαναπροκηρυχθεί.
Με δεδομένο πως αρκετά υπουργεία και φορείς του Δημοσίου προωθούν άλλα έργα ΣΔΙΤ, η ολοκλήρωση αυτών των διαγωνισμών (ακόμα και αν μερικοί ακυρωθούν) στηρίζει τις προβλέψεις μηχανικών σύμφωνα με τις οποίες στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των πέντε εισηγμένων ομίλων (καθώς και κάποιων μη εισηγμένων όπως η Dimand, η REDEX και η ΑΤΕΣΕ) θα προστεθούν τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ την επόμενη τριετία.
Τα τρία έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών στα οποία έχουν υπογραφεί συμβάσεις είναι η «Αναβάθμιση Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Λεωφόρου Θεσσαλονίκης (Fly Over)», προϋπολογισμού 372 εκατ. ευρώ, η σύμβαση σύμπραξης για το οποίο υπεγράφη στις 19 Δεκεμβρίου με την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), για το οποίο η σύμβαση υπεγράφη στις 23 Απριλίου με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat και προϋπολογισμό 290 εκατ., και ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, προϋπολογισμού 251,8 εκατ. ευρώ, για τον οποίο υπεγράφη σύμβαση στις 21 Απριλίου με την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat.
Προσωρινό ανάδοχο έχουν άλλα δύο έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών, συνολικού προϋπολογισμού 241 εκατ. Στον διαγωνισμό για τις 17 Σχολικές Μονάδες Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 128,4 εκατ. (με ετήσια πληρωμή διαθεσιμότητας 12,98 εκατ. ευρώ), ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ και η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του καλοκαιριού. Για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προϋπολογισμού 112,6 εκατ. ευρώ, προσωρινός ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Intrakat – REDEX, που κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά στα τέλη Απριλίου. Το έργο αναμένεται να συμβασιοποιηθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Οι διαγωνισμοί σε εξέλιξη
Εντός του Ιουνίου αναμένεται να περάσει στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα με ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 358,8 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά την αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80 χιλιομέτρων, που σήμερα περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ανεπαρκείς οδικές διατομές, έχει κακή ορατότητα και πολύ συχνά διέρχεται μέσω πόλεων. Η περιοχή στην οποία θα εκτελεστεί το έργο εκτείνεται από τον νομό Θεσσαλονίκης έως και τον νομό Πέλλας και οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25km, ενώ στη σύμβαση θα προβλέπονται η συντήρηση και λειτουργία για το συνολικό μήκος του οδικού άξονα. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι ΑΒΑΞ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, η Intrakat και η ΤΕΡΝΑ.
Μέσα στον μήνα περνάει στο δεύτερο στάδιο και το άλλο οδικό έργο με ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, η αναβάθμιση του οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 200,43 εκατ. ευρώ (ο ανάδοχος θα λαμβάνει πληρωμές διαθεσιμότητας 21,9 εκατ. ευρώ τον χρόνο). Αφορά την αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού, είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη και από Μαυρολεύκη σε Δράμα, συνολικού μήκους 43 χιλιομέτρων. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τα ίδια σχήματα που διεκδικούν και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Σε εξέλιξη είναι και τρεις διαγωνισμοί για έργα ύδρευσης, άρδευσης και αντιπλημμυρικά, ενώ ο τέταρτος (για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική) ακυρώθηκε και θα επαναπροκηρυχθεί. Τρεις κοινοπραξίες (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ – Χρ. Κωνσταντινίδης και Intrakat – Μυτιληναίος – Μεσόγειος) εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για το φράγμα Ενιπέα, προϋπολογισμού 185,5 εκατ. ευρώ. Έχει εγκριθεί το Πρακτικό της Α’ Φάσης, στην οποία γίνονται δεκτά και τα τρία σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και αναμένεται εντός Ιουνίου να περάσει το έργο στη Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας
Τα ίδια σχήματα διεκδικούν και το φράγμα Ταυρωνίτη στην Κρήτη, προϋπολογισμού 215,4 εκατ. ευρώ, που θα εξυπηρετήσει αρδευτικούς κυρίως σκοπούς και θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, όπως η υψηλή ζώνη Πλατανιά και περιοχές της Δυτικής Κισάμου Χανίων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων. Έχει εγκριθεί το Πρακτικό της Α’ Φάσης, στην οποία γίνονται δεκτά και τα τρία σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και αναμένεται εντός του Ιουνίου να περάσει το έργο στη Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας.
Τρεις είναι οι διεκδικητές του διαγωνισμού για την ύδρευση Κέρκυρας, προϋπολογισμού 146,15 εκατ. ευρώ, και συγκεκριμένα οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΧΡ. Κωνσταντινίδης και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Intrakat – Μεσόγειος. Και σε αυτό το έργο έχει εγκριθεί το Πρακτικό της Α’ Φάσης, στην οποία γίνονται δεκτά και τα τρία σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και αναμένεται εντός Ιουνίου να περάσει το έργο στη Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας.
Σε εξέλιξη είναι και πέντε διαγωνισμοί του υπουργείου Υποδομών για κτιριακά έργα. Ο πρώτος, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή των νέων Δικαστικών Μεγάρων σε Σέρρες, Κιλκίς, Έδεσσα και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Το έργο βρίσκεται στη Β’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, όπου περιλαμβάνεται ο Ανταγωνιστικός Διάλογος και αναμένεται να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές για το έργο εντός του Γ’ τριμήνου του 2023.
Σε εξέλιξη είναι και οι δύο διαγωνισμοί για την κατασκευή Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας (Π.Ε.ΚΕ.Π.Π.), στις 13 Περιφέρειες της χώρας, στα οποία θα γίνεται η διαχείριση του συνόλου των συμβάντων αρμοδιότητας Πολιτικής Προστασίας που εξελίσσονται στις Περιφέρειες, συνολικού προϋπολογισμού 131,5 εκατ. Έχει ολοκληρωθεί η Β.Ι Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και αναμένεται μόλις επιλυθούν τα ιδιοκτησιακά ζητήματα των οικοπέδων που θα ανεγερθούν τα Επιχειρησιακά Κέντρα να ζητηθούν οι δεσμευτικές προσφορές για τα δύο clusters.
Στον διαγωνισμό για την κατασκευή των κτιρίων πέντε αστυνομικών διευθύνσεων είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από έξι υποψηφίους και συγκεκριμένα από τις ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Intrakat, κοινοπραξία Μυτιληναίος– ΑΤΕΣΕ, ΤΕΚΑΛ και κοινοπραξία ΕΡΕΤΒΟ – ΕΚΤΕΡ. Το έργο είναι προϋπολογισμού 56 εκατ. ευρώ. Στις 9 Μαρτίου εγκρίθηκε από το ΔΣ της Κτιριακές Υποδομές (ΚΤΥΠ) το πρακτικό της Α’ Φάσης του Διαγωνισμού, όπου περνούν και οι έξι συμμετέχοντες στη Β’ Φάση, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές Ιουλίου.
Στον διαγωνισμό για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων σε Λαμία, Βόλο, την προσθήκη νέας πτέρυγας στο ΔΜ Καρδίτσας και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Τρικάλων, προϋπολογισμού 48,3 εκατ. ευρώ, είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Intrakat – ΤΕΚΑΛ, Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ και ΤΕΡΝΑ. Αναμένεται άμεσα η έγκριση του πρακτικού της Α’ Φάσης και εντός καλοκαιριού το έργο θα περάσει στη Β’ Φάση του Διαγωνισμού, που περιλαμβάνει τον Ανταγωνιστικό Διάλογο.
Προσωρινό ανάδοχο έχει και ο μεγάλος διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 292 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία της ιταλικής ΑΤΜ και της γαλλικής EGIS επικράτησε και τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη ο έλεγχος των δικαιολογητικών κ.λπ.
Σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας και έτοιμα προς δημοπράτηση είναι δύο άλλα έργα του υπουργείου Υποδομών. Το πρώτο αφορά την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Ηρακλείου και Χανίων και την Ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70,05 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο είναι η Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος, προϋπολογισμού 258,27 εκατ. ευρώ, και θα προκηρυχθεί από τον ΟΣΕ. Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την αναβάθμιση του υφιστάμενου άξονα μέσω εργασιών ανάταξης σε σημεία όπου το δίκτυο έχει υποστεί σημαντικές φθορές λόγω παλαιότητας υλικών ή άλλων παραγόντων και συντήρηση του δικτύου στα προβλεπόμενα επίπεδα ποιοτικής λειτουργίας του.
Η διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ έχει εγκρίνει την πρόταση υπαγωγής του έργου με κατασκευαστικό χρόνο 2,5 έτη και 17,5 έτη συντήρηση και λειτουργία. Κατόπιν συνεννόησης με το Ταμείο Ανάκαμψης, αυξάνεται η χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου από 80 εκατ. σε 130 εκατ. και έχει επανυποβληθεί τροποποιημένη πρόταση υπαγωγής με προϋπολογισμό πληρωμών διαθεσιμότητας 128,27 εκατ. από 178,71 εκατ. Πρόκειται για έναν από τους τρεις διαγωνισμούς που σχεδιάζει ο ΟΣΕ, προκειμένου να αναβαθμιστεί επιτέλους το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να συντηρείται ικανοποιητικά.
news.b2green.gr
sidirodromikanea.blogspot.com