Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022

Ακούνε οι υπουργοί μεταφορών της ΕΕ τις εκκλήσεις του σιδηροδρομικού τομέα;


Η άτυπη συνάντηση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ την Παρασκευή, 21 Οκτωβρίου, θα μπορούσε να παράγει κάποια απτά ενεργειακά μέτρα για τον σιδηροδρομικό τομέα. Η ενεργειακή, και συγκεκριμένα, η κρίση ηλεκτρικής ενέργειας που μαστίζει τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές μονοπωλούν επί του παρόντος το επίκεντρο της υπουργικής συνάντησης, με ορισμένα προτεινόμενα μέτρα να βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Ωστόσο, ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κλάδου;

Γράφει ο Νίκος Παπατόλιος

Τα συνδικάτα και οι σύλλογοι σιδηροδρόμων κρούουν κόκκινο συναγερμό εδώ και μερικές εβδομάδες σχετικά με τη βιωσιμότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών στο πλαίσιο της εκτίναξης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας που πρέπει να πληρώσουν οι φορείς εκμετάλλευσης, οδηγώντας επίσης σε αυξήσεις τιμών στις τελικές υπηρεσίες και αποθαρρύνοντας τους πελάτες να μεταφέρουν φορτίο. σιδηροδρομικές γραμμές.
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, η UIRR τόνισε ότι χωρίς ρύθμιση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, ο τομέας των συνδυασμένων μεταφορών δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις φορτηγές μεγάλων αποστάσεων. Επιπλέον, η ERFA και η CER υπέβαλαν επίσημες έρευνες στην Επιτροπή της ΕΕ, ζητώντας της να διασφαλίσει την αποφυγή μιας αντίστροφης αλλαγής τρόπου μεταφοράς λόγω των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας.
Σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις, η CER έστειλε επίσημη επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, απαιτώντας άμεση δράση και προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα για την άμβλυνση της πίεσης από τον σιδηροδρομικό τομέα. Την περασμένη εβδομάδα, η ERFA, η UIRR και η UIP προέτρεψαν την ΕΕ να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό επείγουσας παρέμβασής της για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, μια κίνηση στην οποία ο κλάδος υπολογίζει από τότε που η ΕΕ ανακοίνωσε τα σχέδιά της, αλλά ακόμη χωρίς πραγματικά αποτελέσματα.

Οι αποζημιώσεις το μόνο δραστικό μέτρο

Όσον αφορά την άτυπη υπουργική συνάντηση της ΕΕ για τις μεταφορές, δεν φαινόταν να κατανοεί πλήρως τους αγώνες του σιδηροδρομικού τομέα. Παρά το γεγονός ότι οι υπουργοί υποσχέθηκαν ότι οι διαδικασίες ηλεκτροδότησης δεν θα πρέπει να μείνουν στάσιμες λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης και ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές με ηλεκτρική ενέργεια θα πρέπει να παραμείνουν στον πυρήνα των λειτουργιών, δεν παρείχαν πολλά συγκεκριμένα μέτρα για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του κλάδου.

Η μόνη απτή δράση που προτάθηκε ήταν αυτή της αποζημίωσης και άλλης υποστήριξης για τους σιδηροδρομικούς φορείς χωρίς να υπεισέλθω σε πολύ περισσότερες λεπτομέρειες. Φυσικά, η αποζημίωση των σιδηροδρομικών μεταφορέων για το αυξημένο ενεργειακό τους κόστος θα μπορούσε να τους βοηθήσει να εξισορροπήσουν τις δραστηριότητές τους και να παράσχουν περισσότερα κίνητρα στους πελάτες να παραμείνουν στο σιδηρόδρομο μειώνοντας το κόστος υπηρεσιών.Άτυπη συνάντηση των υπουργών Μεταφορών – 21 Οκτωβρίου 2022. Εικόνα: Flickr. © Επίσημος λογαριασμός της Τσεχικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιπλέον, είναι το μόνο μέτρο που συνάδει με τις προτάσεις της CER για συμπερίληψη των σιδηροδρομικών μεταφορών στους δικαιούχους από τα πλεονάζοντα έσοδα που προκύπτουν από το σχέδιο επείγουσας παρέμβασης στην αγορά ενέργειας της ΕΕ, μειώνοντας, αίροντας ή αναβάλλοντας τις τιμές για τα τέλη πρόσβασης τροχιάς και προετοιμάζοντας επαρκή προγράμματα κρατικών ενισχύσεων για σιδηροδρομικών για την κάλυψη οικονομικών ζημιών έως και 2 δισ. ευρώ.

Οι υπόλοιπες προτάσεις επικεντρώνονται κυρίως σε ενέργειες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως η χρήση υποχρεωτικών συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης ενέργειας, τα προγράμματα μείωσης της ενέργειας, οι επενδύσεις σε έργα καθαρής ενέργειας, η αποτελεσματική διαχείριση της ηλεκτρικής θέρμανσης των διακοπτών και η διαχείριση χωρητικότητας. Θα είναι αρκετά για να αντιμετωπίσουν τις καλπάζουσες τιμές του ρεύματος; Πρώτον, οι υπουργοί θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι άτυπες προτάσεις θα μετατραπούν σε συγκεκριμένες δράσεις έτοιμες για εφαρμογή. Όταν έρθει αυτή η στιγμή, η διαβούλευση με τον κλάδο θα μπορούσε να είναι η καλύτερη προσέγγιση για την επίλυση προβλημάτων, και η βιομηχανία ήταν αρκετά φωνητική όσον αφορά τις ανάγκες της.

railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com