Ο γερμανικός Τύπος για το παραμελημένο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο
Λίγο περισσότερο από δύο μήνες μετά τη μοιραία νύχτα, το δυστύχημα των Τεμπών εξακολουθεί να απασχολεί τον διεθνή Τύπο, με τη γερμανική έκδοση της Le Monde diplomatique να δημοσιεύει εκτενή ανάλυση αναφορικά με τις αστοχίες που οδήγησαν στην τραγωδία της 1ης Μαρτίου.
"Πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν ως υπεύθυνο ολόκληρο το "σύστημα” – και όχι απλώς ένα μεμονωμένο "τραγικό ανθρώπινο λάθος”, όπως ανέφερε αρχικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. […] Για τη βελτίωση του δικτύου είχαν εγκατασταθεί διάφορα συστήματα σηματοδότησης, τα οποία προέρχονταν από διάφορους ξένους κατασκευαστές, όμως εν συνεχεία δεν υπήρχαν αρκετά ανταλλακτικά, καθώς το ελληνικό κράτος και η δυσκίνητη γραφειοκρατία του καθυστερούσαν τις εισαγωγές. Σε αυτό οφείλεται και το γεγονός ότι, σήμερα, τα σήματα εξακολουθούν να λειτουργούν χειροκίνητα. […]
Επιπλέον, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο δεν λειτουργεί το σύστημα ασφαλείας ETCS (European Train Control System). Παρ’ ότι υπάρχουν κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες δίχως λειτουργικό ETCS, αυτές διαθέτουν, τουλάχιστον, άλλα συστήματα ασφαλείας, όπως το ATP (Automatic Train Protection). […] Εδώ και πολύ καιρό, τόσο η Πανελλήνια Ένωση Σιδηροδρομικών Υπαλλήλων (ΠΕΠΕ), όσο και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) είχαν επανειλημμένως προειδοποιήσει για την επικινδυνότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο μάλιστα, ακόμη και πριν το δυστύχημα, θεωρούνταν το πιο επικίνδυνο σε ολόκληρη την Ε.Ε.".
Όπως εξηγεί η εφημερίδα, "η συστηματική παραμέληση των σιδηροδρομικών μεταφορών έχει μακρά παράδοση, με τις κυβερνήσεις να προτιμούν την κατασκευή δρόμων, αποσκοπώντας στη μεγιστοποίηση των εσόδων από τα διόδια και τους φόρους στα καύσιμα. […] Αντιθέτως, μόνο τα τελευταία χρόνια, το ένα τρίτο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου επηρεάστηκε από τις πολιτικές λιτότητας".
Νέα απεργία στους γερμανικούς σιδηροδρόμους
Σε άρθρο της με τίτλο "Αρκετά με τις απεργίες", η Suddeutsche Zeitung επικρίνει το γερμανικό συνδικάτο EVG, το οποία προκήρυξε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις 50 ωρών στους γερμανικούς σιδηροδρόμους, από το βράδυ της Κυριακής έως τα μεσάνυχτα της Τρίτης. "Μέχρι στιγμής, το συνδικάτο είχε δράσει μετριοπαθώς, προκηρύσσοντας τις δύο μονοήμερες προειδοποιητικές απεργίες. Ωστόσο, με τη διήμερη απεργία που έχει πλέον εξαγγελθεί, η διάθεση των πολιτών, οι οποίοι γενικώς στηρίζουν τα αιτήματα των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, είναι πιθανό να αλλάξει σύντομα, κυρίως επειδή φαίνεται πως αντί να πλησιάζουν στην επίλυση των διαφορών τους, το συνδικάτο και οι εργοδότες απομακρύνονται όλο και περισσότερο ο ένας από τον άλλον".
Η S.Z. τονίζει πως οι ευθύνες βαραίνουν και τις δύο πλευρές: "η διοίκηση των σιδηροδρόμων, για παράδειγμα, ευθύνεται για τη διαιώνιση του προβλήματος επειδή προκαλεί ξανά και ξανά τους εκπροσώπους του συνδικάτου ενώ, από την πλευρά, οι τελευταίοι καθυστερούν τις διαπραγματεύσεις εξαιτίας ορισμένων λεπτομερειών στο ζήτημα του κατώτατου μισθού, ο οποίος επηρεάζει ακριβώς το 1% (!) των εργαζομένων".