Τα ταξίδια με τρένο αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη. Τα νέα τρένα για ύπνο και η αυξανόμενη συνειδητοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των ταξιδιών είναι εν μέρει ευχάριστη εξέλιξη. Η άνοδος των τιμών των πτήσεων που τροφοδοτούνται από το κόστος των καυσίμων και τη ζήτηση μετά την πανδημία παίζουν επίσης ρόλο.
Αλλά το ταξίδι με το τρένο είναι πάντα φθηνότερο από το να πετάς ;
Ενώ οι μετακινούμενοι μπορούν να επωφεληθούν από τα εισιτήρια διαρκείας με έκπτωση, οι τουρίστες συνήθως πρέπει να αγοράσουν έκτακτα εισιτήρια τρένου που υπαγορεύονται από τα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Κατά τον προϋπολογισμό ενός ταξιδιού, το κόστος ταξιδιού αποτελεί βασικό στοιχείο.
Οι σιδηροδρομικοί ναύλοι ποικίλλουν ευρέως σε όλη την Ευρώπη. Από τον Νοέμβριο του 2022, οι ναύλοι των τρένων είχαν αυξηθεί κατά 3 τοις εκατό στην ΕΕ τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο πληθωρισμός έπληξε περισσότερο ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σουηδία .
Λοιπόν, ποιες χώρες έχουν τους υψηλότερους ναύλους τρένων στην Ευρώπη;
Οι σιδηροδρομικοί ναύλοι εξαρτώνται από τον τύπο του εισιτηρίου, όπως απλό ή μετ' επιστροφής, και τον χρόνο κράτησης, όπως την αγορά του εισιτηρίου την ημέρα του ταξιδιού ή εκ των προτέρων. Έχουμε εξετάσει όλες αυτές τις επιλογές εδώ, εξετάζοντας τις τιμές για ταξίδια μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών των πρωτευουσών και των πλησιέστερων σιδηροδρομικών σταθμών σε απόσταση περίπου 80 χιλιομέτρων.
Οι διαδρομές που εξετάζονται εδώ βασίζονται σε πληροφορίες που παρέχονται από το Vouchercloud. Εξετάσαμε επίσης όλα τα σύνολα δεδομένων για τις αρχές Ιανουαρίου 2023, όπως παρέχονται από τους ιστότοπους των εθνικών σιδηροδρόμων.
Μεμονωμένες κρατήσεις την ημέρα του ταξιδιού: Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι το πιο ακριβό
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η πιο ακριβή χώρα μακράν όσον αφορά τα μεμονωμένα ταξίδια με εισιτήρια που έχουν κλείσει την ημέρα του ταξιδιού. Θα πληρώνατε 30 £ (33,90 €) για να ταξιδέψετε από το σταθμό Paddington του Λονδίνου στην Οξφόρδη.
Το 2019, το Συνέδριο των Συνδικάτων (TUC) κυκλοφόρησε μια μελέτη που δείχνει τις αυξήσεις των ναύλων των τρένων και των εβδομαδιαίων αποδοχών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η TUC κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι σιδηροδρομικοί ναύλοι αυξήθηκαν κατά 46 τοις εκατό τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ τα ονομαστικά εβδομαδιαία κέρδη αυξήθηκαν μόνο κατά 23 τοις εκατό.
«Ήδη πληρώνουμε τις υψηλότερες τιμές εισιτηρίων στην Ευρώπη για να ταξιδέψουμε σε τρένα με υπερπλήρη και έλλειψη προσωπικού», δήλωσε τότε η Γενική Γραμματέας του TUC Frances O'Grady.
Η Νορβηγία είναι η δεύτερη πιο ακριβή χώρα για σιδηροδρομικά εισιτήρια απλής μετάβασης, με ένα μόνο από Όσλο προς Kongsvinger να κοστίζει 25,20 €.
Η Αυστρία , η Γαλλία και η Ολλανδία είναι οι επόμενες πιο ακριβές χώρες, αντίστοιχα.
Η Λετονία, η Ουγγαρία , η Πολωνία και η Σλοβακία είναι οι φθηνότερες χώρες για μεμονωμένα ταξίδια όταν αγοράζονται εισιτήρια την ημέρα του ταξιδιού. Μπορείτε να αγοράσετε εισιτήρια για λιγότερο από 5 € σε αυτές τις χώρες. Για παράδειγμα, κοστίζει μόλις 4,10 € για να ταξιδέψετε από τη Ρίγα στο Krustpils.
Η Γερμανία προσφέρει επίσης οικονομικά εισιτήρια. είναι δυνατό να ταξιδέψετε μεταξύ Βερολίνου και Fürstenberg για 10,70 €.
Η Νορβηγία είναι η πιο ακριβή χώρα για σιδηροδρομικά εισιτήρια μετ' επιστροφής
Σχεδόν σε όλες τις χώρες, τα εισιτήρια τρένου μετ' επιστροφής ή μετ' επιστροφής είναι διπλάσια από την τιμή ενός μεμονωμένου ταξιδιού, εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου υπάρχει μόνο μια πολύ μικρή διαφορά μεταξύ των ναύλων ενός και μετ' επιστροφής.
Ενώ το μονό ταξίδι μεταξύ Λονδίνου και Οξφόρδης κοστίζει 30 £ (33,90 €), ένα εισιτήριο μετ' επιστροφής θα ήταν 32,60 £ (37 €) την ημέρα του ταξιδιού. Αυτό επηρεάζει σημαντικά τις συγκρίσεις των ναύλων μετ' επιστροφής μεταξύ των χωρών.
Η Νορβηγία είναι η πιο ακριβή χώρα για ταξίδια με τρένο, καθώς ένας επιβάτης πρέπει να πληρώσει 50,40 ευρώ για να ταξιδέψει από το Όσλο στο Kongsvinger με επιστροφή. Η Αυστρία ακολουθεί τη Νορβηγία με 38,60 ευρώ μετ' επιστροφής μεταξύ Βιέννης και Μελκ.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η τρίτη πιο ακριβή χώρα σε αυτήν την κατηγορία και η Γαλλία και η Ελβετία ακολουθούν στενά. Θα πληρώνατε 36,80 € για ταξίδι με επιστροφή μεταξύ Παρισιού και Σαρτρ ή 34,50 € μεταξύ Βέρνης και Λωζάνης.
Λαμβάνοντας υπόψη τους ναύλους μετ' επιστροφής, η Λετονία, η Ουγγαρία και η Πολωνία εξακολουθούν να είναι οι φθηνότερες χώρες με ναύλους μετ' επιστροφής περίπου διπλάσιες από την τιμή των μεμονωμένων εισιτηρίων.
Κάντε κράτηση εκ των προτέρων για φθηνότερα εισιτήρια στο Ηνωμένο Βασίλειο
Η κράτηση εκ των προτέρων έχει συχνά σημαντικό αντίκτυπο στους ναύλους των τρένων. Όσο νωρίτερα σχεδιάζετε, τόσο φθηνότερα μπορεί να είναι τα εισιτήρια. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει απαραίτητα για όλες τις διαδρομές που εξετάζονται εδώ, οι οποίες είναι μεταξύ των πρωτευουσών και των πλησιέστερων σιδηροδρομικών σταθμών σε απόσταση 80 χιλιομέτρων.
Υπάρχουν γενικά μικρές διαφορές μεταξύ της αγοράς εισιτηρίων την ημέρα του ταξιδιού ή της αγοράς τους τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα. Στις περισσότερες χώρες, δεν είναι σημαντική η διαφορά.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί και πάλι εξαίρεση, καθώς τα φθηνότερα διαθέσιμα εισιτήρια μεταξύ Λονδίνου και Οξφόρδης - είτε εκτός αιχμής είτε οποιαδήποτε άλλη στιγμή - ποικίλλουν δραματικά. Αρκετά διαφορετικά τρένα προσφέρουν τιμές που κυμαίνονται από ένα μονό για 5,40 £ (6,10 €) έως επιστροφή για 10,70 £ (12,20 €). Τέτοια εισιτήρια επιτρέπουν ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή χρημάτων. Σε αυτή την περίπτωση, το ταξίδι με τρένο στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι αρκετά φθηνό.
Μεταξύ Λονδίνου και Οξφόρδης, οι ναύλοι εκτός αιχμής ισχύουν για τις ώρες εκτός των πρωινών και απογευματινών ωρών αιχμής (Δευτέρα έως Παρασκευή, 6:30-9:30 π.μ. και 4-7 μ.μ.) ως 30 £ (34 €). Τα εισιτήρια εκτός αιχμής σάς επιτρέπουν να ταξιδεύετε οποιαδήποτε στιγμή εκτός των ωρών αιχμής και οι ναύλοι είναι 30 £ τόσο για ταξίδια μεμονωμένα όσο και για ταξίδια με επιστροφή. Για να ταξιδέψετε σε ώρες αιχμής, θα χρειαστεί να πληρώσετε 73 £ (83 €), εκτός εάν κάνετε κράτηση εκ των προτέρων.
Για τους σιδηροδρομικούς ναύλους που έχουν κλείσει τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα, η Νορβηγία είναι η πιο ακριβή χώρα τόσο για μεμονωμένα όσο και για εισιτήρια μετ' επιστροφής. Ακολουθούν η Αυστρία, η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ιρλανδία, που έχουν ναύλους μετ' επιστροφής σε απόσταση 80 χιλιομέτρων από τις πρωτεύουσές τους άνω των 25 ευρώ.
Ποια χώρα έχει τους πιο ακριβούς σιδηροδρομικούς ναύλους ανά χιλιόμετρο;
Μπορούμε επίσης να συγκρίνουμε τους ναύλους των τρένων ανά χιλιόμετρο καθώς οι αποστάσεις ποικίλλουν ελαφρώς. Για ένα τυπικό εισιτήριο μετ' επιστροφής για ένα χιλιόμετρο την ημέρα του ταξιδιού, η Νορβηγία έχει τον υψηλότερο ναύλο στα 0,33 €. Ακολουθούν η Αυστρία (0,25 €), η Γαλλία (0,24 €), το Ηνωμένο Βασίλειο (0,23 €) και η Ελβετία (0,22 €).
Η Λετονία, η Πολωνία και η Ουγγαρία έχουν τους χαμηλότερους ναύλους τρένων με λιγότερο από 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Εάν τα εισιτήρια αγοράζονται τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα, υπάρχουν κάποιες αλλαγές σε αυτήν την κατάταξη. Ενώ ο μέσος ναύλος εκτός αιχμής για ένα χιλιόμετρο είναι 0,23 € στο Ηνωμένο Βασίλειο, μειώνεται σε 0,08 € με τις φθηνότερες επιλογές. Η Ελβετία παρέχει επίσης φθηνότερους ναύλους για έγκαιρες κρατήσεις.
Η Νορβηγία , η Αυστρία και η Γαλλία εξακολουθούν να είναι οι πιο ακριβές χώρες ακόμα κι αν κάνετε κράτηση τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα.
Ποιες ευρωπαϊκές χώρες μείωσαν τους ναύλους των τρένων;
Στην ΕΕ, ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού ήταν 11,1 τοις εκατό τον Νοέμβριο του 2022, φθάνοντας σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Το κόστος της μεταφοράς επιβατών με τρένο αυξήθηκε στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ, αν και μειώθηκε σε ορισμένα άλλα. Οι σιδηροδρομικοί ναύλοι είχαν αυξηθεί κατά 3 τοις εκατό στην ΕΕ τα τελευταία πέντε χρόνια από τον Νοέμβριο του 2022.
Η Λιθουανία σημείωσε τον υψηλότερο πληθωρισμό σιδηροδρομικών ναύλων στο 44 τοις εκατό σύμφωνα με τη Eurostat. Ακολούθησε η Πολωνία με 25 τοις εκατό, μετά η Ρουμανία (21 τοις εκατό) και το Ηνωμένο Βασίλειο (20 τοις εκατό - στοιχεία ONS).
Ωστόσο, σημειώθηκαν σημαντικές μειώσεις σε ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ. Η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στο Λουξεμβούργο με 24 τοις εκατό. Οι τιμές των δεικτών της μεταφοράς επιβατών ανά τιμή τρένου μειώθηκαν επίσης στην Ιρλανδία (18 τοις εκατό), στη Γερμανία (15 τοις εκατό) και στην Ελλάδα (12 τοις εκατό) την τελευταία πενταετία.
Διάφορες χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ισπανίας , δοκιμάζουν επίσης επιτυχώς δωρεάν και με έκπτωση προγράμματα ταξιδιών με τρένο.
Ο πληθωρισμός των σιδηροδρομικών ναύλων αντικατοπτρίζει το κόστος για τη μεταφορά επιβατών με τρένο γενικά, αλλά όχι απαραίτητα για τις διαδρομές που εξετάσαμε παραπάνω. Οι συγκρίσεις ναύλων δεν λαμβάνουν επίσης υπόψη την αγοραστική δύναμη. Οι μέσοι μισθοί διαφέρουν σημαντικά στην Ευρώπη και οι ναύλοι των τρένων ανά χιλιόμετρο ενδέχεται να διαφέρουν σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
euronews.com
sidirodromikanea.blogspot.com