Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Οι ευθύνες χάνονται και τα τρένα δεν ξεκινούν



Η απώλεια του διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ σε τροχαίο έχει μετατρέψει σε θρίλερ τόσο την εξέλιξη της έρευνας για την τραγωδία στα Τέμπη όσο και τη διαδικασία επανεκκίνησης των δρομολογίων ● Ο εκλιπών αποτελούσε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων και ηγεσίας του υπ. Μεταφορών και θα μπορούσε να ρίξει φως στην «αλυσίδα» των γεγονότων που οδήγησαν στο δυστύχημα.

Άρης Χατζηγεωργίου

Από την τραγωδία στο θρίλερ τροχοδρομεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Μετά τον θάνατο σε τροχαίο δυστύχημα του διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, Κ. Χρυσάγη, την περασμένη Κυριακή, το κλίμα έχει βαρύνει υπέρμετρα, ουδείς αναλαμβάνει την ευθύνη της υπογραφής κρίσιμων εγγράφων, η κυβέρνηση μοιράζει αριστερά-δεξιά τις ευθύνες της για τα δρομολόγια που δεν επανεκκινούν και ο αρμόδιος υπουργός Γ. Γεραπετρίτης παραμένει εξαφανισμένος.

Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, όμως, φημολογείται ότι υπάρχουν και κάποιοι «λάτρεις των θρίλερ» που ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν ευκολότερα να μείνουν στο περιθώριο των δικαστικών ερευνών και να παραμείνουν κάτω από τα ραντάρ των ανακριτικών αρχών, οι οποίες συντάσσουν κατηγορητήριο καλούμενες να απαντήσουν για το ενδεχόμενο δόλου στις πράξεις τους.

Ο «ενδεχόμενος δόλος» είναι εκείνο το στοιχείο που θα μπορούσε να αναβαθμίσει το κατηγορητήριο, αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να βρεθούν αξιόπιστες μαρτυρίες οι οποίες να θέτουν το ζήτημα με κάποια ευκρίνεια. Για παράδειγμα, και με δεδομένο ότι οι έως σήμερα έρευνες έχουν επικεντρωθεί στις ευθύνες των εργαζομένων στο σταθμαρχείο της Λάρισας, ο ενδεχόμενος δόλος δεν αφορά μόνο τις δικές τους πράξεις και παραλείψεις αλλά και μια «αλυσίδα αρμοδίων» που τους τοποθέτησαν εκεί να εργάζονται κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες.

Θεωρητικά, σε αυτή την αλυσίδα μπορεί να εντάξει κανείς πλήθος παραγόντων που ξεκινά από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, τους υφυπουργούς και τους γενικούς γραμματείς, περνάει από τη διοικητική ιεραρχία του ΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και καταλήγει στους ίδιους τους σταθμάρχες, εφόσον αποδειχθεί ότι δέχτηκαν να εργαστούν χωρίς να έχουν την απαιτούμενη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση.

Ηρθαν όμως έτσι τα πράγματα που σε αυτή την «αλυσίδα» έσπασε ο πλέον κρίσιμος κρίκος με τον θάνατο του διευθυντή Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, Κ. Χρυσάγη. Ο εκλιπών ήταν το ανώτερο υπηρεσιακό στέλεχος που αποφάσιζε για αυτά τα θέματα και θα μπορούσε να δώσει μια αξιόπιστη ένορκη κατάθεση.

Με την αδυσώπητη αποψίλωση του ΟΣΕ από στελέχη και προσωπικό τα τελευταία χρόνια, ο Κ. Χρυσάγης ήταν ουσιαστικά ο μόνος που είχε την εμπειρία και δεν τον βάραινε υπέρμετρα το εργασιακό του μέλλον (έμεναν μήνες μέχρι τη συνταξιοδότησή του) για να μιλήσει τη γλώσσα της αλήθειας. Πάνω από εκείνον, υπήρχε μόνον η τοποθετημένη από την κυβέρνηση διοίκηση του ΟΣΕ, η οποία, όμως, μπορεί να επικαλεστεί άγνοια των υπηρεσιακών πράξεων τις οποίες υπέγραφε ο διευθυντής. Ούτε λόγος, φυσικά, για την πολιτική ηγεσία στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που θα αρνηθεί κάθε παρέμβαση άνωθεν προς κάποια κατεύθυνση.

Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΣ είχε εκδώσει στις 17 Μαρτίου 2023 απόφαση μιλώντας για σοβαρές ελλείψεις στην εκπαίδευση των σταθμαρχών που είχαν αναλάβει υπηρεσία είτε «με μπλοκάκι» είτε κατόπιν μετάταξης από άλλη υπηρεσία, όπως ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας. Με βάση την παραπάνω απόφαση, η ΡΑΣ ζητούσε από τον ΟΣΕ να καταθέσει τους ισχυρισμούς του προκειμένου να τον καλέσει σε ακρόαση για παροχή εξηγήσεων. Σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, στην ακρόαση αυτή θα εμφανιζόταν ο Κ. Χρυσάγης, που πλέον δεν βρίσκεται στη ζωή. Με δεδομένη την τραγική απώλεια, ουδείς γνωρίζει ποιος θα μπορούσε να τον αντικαταστήσει, αναλαμβάνοντας και την ευθύνη να υπερασπιστεί τον ΟΣΕ χωρίς –ταυτόχρονα– να γνωρίζει τι προηγήθηκε σχετικά με την όλη υπόθεση.

Η αδυναμία εξεύρεσης στελεχών που θα μπορούσαν να αναλάβουν ευθύνες αγγίζει πλέον και αποφάσεις κρίσιμες για το μέλλον του σιδηροδρόμου. Απτό παράδειγμα είναι η περιπέτεια της επανεκκίνησης των δρομολογίων με βάση το πρόγραμμα που είχε ανακοινώσει ο Γιώργος Γεραπετρίτης. Οι μηχανοδηγοί ζητούν εδώ και μέρες γραπτές διαβεβαιώσεις σχετικά με τη λειτουργία των συστημάτων επικοινωνίας ειδικά μέσα στις μεγάλες σήραγγες προκειμένου να ξεκινήσουν οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες στον άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, για τις οποίες πιέζουν αφόρητα οι διαμεταφορείς.

Προφορικές διαβεβαιώσεις

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκης, μίλησε την περασμένη Τετάρτη για διαβεβαιώσεις που ο ίδιος παρέσχε στην Hellenic Train. Φαίνεται όμως ότι οι διαβεβαιώσεις ήταν προφορικές καθώς η Hellenic Train δεν είχε υπογεγραμμένο χαρτί να δείξει σε εκείνους που θα οδηγήσουν τα δρομολόγια.

Οι μηχανοδηγοί συζήτησαν μια εναλλακτική πρόταση με δεδομένο ότι το σύστημα επικοινωνίας GSM-R δεν έχει πιστοποιηθεί από την ΡΑΣ. Η πρόταση περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός τρίτου προσώπου-υπαλλήλου του ΟΣΕ, με αρμοδιότητα «πλοηγού», ο οποίος θα συνοδεύει τα τρένα στο πέρασμα των σηράγγων. Ο πλοηγός θα χειρίζεται εκείνος φορητή συσκευή GSM-R με «εσωτερική πιστοποίηση» από τον ΟΣΕ και θα διασφαλίζει την επικοινωνία στην περίπτωση που κάτι συμβεί μέσα σε κάποια σήραγγα. Ομως, ακόμη και για αυτή τη λύση χρειάζεται και πάλι κάποιος από τον ΟΣΕ να υπογράψει, εγγυώμενος αυτή την «εσωτερική πιστοποίηση».

Με βάση το παραπάνω σενάριο, χθες βράδυ κυκλοφόρησαν φήμες ότι ενδεχομένως να ξεκινήσουν σήμερα κάποια δρομολόγια. Σε ερώτηση της «Εφ.Συν.», πάντως, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας απάντησε ότι ακόμη περιμένει κάποιες γραπτές διαβεβαιώσεις σχετικά, έστω, με αυτή την εναλλακτική πρόταση.

efsyn.gr
sidirodromikanea.blogspot.com