Η εξυγίανσης του Οργανισμού ξεκίνησε στις αρχές του 2011
Σε τροχιά πλήρους εξυγίανσης μπήκε στο 2023 ο ΟΣΕ, με τη διαγραφή χρεών περίπου 10 δισ. ευρώ, ώστε να προωθήσει με μεγαλύτερη ευχέρεια ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 1,3 δισ. ευρώ. Με την είσοδο του νέου έτους ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) έχει ήδη λάβει «βαθιές ανάσες» μέσω της διαγραφής του συνόλου των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών από καταπτώσεις δανείων της ΟΣΕ ΑΕ με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, με το σχετικό ποσό να υπερβαίνει τα 10,4 δισ. ευρώ.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Όπως προκύπτει από σχετική απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα, Υποδομών & Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, του αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ, Θ. Σκυλακάκη και του Υφυπουργού Μεταφορών, Μ. Παπαδόπουλου, «διαγράφονται βεβαιωμένες οφειλές της ΟΣΕ ΑΕ έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, που προέρχονται από καταπτώσεις δανείων εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο, συνολικού ύψους 10.412.706.417,39 ευρώ (δέκα δισ. τετρακόσια δώδεκα εκατομμύρια επτακόσιες έξι χιλιάδες τετρακόσια δέκα επτά ευρώ και τριάντα εννέα λεπτά)».
«Πήρε» ΦΕΚ η διαγραφή χρεών
Αυτό προκύπτει από σχετικό ΦΕΚ που αναρτήθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης με ημερομηνία 27 Δεκεμβρίου 2022 (οι υπογραφές των υπουργών «έπεσαν» στις 19/12/2022) αλλά μάλλον «πέρασε κάτω από τα ραντάρ» λόγω της εορταστικής περιόδου. Με την επικύρωση αυτής της απόφασης, η ισχύς της οποίας άρχισε από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο ΟΣΕ με την επίσημη «κυβερνητική βούλα» εξυγιαίνεται πλήρως και μπορεί να συνεχίσει το έργο του απαλλαγμένος από έναν μεγάλο «βραχνά». Πρόκειται για μια εκκρεμότητα πολλών ετών που «ταλαιπωρούσε» τον Οργανισμό, αρκετά χρόνια μετά την απόφαση της Κομισιόν που άναψε πράσινο φως για τη διαγραφή.
Όπως σημειώνεται στην σχετική κοινή υπουργική απόφαση, «η Διεύθυνση Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους καλείται, σύμφωνα με την παρούσα απόφαση, να προβεί στη διαγραφή του συνόλου των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών από καταπτώσεις δανείων του ΟΣΕ με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, που περιλαμβάνονται σε όσες κρίθηκαν με την υπό στοιχεία C(2017) 3987/ final/16.6.2017 απόφαση της Ε.Ε. ως μη αντιβαίνουσες το κοινοτικό δίκαιο περί κρατικών εγγυήσεων, συνολικού ποσού δέκα δισ. τετρακοσίων δώδεκα εκατομμυρίων επτακοσίων έξι χιλιάδων τετρακοσίων δέκα επτά ευρώ και τριάντα εννέα λεπτών (10.412.706.417,39).
Για τον σκοπό αυτό, η αρμόδια Διεύθυνση ΚΕ και ΚΚ θα συντάξει Ατομικά Φύλλα Έκπτωσης (ΑΦΕΚ), για διαγραφή των ως άνω αναφερομένων ποσών από βεβαιωμένες οφειλές του ΟΣΕ στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών και Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων.
Η ως άνω διαγραφή των βεβαιωμένων οφειλών απαλλάσσεται από οιονδήποτε φόρο, τέλος ή δικαίωμα οιασδήποτε φύσεως υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Στο ΦΕΚ και στο σκεπτικό της απόφασης σημειώνονται επίσης, μεταξύ άλλων, η «απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον Ο.Σ.Ε. Α.Ε. “State aid SA.32543 (2011/N) - Greece - Measures in favor of OSE S.A.” [Κρατική ενίσχυση SA.32543 (2011/N) - Ελλάδα - Μέτρα υπέρ ΟΣΕ Α.Ε.], με την οποία κρίθηκε ότι η διαγραφή των οφειλών της Ο.Σ.Ε. ΑΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο δεν συνιστά κρατική ενίσχυση και είναι συμβατή με την εσωτερική αγορά βάσει του στοιχείου β) της παρ. 3 του άρθρου 107 της Συνθήκης για Λειτουργία Ευρωπαϊκής Ένωσης», η υπ’ αρ. 351074/07.12.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών για την «Αποτίμηση του μεταβιβασθέντος στο Ελληνικό Δημόσιο ενεργού τροχαίου υλικού ιδιοκτησίας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε. και μερικός συμψηφισμός οφειλών της Εταιρείας προς το Ελληνικό Δημόσιο» αλλά και το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Το story της εξυγίανσης
Το story της εξυγίανσης του Οργανισμού ξεκίνησε στις αρχές του 2011, όταν οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στην Κομισιόν σειρά μέτρων στήριξής του, με την Κομισιόν να ζητάει διευκρινήσεις και να βάζει πλήθος ερωτημάτων προς τις ελληνικές αρχές. Οριστικές αποφάσεις ελήφθησαν την άνοιξη του 2017, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διαπιστώνει τότε ότι δεν υφίσταται θέμα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ. Ουσιαστικά, οι Βρυξέλλες αποδέχτηκαν ότι τα μέτρα που λήφθηκαν για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ (διαγραφή χρέους, μετάταξη προσωπικού κ.λπ.) είναι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Σημειώνεται ότι οι απαιτήσεις αυτές αφορούσαν υποχρεώσεις τόκων και χρεολυσιών από ομολογιακό δάνειο με ημερομηνία λήξης τον Ιούνιο του 2037. Με την απόφαση συντελείται η πρόωρη λήξη του επίμαχου δανείου χωρίς καμία επιβάρυνση για τον ΟΣΕ. Είχε προηγηθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη μεταφορά του τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ στη ΓΑΙΑΟΣΕ, με αποτίμηση που ανήλθε στα 309,1 εκατ. ευρώ. Από τον Οργανισμό μεταβιβάστηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο 3.582 τεμάχια τροχαίου υλικού (βαγόνια, εξοπλισμός κ.ά.) και εκκρεμούσε η υπουργική απόφαση για τη διαγραφή των συνολικών χρεών η οποία πραγματοποιήθηκε στις 19.12.2022, με την οποία έκλεισε το προβληματικό κεφάλαιο για τον ΟΣΕ. Να σημειωθεί ότι με άλλη, παλιότερη, απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του φορέα είχε προβλεφθεί το ακατάσχετο της κρατικής χρηματοδότησης του διαχειριστή υποδομής.
insider.gr
sidirodromikanea.blogspot.com