Τα ηλιακά πάνελ απλώνονται «σαν χαλί» στις σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελβετία.
Η ελβετική start-up Sun-Ways εγκαθιστά πάνελ κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Buttes στα δυτικά της χώρας, καθώς η κλιματική κρίση απαιτεί να επιταχύνουμε την ενεργειακή μετάβαση της Ευρώπης. Οι προγραμματιστές βλέπουν νέες δυνατότητες σε ασυνήθιστες επιφάνειες.
Οι πλευρές των δρόμων, οι δεξαμενές και τα αγροκτήματα βρίσκουν χώρο για ηλιακά συστήματα Και η Deutsche Bahn της Γερμανίας πειραματίζεται επίσης με την προσθήκη ηλιακών κυψελών σε στρωτήρες σιδηροδρόμου.
Αλλά η Sun-Ways είναι η πρώτη που κατοχύρωσε ένα αφαιρούμενο σύστημα, με τη βοήθεια του EPFL, του ελβετικού ομοσπονδιακού τεχνολογικού ινστιτούτου στη Λωζάνη.
"Αυτή είναι η καινοτομία", λέει ο συνιδρυτής Baptiste Danichert στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Swissinfo και είναι κρίσιμη, καθώς οι σιδηροδρομικές γραμμές πρέπει να καθαρίζονται από καιρό σε καιρό για βασικές εργασίες συντήρησης.
Πώς προστίθενται τα ηλιακά πάνελ στις ράγες;
Η ελβετική εταιρεία, που εδρεύει στη δυτική πόλη Ecublens, έχει επινοήσει ένα μηχανικό σύστημα για την εγκατάσταση των αφαιρούμενων ηλιακών πάνελ της .
Ένα τρένο που αναπτύχθηκε από την ελβετική εταιρεία συντήρησης γραμμής Scheuchzer θα ταξιδεύει κατά μήκος των σιδηροτροχιών, τοποθετώντας φωτοβολταϊκά πάνελ καθώς προχωρά. Είναι απλώς «σαν ένα χαλί που ξετυλίγεται», λέει η Sun-Ways.
Το ειδικά σχεδιασμένο τρένο χρησιμοποιεί έναν μηχανισμό εμβόλου για να ξεδιπλώσει τα πάνελ πλάτους ενός μέτρου, προσυναρμολογημένα σε ελβετικό εργοστάσιο.
Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φωτοβολταϊκό σύστημα θα διοχετεύεται στο ηλεκτρικό δίκτυο και θα χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία κατοικιών , καθώς η τροφοδοσία της στις σιδηροδρομικές λειτουργίες θα ήταν μια πιο περίπλοκη διαδικασία.
Πόση ενέργεια θα μπορούσαν να παράγουν τα ηλιακά πάνελ στις σιδηροδρομικές γραμμές;
Η start-up έχει μεγάλες φιλοδοξίες για την οικολογική της καινοτομία. Θεωρητικά, τα πάνελ θα μπορούσαν να αναπτυχθούν σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελβετίας μήκους 5.317 χιλιομέτρων. Τα φωτοβολταϊκά στοιχεία θα κάλυπταν μια έκταση περίπου 760 γηπέδων ποδοσφαίρου.
Προφανώς, δεν θα είχε νόημα η επέκταση του ηλιακού χαλιού σε σήραγγες .
Η Sun-Ways εκτιμά ότι το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο θα μπορούσε να παράγει μία τεραβατώρα (TWh) ηλιακής ενέργειας ετησίως, που ισοδυναμεί με περίπου το 2 τοις εκατό της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της Ελβετίας .
Μόλις το τρένο της φύγει από το σταθμό, η εταιρεία θέλει να μεταβεί σε διακρατικό επίπεδο - επεκτείνοντας τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ιταλία.
«Υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών στον κόσμο», λέει ο Danichert στο SWI Swissinfo.
«Πιστεύουμε ότι το 50 τοις εκατό των σιδηροδρόμων στον κόσμο θα μπορούσε να εξοπλιστεί με το σύστημά μας».
euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com