Παλιός σιδηροδρομικός σταθμός της Εταιρίας Ανατολικών Σιδηροδρόμων, 1884. Κτίστηκε σε σχέδια του Πιέρρο Αρριγκόνι.΄Ενα άκομα από τα πολλά δημιουργήματα του “Σαλονικιού” αρχιτέκτονα.
Εσωτερικά υπήρχαν τρεις αίθουσες αναµονής, Α, Β και Γ θέσης. Η πρώτη, διακοσμημένη με πολυτέλεια, χρησίµευε και σαν αίθουσα υποδοχής των επισήµων. Το 1888 η γραμμή των ανατολικών σιδηροδρόμων ενώθηκε με το σερβικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Εδώ έφτασε ο πρώτος συρμός από το Παρίσι στις 7 Μαίου του 1888, πρώτη άφιξη του θρυλικού Οrient Express στην πόλη. Δύο από τα βαγόνια του τραίνου – μια κλινάμαξα και το εστιατόριο – διασώζονται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Ο σημερινός μεταφερόμενος “παλιός σταθμός” δεν έχει καμμία σχέση με το κτήριο του Αρριγκόνι. Είναι παραδιπλανό κτίσμα του 1900 που στέγαζε τον σταθμάρχη. Την δεκαετία του 1890 κατασκευάστηκαν δύο ακόμα σιδηροδρομικές γραμμές. Θεσσαλονίκη – Μοναστήρι (1891- 1894). Από τον σταθμό του “Αρριγκόνι”.
Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη (1893-1896). Από τον νέο σταθμό της “Jonction” ή “Κωνσταντινουπόλεως”. Αυτός ο νέος – παλιός σταθμός ήταν ανάμεσα στην σημερινή οδό Μοναστηρίου (στο ύψος του 114) και τους Αμπελόκηπους. 200 μέτρα μετά τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Καταστράφηκε το 1944 από συμμαχικούς βομβαρδισμούς. . Η πόλη στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν ταυτόχρονα το σημαντικότερο λιμάνι και το κυριότερο σιδηροδρομικό κέντρο των Βαλκανίων. ΥΓ : Στο λήμμα “Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης” στην Βικιπαιδεία “μαθαίνεις” το απολύτως τίποτα. Από τον Δαυίδ Μπράβο Ως συμπλήρωμα του παλιού σταθμού δείτε και την ανάρτηση για την γειτονική συνοικία του Βαρώνου Χιρς εδώ:
https://archive.saloni.ca/378 πάλι από τον Δαυίδ Μπράβο.
Στο http://www.trains-worldexpresses.com/200/202.htm υπάρχει αυτή η πρώτη καταγραφή της πόλης σαν προορισμός του Orient-Express.
1888: Orient-Express Paris -Belgrade – Istanbul Sirkeci and Paris – Bucharest.
1888: Vienna – Istanbul, later Thessaloniki, by state railways, which ordered special cars with sleeping accommodation.
Ο νέος-παλιός σιδηροδρομικός σταθμός “Jonction” ή “Κωνσταντινουπόλεως”. Καταστράφηκε το 1944.
O νέος-παλιός σταθμός “Jonction” ή Κωνσταντινουπόλεως. Ήταν ανάμεσα στην σημερινή οδό Μοναστηρίου (στο ύψος του 114) και τους Αμπελόκηπους. Ο σταθμός καταστράφηκε το 1944 από συμμαχικούς βομβαρδισμούς.
Η Jonction, γραμμή γιά την Κωνσταντινούπολη, είχε θεωρηθεί ανταγωνιστική ως ένα σημείο (κυρίως ως προς την πρόσβαση στο λιμάνι). Δεν της επιτράπηκε αρχικά να έχει σταθμό στη Θεσσαλονίκη – άρχιζε κάπου κοντά στο Πολύκαστρο. Κάπως αργοτερα υπήρξε συμφωνία και έφθασε ως τη Θεσσαλονίκη, αλλά υποχρεώθηκε να κατασκευάσει νέο σταθμό.
Εδώ βλέπουμε φωτογραφία της μπροστινής πλευράς του σταθμού. Πληροφορίες και φωτογραφία από τον Θεόδωρο Νάτσινα.
Όσοι θέλουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες γιά τον σιδηρόδρομο στην Θεσσαλονίκη εδώ : https://www.facebook.com/pg/Thessaloniki.Transportation.Environmental.Issues/photos/?tab=album&album_id=623947557670112
archive.saloni.ca
sidirodromikanea.blogspot.com