Σύσσωμοι επικεφαλής και δημοτικοί σύμβουλοι απ’ όλες τις παρατάξεις έσπευσαν να “αγκαλιάσουν” την πρωτοβουλία της Παγκρήτιας Ανοιχτής Επιτροπής για την Εγκατάσταση Μέσων Σταθερής Τροχιάς στην Κρήτη, εκφράζοντας την πλήρη στήριξή τους στη διεκδίκηση για τη χρηματοδότηση-ανάθεση της μελέτης από την κυβέρνηση
Ένα ομόφωνο, εμφατικό «ναι» στην εκκίνηση των διαδικασιών για την εγκατάσταση μέσων σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, με πρώτο βήμα την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας, είπε χθες το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου.
Σύσσωμοι επικεφαλής και δημοτικοί σύμβουλοι απ’ όλες τις παρατάξεις έσπευσαν να “αγκαλιάσουν” την πρωτοβουλία της Παγκρήτιας Ανοιχτής Επιτροπής για την Εγκατάσταση Μέσων Σταθερής Τροχιάς στην Κρήτη, εκφράζοντας την πλήρη στήριξή τους στη διεκδίκηση για τη χρηματοδότηση-ανάθεση της μελέτης από την κυβέρνηση.
Κοινή συνισταμένη σε όλες τις τοποθετήσεις, τόσο των εκπροσώπων της Παγκρήτιας Επιτροπής Τάσου Βάμβουκα και Λευτέρη Μιχελάκη όσο και των δημοτικών συμβούλων, αποτέλεσε το γεγονός ότι δε γίνεται η Κρήτη να μη διαθέτει μέσο σταθερής τροχιάς, όταν διαθέτουν εδώ και πολλά χρόνια όλα τα μεγάλα νησιά της Μεσογείου. Παράλληλα, κοινή συνισταμένη στις τοποθετήσεις όλων αποτέλεσε η θέση πως, ενόψει της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας, είναι αδιανόητο να μη συνδέεται ο νέος αερολιμένας (που θα έχει τη δυνατότητα να διακινεί έως και 18 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως) με κάποιο σιδηρόδρομο, προαστιακό ή άλλο με το Ηράκλειο και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα.
Στη διάρκεια της σχετικής συζήτησης υπήρξαν πολλές φωνές που έκαναν λόγο για ανάγκη εκτεταμένου σιδηροδρομικού δικτύου, που θα καλύπτει όλη τη βόρεια τουλάχιστον πλευρά του νησιού, από το ανατολικό έως το δυτικό άκρο, συνδέοντας με ταχύτητα και ασφάλεια τα μεγάλα αστικά και τουριστικά κέντρα.
Μια ενδιαφέρουσα διάσταση έβαλε στη δική του τοποθέτηση ο επικεφαλής της κίνησης “Ηράκλειο 3.7.5” Γιάννης Κουράκης, που τόνισε ότι δε θα πρέπει το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται αποκλειστικά στο βόρειο παραλιακό μέτωπο, αλλά να διερευνηθεί αν το σιδηροδρομικό δίκτυο θα πρέπει να κατασκευαστεί ενδεχομένως πιο εσωτερικά προς την ενδοχώρα.
Οι τοποθετήσεις
«Παλαιότερα, όταν είχα πρωτοβάλει το θέμα για τρένο, δεν είχα συναντήσει κάποια ιδιαίτερη ανταπόκριση αρχικά. Όταν όμως το έθεσα ξανά στην ΠΕΔ, τον Μάρτιο του ’22, είδα μια εξαιρετική ανταπόκριση που, ομολογώ, δεν ανέμενα. Αυτό δείχνει ότι το ζήτημα έχει αρχίσει να ωριμάζει. Δικαιούμεθα ένα μέσο σταθερής τροχιάς εδώ στο νησί μας. Το έχουν όλα τα μεγάλα νησιά, πλην Κρήτης και Κύπρου. Η Κορσική το διαθέτει, σημειωτέον, από τον προπερασμένο αιώνα και είναι ένα νησί ίδιας έκτασης με την Κρήτη αλλά με μισό πληθυσμό και μισή επισκεψιμότητα. Για να το χρησιμοποιούν εκεί τόσα χρόνια τώρα, τα οφέλη είναι προφανώς πολλά. Είναι οι μεταφορές του μέλλοντος, δεν πρέπει η Κρήτη να μείνει πίσω.
Έχουμε και ένα νέο δεδομένο. Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, που θα μπορεί να διακινήσει ως 18 εκατ. επιβάτες ετησίως. Πώς θα μετακινούνται όλοι αυτοί; Πώς θα μετακινούνται τα καύσιμα που είναι τεράστιες ποσότητες; Θα διευκόλυνε ένα τρένο. Εμείς δε σταματάμε βεβαίως τη διεκδίκηση στο νέο αεροδρόμιο. Μιλάμε για τρένο σε όλες τις μεγάλες πόλεις του Βορρά του νησιού. Θα πάμε σε όλα τα Δημοτικά Συμβούλια και εν συνέχεια θα απευθυνθούμε κεντρικά στην κυβέρνηση. Να απαιτήσουμε και να μη θεωρήσουμε ότι μας φτάνει ο ΒΟΑΚ, που είναι οφειλόμενο έργο», τόνισε εκ μέρους της Παγκρήτιας Ανοιχτής Επιτροπής ο πρώην δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας.
«Ιστορικά, συζητάμε 120 χρόνια τα μέσα σταθερής τροχιάς στην Κρήτη. Είναι το πιο ασφαλές μέσο. Ξέρετε, 1.300 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα αντιστοιχούν αναλογικά σε 1 μόλις θάνατο από δυστύχημα σε τρένο. Η Κρήτη, θυμίζω μόνο, έκλεισε την περσινή χρονιά με 56 νεκρούς στην άσφαλτο.
Να το φέρουμε στην επικαιρότητα και να απαιτήσουμε, σε όλους τους τόνους, να μελετηθεί. Πολλοί μας ρωτούν για το κόστος, για τα οικονομικά δεδομένα. Δεν ξέρουμε πόσο θα κοστίσει. Δεν είναι άλλωστε η δουλειά μας, οι ειδικοί θα το διερευνήσουν επιστημονικά. Αυτό που εμείς λέμε και ζητάμε και θέλουμε τη στήριξή σας είναι να ξεκινήσει άμεσα η μελέτη, που δε θα κοστίσει δα και ένα σκασμό λεφτά για να γίνει», επισήμανε από την Παγκρήτια Επιτροπή ο γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης Λευτέρης Μιχελάκης.
Ευτυχής συγκυρία
«Έχουμε προσπαθήσει να ανοίξουμε την πόρτα του υπουργείου Μεταφορών και της εταιρείας “Αττικόν Μετρό”, που έχει τη σχετική αρμοδιότητα. Υπάρχουν πολλές παλινδρομήσεις από το υπουργείο. Στην τελευταία συνάντηση με την εταιρεία κατάλαβα ότι είναι ένα αμιγώς πολιτικό ζήτημα.
Πρέπει να υπάρξει πολιτική κινητικότητα και μετά ακολουθούν τα τεχνικά. Τώρα είναι ευτυχής η συγκυρία ότι υπάρχει πια ένα παγκρήτιο κίνημα για μέσο σταθερής τροχιάς. Από εμάς εμφατικά ένα μεγάλο “ναι”», σημείωσε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης.
«Καλά κάνατε και φέρατε το θέμα εδώ στο Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά να μην έχουμε αυταπάτες ότι στο σημερινό, οικονομικό πλαίσιο μπορούν να συνδυαστούν οι ανάγκες των πολλών με το κέρδος των λίγων. Στον ΒΟΑΚ τα μεγάλα κεφάλαια δεν εξυπηρετούνται άλλωστε;
Μη φτιαχτεί ένα τέτοιο μέσο, αλλά να την πληρώσει πάλι ο λαός. Συμφωνούμε να γίνει μελέτη, αλλά όχι με αυστηρό κριτήριο τα οικονομοτεχνικά. Εκεί θα μας βρείτε απέναντι», σημείωσε ο επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης” Δημήτρης Βρύσαλης.
«Είχε μελετηθεί και η δυνατότητα τραμ με δήμαρχο τον Ασλάνη, αλλά τότε είχε λίγο-πολύ χλευαστεί η ιστορία. Σήμερα όμως, με ένα νέο αεροδρόμιο που επίσης μπορεί να μεγαλώσει κι άλλο, είναι μονόδρομος το τρένο. Όλα τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια συνδέονται με τρένα. Είναι μια καλή ευκαιρία να διεκδικήσουμε από το υπουργείο Υποδομών να χρηματοδοτήσει και να αναθέσει τη μελέτη.
Εδώ βλέπουμε αλλού έργα, για να θυμίσω και κάτι άλλο. Όλη η Ποσειδώνος υπογειοποιείται για να εξυπηρετήσει τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό. Εμείς έχουμε μείνει με την απάντηση του Καραγιάννη, ότι δε θα γίνει υπογειοποίηση. Ετέθη στον Πέτσα, όχι στον πρωθυπουργό. Είναι μια μεγάλη μάχη, που όμως δε δίνεται δυναμικά. Η Περιφέρεια, έχω την εντύπωση, ότι δεν τη δίνει», τόνισε ο επικεφαλής της παράταξης “Συνεργασία για το Ηράκλειο” Ευριπίδης Κουκιαδάκης.
«Στα μεγάλα ζητήματα οι Κρητικοί μπορούμε να διεκδικήσουμε ενωμένοι, αφήνοντας στην άκρη τα δευτερεύοντα θέματα.
Όταν ακούμε ότι η Πάτρα - και καλά το κάνουν - ή η Αθήνα διεκδικούν υπογειοποιήσεις, τρένα κ.λπ., καταλαβαίνουμε ότι εδώ στην Κρήτη κάτι δεν κάνουμε καλά. Μήπως εμείς οι ίδιοι υποτιμήσαμε τις δυνατότητές μας;
Υπήρχε και υπάρχει ένας σπουδαίος, ο Γιάννης Νάθενας, που επί δεκαετίες έβαζε, ζητώντας στη μέση του ΒΟΑΚ ένα μέσο σταθερής τροχιάς από το ένα άκρο της Κρήτης στην άλλη και να καταλήγει μάλιστα στο Τυμπάκι, όπου έβλεπαν ανάπτυξη ενός μεγάλου λιμανιού. Και όραμα υπάρχει και σύγκλιση. Συγχαίρω την πρωτοβουλία», επισήμανε ο επικεφαλής της “Σύμπραξης Δημοτών” Πέτρος Ινιωτάκης.
«Το θέμα τίθεται πολύ σωστά. Ζητούμε να γίνει μια μελέτη με σοβαρά επιχειρήματα. Το κύριο, ότι κάθε αεροδρόμιο έχει μέσο σταθερής τροχιάς. Συγχαίρουμε και περιμένουμε τα αποτελέσματα των μελετών», ανέφερε ο Μανόλης Βασιλάκης από την “Ηράκλεια Πρωτοβουλία”.
«Και εγώ είμαι υπέρ των τρένων. Είναι όμορφα, είναι ασφαλή. Ξέρουμε όμως άραγε αν ο Κρητικός έχει την κουλτούρα του τρένου; Αν το τρένο πρέπει να περάσει από το Ηράκλειο π.χ. ή από τις Αρχάνες;», σημείωσε ο ανεξάρτητος σύμβουλος Νίκος Αγγελάκης.
«Θα ενώσει Ανατολή με Δύση»
«Η Ευρώπη στηρίζει τα τελευταία χρόνια τα μέσα σταθερής τροχιάς. Στην υπόλοιπη Ελλάδα έχουν κάνει όλους τους αυτοκινητοδρόμους και τώρα πάνε στους εγκάρσιους δρόμους κι εμείς δεν έχουμε ακόμα ΒΟΑΚ. Είναι πολύ καλό που οι κοινωνικοί φορείς βγαίνουν μπροστά, να συνταχθούμε όλοι να διεκδικήσουμε μια μελέτη αρχικά, γιατί το τρένο θα ενώσει την Ανατολή με τη Δύση. Είναι ένα ωραίο μέσο. Να δούμε και πού θα είναι βέβαια. Θα είναι λίγο πιο εσωτερικά, στην ενδοχώρα;
Η Κρήτη δεν έχει ομορφιές μόνο στον Βορρά, έχει και στη μέση με τους ορεινούς όγκους, έχει και στον νότο. Μην το ξεχνάμε αυτό. Ως πλειοψηφούσα δημοτική κίνηση στηρίζουμε θερμά την προσπάθεια», τόνισε ο επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειο 3.7.5” Γιάννης Κουράκης.
«Δημοτικό Συμβούλιο, Αυτοδιοίκηση και βουλευτές πρέπει να συνενώσουμε δυνάμεις, με μια ενιαία άποψη, υλοποιήσιμη, ρεαλιστική και να τη διεκδικήσουμε. Η συγκυρία είναι αρκετά καλή λόγω των βουλευτικών εκλογών. Αν εκφραστεί με ενιαίο τρόπο, οι δυνατότητες υλοποίησης υπάρχουν. Σημαντική πρωτοβουλία λοιπόν, πρέπει να την εμπλουτίσουμε σε επίπεδο στοιχειοθέτησης, ίσως και με μια πρωτοβουλία από την ΠΕΔ για ομάδα εργασίας από τεχνικούς συμβούλους των Δήμων, για να έχουμε έναν μπούσουλα για τη διεκδίκηση», τόνισε ο επικεφαλής των “Ενεργών Πολιτών” Ηλίας Λυγερός.
neakriti.gr
sidirodromikanea.blogspot.com