Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

Ο εμπορευματικός διάδρομος Ελλάδας-Βουλγαρίας θα μεταφέρει φορτία 650 εκατομμυρίων ευρώ στον σιδηρόδρομο ετησίως


Ένα έργο που συζητούνταν εδώ και μήνες κάνει τώρα σταθερά βήματα προς την υλοποίηση. Το έργο Sea2Sea θα επενδύσει σε μια σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη βόρεια Ελλάδα και τη Βουλγαρία με τα ρουμανικά σύνορα και θα μεταφέρει σημαντικό όγκο θαλάσσιου φορτίου από τα στενά του Βοσπόρου στους σιδηροδρόμους.

Συντάκτης: Νίκος Παπατόλιος

Το έργο Sea2Sea στοχεύει στην ανάπτυξη ενός σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τα ελληνικά λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Βάρνας και του Μπουργκάς, ενώ επεκτείνεται στο λιμάνι Ruse που βρίσκεται στον Δούναβη και στα βουλγαρορουμανικά σύνορα.

Η Ελλάδα και η Βουλγαρία σκοπεύουν να ιδρύσουν μια κοινή εταιρεία για τη διαχείριση του έργου. Ταυτόχρονα, τα δύο μέρη θα επιχειρήσουν να το συμπεριλάβουν στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF II).

Όσον αφορά την Ελλάδα, η χώρα θα επενδύσει περίπου τέσσερα δισ. ευρώ σε σιδηροδρομικά έργα στην επικράτειά της. Οι επενδύσεις θα στοχεύουν στις σιδηροδρομικές συνδέσεις Θεσσαλονίκης και Τοξότες, που διέρχονται από το λιμάνι της Καβάλας και τη γραμμή Αλεξανδρούπολης-Ορμένιο που εκτείνεται μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Οι κατασκευαστικές συμβάσεις του έργου θα υπογραφούν το 2023 και οι εργασίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2027-2028.
Η προτεινόμενη σιδηροδρομική γραμμή Ελλάδας-Βουλγαρίας. Εικόνα: © GoogleMaps.

Τα δύο βασικά έργα

Το έργο Θεσσαλονίκη-Τοξότες θα αξιοποιήσει προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ. «Θα θέσει σε λειτουργία 206 χιλιόμετρα νέας σιδηροδρομικής γραμμής με σηματοδότηση και ηλεκτροδότηση και θα ολοκληρώσει τον σιδηροδρομικό διάδρομο που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα και το υπάρχον ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο», εξήγησε η ΕΡΓΟΣΕ, η θυγατρική της ΕΛ.ΑΣ. Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, η γραμμή αυτή θα μειώσει τους χρόνους διέλευσης μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης κατά τρεις ώρες.

Από την άλλη πλευρά, στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο θα γίνουν επενδύσεις έως και 1,08 δισ. ευρώ με στόχο τη βελτίωση των διασυνοριακών συνδέσεων Ελλάδας-Βουλγαρίας, αλλά και Ελλάδας-Τουρκίας αφού η γραμμή βρίσκεται σε περιοχή τριών συνόρων. Η ΕΡΓΟΣΕ ανέφερε ότι ο ανάδοχος για να αναλάβει την ολοκλήρωση του έργου θα πρέπει να αναβαθμίσει 176 χιλιόμετρα της υφιστάμενης ενιαίας σιδηροδρομικής γραμμής σε διπλή εξοπλισμένη με συστήματα σηματοδότησης και ηλεκτροδότησης.

Γιατί είναι σημαντικό?

Πριν από λίγους μήνες, συγκεκριμένα τον περασμένο Απρίλιο, ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής τόνισε τη σημασία αυτού του νέου διαδρόμου. Συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι πρόκειται για έργο γεωστρατηγικής σημασίας αφού θα τονώσει την εμπορευματική κίνηση και τον όγκο των σιδηροδρομικών μεταφορών στην περιοχή. «Δεν υπάρχει τρόπος να γίνεις κέντρο logistics στη νοτιοανατολική Ευρώπη χωρίς να επενδύσεις σε σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ αυτών των ελληνικών προορισμών και να επιτρέψεις στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας να έχουν σιδηροδρομική πρόσβαση», είπε.

«Με αυτές τις σιδηροδρομικές εξελίξεις, η Θεσσαλονίκη θα γίνει πύλη μεταφοράς μέσω της νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Υπάρχουν δυνατότητες ακόμη και να επεκταθεί αυτή η γραμμή προς τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας», πρόσθεσε.

Πράγματι, σύμφωνα με τις μελέτες της ΕΡΓΟΣΕ, η γεωστρατηγική και υλικοτεχνική αξία του μεγάλου έργου Sea2Sea δεν μπορεί να είναι αόρατη. «Μέχρι την παράδοση του έργου, θα μπορούσε να αντλήσει ένα σημαντικό ποσοστό εμπορευματοκιβωτίων που παραδοσιακά διέρχεται μέσω του Βοσπόρου. Η στροφή από τη θάλασσα στον σιδηρόδρομο θα μπορούσε να ανέλθει σε 650 εκατομμύρια ευρώ με φορτίο ετησίως», κατέληξε η εταιρεία.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com