Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

Τέμπη: Χαρτοπόλεμος ΡΑΣ – ΟΣΕ κατόπιν τραγωδίας

Σφοδρή αντίδραση του Οργανισμού στο πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για την εκπαίδευση των σταθμαρχών

Ενας πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) και του ΟΣΕ όπου ο ένας «πετάει το μπαλάκι» των ευθυνών στον άλλον διαδραματίστηκε χθες με φόντο το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και την απώλεια 57 ανθρώπινων ζωών. Ο «πόλεμος» ξεκίνησε με αφορμή ανακοίνωση της ΡΑΣ που κάνει λόγο για ελλιπή και ανεπαρκή βασική εκπαίδευση τον Αύγουστο του 2022 των σταθμαρχών και των κλειδούχων του ΟΣΕ, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνεται και ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας που εμπλέκεται στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, και βρίσκεται προφυλακισμένος.

Δέσποινα Κόντη


Η σοβαρή αυτή διαπίστωση ωστόσο για την ελλιπή εκπαίδευση όσων απασχολούνται σε καίριες για την ασφάλεια των πολιτών θέσεις, δεν έγινε εγκαίρως αλλά αφού σημειώθηκε το δυστύχημα, και συγκεκριμένα στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας για τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Ο ΟΣΕ σε μια αιχμηρή απάντηση, κατηγορεί τη ΡΑΣ πως «εκφράζει απόψεις και λαμβάνει αποφάσεις χωρίς ενδελεχή διερεύνηση και τεκμηρίωση», αντικρούοντας σημεία που αναφέρει στο πόρισμά της και τονίζοντας ότι η αρχή γνώριζε το πρόγραμμα εκπαίδευσης και το είχε εγκρίνει.

Ειδικότερα η αρχή διαπιστώνοντας τη μη επαρκή εκπαίδευση του προσωπικού από τον ΟΣΕ, τον υποχρεώνει να μη στελεχώνουν κρίσιμες θέσεις όσοι προσλήφθηκαν και εκπαιδεύτηκαν κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας –πληροφορίες αναφέρουν με επιφύλαξη πως πρόκειται για περίπου 174-178 άτομα–, η πλειοψηφία των οποίων εργαζόταν με δελτίο παροχής υπηρεσιών.

Η κατάρτιση του προσωπικού παρέχεται από τον ΟΣΕ, ενώ η ΡΑΣ εγκρίνει στην αρχή κάθε έτους το ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης που έχει καταρτίσει ο ΟΣΕ. Οπως αναφέρει η αρχή, σε επίσκεψη που έκανε την προηγούμενη εβδομάδα στα γραφεία του ΟΣΕ, τα στελέχη του οργανισμού προσκόμισαν τον οδηγό σπουδών (περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα εκπαίδευσης του 2021) για την εκπαίδευση των σταθμαρχών, σύμφωνα με το οποίο προβλεπόταν 712 ώρες θεωρητικής και 75 ημέρες πρακτικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τη διεύθυνση κυκλοφορίας του ΟΣΕ –όπως αυτή αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΡΑΣ– ο δεύτερος κύκλος θεωρίας πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση. Ωστόσο, η αρχή διαπιστώνει πως δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη βασική εκπαίδευση του προσωπικού κλάδου κυκλοφορίας (σταθμάρχες Αθήνας, Θεσσαλονίκης), σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σχετικού οδηγού σπουδών. Οι λόγοι; Δεν μπορεί να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα ότι οι σταθμάρχες ολοκλήρωσαν τον προβλεπόμενο β΄ κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης των 177 ωρών που θα διεξάγονταν παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου των 535 ωρών. Αυτό γιατί δεν προσκομίστηκαν έγγραφα από τα οποία προκύπτουν: Τα υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων κατά τον πρώτο κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, ο τρόπος υλοποίησης των υπολειπόμενων ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης και ο ακριβής αριθμός του συνόλου των εκπαιδευομένων. Παράλληλα, δεν προκύπτουν οι βεβαιώσεις των αρμόδιων επιθεωρήσεων για την ολοκλήρωση του β΄ κύκλου θεωρητικής εκπαίδευσης και οι βεβαιώσεις πιστοποίησης για την ολοκλήρωση της πρακτικής εκπαίδευσης. Ετσι, η ΡΑΣ έχει ενδείξεις πως ο ΟΣΕ δεν εξασφάλισε, ως ώφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων.

Η ΡΑΣ υποχρεώνει τον ΟΣΕ να μη στελεχώνουν κρίσιμες θέσεις τα άτομα που συμμετείχαν στον κύκλο μαθητείας του περασμένου Αυγούστου.

Διαπίστωσε λοιπόν σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον ΟΣΕ που σχετίζονται με το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας καλώντας τον οργανισμό, 5 ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης αυτής: Να εκθέσει με σχετικό υπόμνημα τις απόψεις του, να προτείνει άμεσα μέτρα αποκατάστασης ώστε το σύστημα διαχείρισης της ασφάλειάς του να είναι σύμφωνο με σχετικές νομοθεσίες, ενώ τον υποχρεώνει να παύσει από τα καθήκοντά τους όσους υποψήφιους σταθμάρχες συμμετείχαν στον κύκλο σπουδών. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του ΟΣΕ η αρχή τον απειλεί με πρόστιμο 100.000 ευρώ την ημέρα.

«Δεν ζητήθηκαν βεβαιώσεις»

Την έντονη αντίδραση του ΟΣΕ ωστόσο προκάλεσε η ανακοίνωση της ΡΑΣ λέγοντας πως τον Ιούλιο του 2022 με έγγραφο περί «βασικής εκπαίδευσης προσωπικού κλάδου κυκλοφορίας», το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από τη διεύθυνση εκπαίδευσης και κατάρτισης του οργανισμού η υλοποίηση της βασικής εκπαίδευσης προσωπικού κυκλοφορίας σταθμαρχών. Σε αυτό το έγγραφο, λέει ο ΟΣΕ, «περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο της εκπαίδευσης που είναι συμβατά με τον οδηγό σπουδών που έχει εγκρίνει η ΡΑΣ από το 2021. Επιπλέον, με το από 9.3.2023 έγγραφο ο οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του δεύτερου κύκλου», προσκομίζοντας: Τα φύλλα παρουσίας-πρακτικής μαθητείας καθώς και τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης. Ο ΟΣΕ επισημαίνει πως δεν ζητήθηκαν από την αρχή οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. «Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων διευθύνσεων του οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας», αναφέρει.

Στο μεταξύ, με πρωτοβουλία του υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτη, συγκροτείται Συντονιστικό Κέντρο Ασφάλειας Σιδηροδρόμων με έδρα την αίθουσα διαχείρισης κρίσεων του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών του ΟΣΕ. Η πρώτη συνεδρίαση του συντονιστικού κέντρου θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 18 Μαρτίου και σε αυτό θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΟΣΕ, του πυροσβεστικού σώματος, της ΕΛΑΣ, του ΕΚΑΒ και της Hellenic Train με σκοπό τον συντονισμό δράσεων που αφορούν τη συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών ασφαλείας των σιδηροδρόμων.

kathimerini.gr
sidirodromikanea.blogspot.com