Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA) προσπαθεί να καταστήσει το συνονθύλευμα των εθνικών σιδηροδρομικών κανονισμών της Ευρώπης κατάλληλο για πανευρωπαϊκά ταξίδια, συνεργαζόμενος με τις εθνικές αρχές για τη διαγραφή κανόνων που εμποδίζουν τη διέλευση των συνόρων.
Η ERA ελπίζει να μετατοπίσει τους σιδηροδρομικούς κανονισμούς από τα εθνικά σιλό σε λειτουργίες κατάλληλες για έναν ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο.
Η Ευρώπη πάσχει από ένα «πολύ κατακερματισμένο σύστημα, με διαφορετικούς τεχνικούς κανόνες στις διάφορες χώρες», σύμφωνα με τον Josef Doppelbauer, εκτελεστικό διευθυντή του ERA, σε συνέντευξή του στην EURACTIV.
Η κατάσταση των σιδηροδρόμων δεν θα ήταν αποδεκτή από τους οδηγούς, είπε.
«Φανταστείτε ότι έχετε αυτοκίνητο και ζείτε σε μια μικρή χώρα όπως το Βέλγιο. Μπορείτε να οδηγείτε με το αυτοκίνητό σας στο Βέλγιο, αλλά όταν θέλετε να διασχίσετε τα σύνορα προς τη Γαλλία ή την Ολλανδία, δεν μπορείτε, επειδή το αυτοκίνητό σας δεν έχει άδεια κυκλοφορίας σε αυτές τις χώρες», είπε.
«Αυτό, φυσικά, παρεμποδίζει την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, στόχο πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης», πρόσθεσε.
Ο τερματισμός αυτού του κατακερματισμού θα επιτύχει μια καλύτερα συνδεδεμένη Ευρώπη και θα βοηθήσει τους περιβαλλοντικούς στόχους της Ευρώπης, είπε ο Ντόπελμπαουερ.
«Εάν απλοποιήσουμε τις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές καταργώντας τους εθνικούς κανόνες, εναρμονίζοντας τους επιχειρησιακούς κανόνες, έχοντας μία διαδικασία αδειοδότησης, τότε συμβάλλουμε σε ένα αυξανόμενο μερίδιο των σιδηροδρομικών μεταφορών, το οποίο, με τη σειρά του, θα μας επιτρέψει να απελευθερώσουμε τον άνθρακα από το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών. ”
Εξουσιοδοτήσεις
Ένα από τα κύρια καθήκοντα του ERA είναι να εγκρίνει τα οχήματα τρένων για λειτουργία στην ΕΕ, διασφαλίζοντας ότι πληρούν τις απαιτήσεις ασφαλείας.
Παλαιότερα αυτό γινόταν αποκλειστικά από τις εθνικές αρχές. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες που εισήχθησαν το 2019 είδαν τον ERA να αναλάβει το ρόλο των διασυνοριακών εγκρίσεων.
Ως μέρος της διαδικασίας εξουσιοδότησης, η ERA ελέγχει τη συμβατότητα του οχήματος με τα πρότυπα σε ολόκληρο το μπλοκ.
«Φανταστείτε πριν από το 2019, θέλατε να λειτουργήσετε μια ατμομηχανή που λειτουργεί σε 12 χώρες και πρέπει να υποβάλετε αίτηση σε 12 διαφορετικούς οργανισμούς, σε 12 διαφορετικές γλώσσες, χρησιμοποιώντας 12 διαφορετικά πρότυπα για τα έγγραφα. Αυτό ήταν περίπλοκο, δαπανηρό και πήρε πολύ χρόνο», είπε ο Doppelbauer.
«Τώρα, υπάρχει μία αίτηση σε μία αρχή και πρέπει να δεχτούμε την αίτηση σε οποιαδήποτε από τις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι μια τεράστια απλοποίηση για τους αιτούντες και είναι ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός προς τη δημιουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου».
Pushback
Ενώ ο ERA προσπαθεί να περικόψει τους κανονισμούς, μπορεί να υπάρξει ώθηση από τα κράτη μέλη. Αυτό είναι κατανοητό, πιστεύει ο Doppelbauer, καθώς οι κανόνες αποτελούν μέρος της «συλλογικής γνώσης» των σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων αυτής της χώρας.
«Η σιδηροδρομική λειτουργία ξεκίνησε το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Κάθε φορά που εμφανιζόταν ένα πρόβλημα, όπως ένα ατύχημα, οι άνθρωποι επινόησαν κανόνες για να αποτρέψουν περαιτέρω περιστατικά τέτοιων ατυχημάτων.
«Καταλαβαίνω πλήρως ότι δεν μπορείς απλώς, με ένα κτύπημα, να καταργήσεις έναν κανόνα χωρίς να κατανοήσεις το ιστορικό γιατί εισήχθη και ποιες θα ήταν οι συνέπειες της κατάργησης του κανόνα», είπε.
Εάν ο ERA κρίνει ότι ένας κανόνας είναι περιττός, θα ζητήσει από τη χώρα να τον καταργήσει, αποστέλλοντας τεχνική γνωμοδότηση στην οποία θα περιγράφεται η αιτιολόγηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ξεκινήσει μια επίσημη διαδικασία εάν το κράτος μέλος αρνηθεί.
«Είναι πάντα μια διαδικασία διαπραγμάτευσης. Χρειάζεται πάντα ανάλυση. Ποια ήταν η πρόθεση του κανόνα; Γιατί είναι εκεί; Ποια είναι η συνέπεια της κατάργησης αυτού του κανόνα; Και στο τέλος, πρέπει να υπάρξει παρακολούθηση του αποτελέσματος, ώστε να καταργηθούν οι κανόνες», εξήγησε ο Doppelbauer.
Εκτός από την κατάργηση των παρωχημένων κανονισμών, ο ERA στοχεύει να αποτρέψει την εισβολή νέων κανόνων.
«Θα πρέπει να φανταστείς [νέους κανόνες] σαν τα μανιτάρια το φθινόπωρο. Όποτε βρέχει, πηγαίνετε στο δάσος και βλέπετε τα μανιτάρια να αναδύονται και είναι καθήκον μας ως ERA να φροντίσουμε να μαδήσουμε αυτά τα μανιτάρια πριν γίνουν πάρα πολλά», είπε.
Ερωτηθείς εάν η σιδηροδρομική τραγωδία του Απριλίου στην Ελλάδα, στην οποία έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, έχει επηρεάσει τη ρυθμιστική προσέγγιση για τους σιδηροδρόμους, ο Doppelbauer υποστήριξε ότι είναι πιο σημαντικό να εφαρμοστούν οι υφιστάμενοι κανόνες παρά να εισαχθούν νέοι.
«Μιλάω τώρα σε γενικές γραμμές γιατί δεν έχουμε ακόμη την ανεξάρτητη αξιολόγηση του ελληνικού ατυχήματος, αλλά συχνά συμβαίνει ένα ατύχημα επειδή οι κανόνες δεν έχουν εφαρμοστεί σωστά», είπε.
«Η μεγαλύτερη κίνηση τώρα είναι να διασφαλίσουμε ότι εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κανόνες και ότι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργεί σωστά».
Η ΕΕ και η Ελλάδα προσπαθούν να θέσουν σε εφαρμογή σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και να βελτιώσουν τη διασυνοριακή διαλειτουργικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων για σύνδεση με την υπόλοιπη Ευρώπη για περισσότερα από είκοσι χρόνια.
50.000 άδειες
Η ERA γιόρτασε την 50η χιλιάδα της άδειας σιδηροδρομικού οχήματος σε μια τελετή στις Βρυξέλλες στις 27 Απριλίου.
Το γεγονός, σύμφωνα με τον Doppelbauer, ήταν μια ευκαιρία να φανεί ότι οι φόβοι ότι η ERA θα αποτύχει να εκτελέσει τον ρόλο των εθνικών αρχών ήταν αβάσιμοι.
«Θέλαμε να δείξουμε ότι όχι μόνο ο κόσμος των σιδηροδρόμων δεν έχει σταματήσει, αλλά τώρα έχουμε υπερδιπλάσια οχήματα που έχουν εγκριθεί από εμάς από το σύνολο των εθνικών αρχών ασφαλείας», είπε.