Δευτέρα 11 Ιουλίου 2022

Ηράκλειο: Στο τραπέζι ξανά το τραμ - Οι αλλαγές στα δρομολόγια εντός πόλης


Η απόφαση για να χαρακτηριστεί πεζόδρομος ο άξονας Δικαιοσύνης- Ίδης- Καλοκαιρινού συνάδει και με μια πρόταση που έχει στα υπ’ όψιν του από ιδιώτη ο Δήμος Ηρακλείου και προτείνει την οδική αρτηρία αυτή ως car free ζώνη, προκειμένου να μπορεί να διέρχεται ο συρμός

Συμβουλάκης Λευτέρης

Από τα συρτάρια με τη ναφθαλίνη... ανασύρει, όπως όλα δείχνουν, η σημερινή δημοτική Αρχή Ηρακλείου την περιβόητη πρόταση για τραμ... στο Ηράκλειο! Μια πρόταση της περιόδου Ασλάνη, που δεν πήρε ποτέ «σάρκα και οστά», όμως συζητήθηκε όσο καμία άλλη στο Ηράκλειο, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις μεταξύ των πολιτών και των επαγγελματιών μεταφορικού έργου, καθώς θα έβγαζε εκτός κέντρου λεωφορεία και ταξί!

Η σημερινή δημοτική Αρχή στρέφει το ενδιαφέρον της στην εκ νέου διερεύνηση της υπόθεσης, καθώς έχει ήδη προγραμματιστεί συνάντηση με την «Αττικό Μετρό» στις 25 Ιουλίου, προκειμένου να λάβει πληροφορίες και προφανώς τεχνογνωσία για την υλοποίησή της: δηλαδή να αναπτυχθούν δίκτυα σταθερής τροχιάς στο Ηράκλειο. Μάλιστα, το θέμα συζητείται την Τρίτη 12 Ιουλίου, στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ηρακλείου, όχι ως προς την ουσία της πρότασης για ανάπτυξη δικτύων σταθερής τροχιάς στο Ηράκλειο, αλλά ως προς την έγκριση της δαπάνης για μετάβαση του αντιδημάρχου Γιάννη Αναστασάκη, προκειμένου να πραγματοποιήσει εκείνος τη συνάντηση με τον πρόεδρο του Δ.Σ. Νικόλαο Ταχιάο και τον διευθύνοντα σύμβουλο Νικόλαο Κουρέτα της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», με θέμα συζήτησης, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική εισήγηση, τη «Διερεύνηση ανάπτυξης δικτύου σταθερής τροχιάς στο Ηράκλειο Κρήτης».

Βεβαίως, τις τελευταίες μέρες έχει «πέσει» στο τραπέζι των συζητήσεων ξανά από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτών Οδήγησης η πρόταση για δημιουργία σταθερής τροχιάς, που θα ενώνει το Ηράκλειο με το Καστέλι, όταν θα λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο. Ωστόσο, θεωρείται ότι η κίνηση της δημοτικής Αρχής Ηρακλείου θα ήταν εντελώς μονομερής για ένα τόσο σοβαρό διαδημοτικό έργο, που στο κάτω-κάτω αφορά τουλάχιστον τα συναρμόδια υπουργεία, και φυσικά θα πρέπει να διερευνηθεί αν το ανάγλυφο μεταξύ Ηρακλείου και Καστελίου σηκώνει ένα τέτοιο έργο!

Η «ΝΚ» επικοινώνησε με τον αντιδήμαρχο Γιάννη Αναστασάκη για το θέμα, εκφράζοντας την άποψη ότι πρόκειται για μια διερευνητική συνάντηση, που θα πραγματοποιήσει ο ίδιος στην Αθήνα. Μάλιστα, ο κ. Αναστασάκης είπε ότι έχει σταλεί εδώ και καιρό πρόταση ενδιαφέροντος προς την εταιρεία «Αττικό Μετρό», όμως δεν είχε υπάρξει κάποια ανταπόκριση, και γι’ αυτό πηγαίνει ο ίδιος για να γίνει υπόμνηση του θέματος. Ο ίδιος εξέφρασε την άποψη ότι το Ηράκλειο μπορεί να υποστηρίξει μια επένδυση σταθερής τροχιάς, γιατί έχει όλα τα τυπικά προσόντα ως πόλη, και σημείωσε: «Το τραμ είναι κάτι πολύ ευρύτερο από την παλιά πόλη, αλλά θα το καταστήσει βιώσιμο αν έχει μια υπερτοπική σημασία να φτάνει στο ΠΑΓΝΗ, στο Πανεπιστήμιο, το Βενιζέλειο, αλλά και το ίδιο το νέο αεροδρόμιο. Η παλιά πόλη μπορεί να τροφοδοτήσει το μέσο πολύ δυναμικά, όπως έχουν δείξει τα μίνι μπας, αν έχει 1 εκατομμύριο επιβάτες τον χρόνο», ανέφερε ο κ. Αναστασάκης.

Ποιοι εξοβελίζονται από το κέντρο;

Μπορεί ο στίχος «εμείς με τραμ πηγαίνουμε και άλλοι με ταξάρες...» να είναι δηλωτικός της κοινωνικής διαστρωμάτωσης της Ελλάδας του 1948, οπότε και ηχογραφήθηκε πρώτη φορά το τραγούδι «Το τραμ το τελευταίο», ωστόσο εν έτει 2022 μια σταθερή τροχιά στο κέντρο του Ηρακλείου θα αποτελούσε το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στη διάθεση των πολιτών. Είτε πλούσιοι είτε φτωχοί ή θα περπατούν ή θα παίρνουν τραμ, καθώς δε θα μπορέσει να υπάρχει άλλο μέσο μεταφοράς που να διέρχεται από τον λεγόμενο «σταυρό» της πόλης, όπως π.χ. ΚΤΕΛ ή ταξί. Βεβαίως, αυτό δε θα συμβεί σε ολόκληρη την πόλη και δε θα κοπούν τα δρομολόγια λεωφορείων και ταξί από τους δρόμους της παλιάς πόλης συλλήβδην. Αλλά σίγουρα ο «σταυρός» της πόλης θα πρέπει να απελευθερωθεί πλήρως, λόγω στενότητας.

Η σημερινή δημοτική Αρχή Ηρακλείου φαίνεται ότι και πάλι ετοιμάζεται να επαναφέρει το θέμα της δρομολόγησης τραμ στην πόλη, αναβιώνοντας ένα σχέδιο 20ετίας της δημοτικής Αρχής Ασλάνη, που προδήλως υποστήριξε τον Βασίλη Λαμπρινό στις εκλογές! Και αν όλα αυτά έχουν βάση αληθείας, που έχουν καθώς προγραμματίζεται και ειδική συνάντηση στην Αθήνα για το θέμα, όπως προαναφέρθηκε, τότε γίνεται αντιληπτό ότι η σημερινή δημοτική Αρχή επί 8 χρόνια κατασκευάζει έργα με μελέτες που άφησαν οι προηγούμενοι, ενώ η ίδια δεν έχει αφήσει ούτε ένα δικό της οραματικό σχεδιασμό για την πόλη, αφού ούτε το όραμα του Λαμπρινού να γίνει ο κόλπος Δερματά παραλία δεν κατόρθωσε να υλοποιήσει!

«Δένει» με την απόφαση για πεζόδρομο

Ωστόσο, το σπουδαιότερο είναι ότι ο «κρυφός» ως τώρα σχεδιασμός της παρούσας δημοτικής Αρχής για τη δημιουργία τραμ στο Ηράκλειο ίσως αιτιολογεί και την ξαφνική απόφαση της Επιτροπής Κυκλοφορίας να χαρακτηρίσει τον άξονα Δικαιοσύνης- Ίδης- Καλοκαιρινού ως πεζόδρομο, ενώ κατασκευάστηκε με πολύ μεγαλύτερο κόστος για να λειτουργήσει ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, και άφησε την 25ης Αυγούστου ως ήπιας κυκλοφορίας, ενώ η χρήση αυτή έχει εν τοις πράγμασι καταργηθεί!

Η απόφαση για να χαρακτηριστεί πεζόδρομος ο άξονας Δικαιοσύνης-Ίδης- Καλοκαιρινού συνάδει και με μια πρόταση που έχει στα υπ’ όψιν του από ιδιώτη ο Δήμος Ηρακλείου και προτείνει την οδική αρτηρία αυτή ως car free ζώνη, προκειμένου να μπορεί να διέρχεται ο συρμός! Η ίδια πρόταση κάνει λόγο για τρεις γραμμές τραμ, που θα φτάνει από την Αλικαρνασσό στο Γάζι και το Πανεπιστήμιο, και από τα Λιοντάρια στην Κνωσό.

Τι προέβλεπε η παλιά πρόταση

Η πρόταση Ασλάνη πριν από 20 χρόνια βασιζόταν σε μελέτη γερμανο-ελβετικής κοινοπραξίας, που προέβλεπε δύο γραμμές συνολικού μήκους 14,2 χιλιομέτρων, με κόστος 45 δισ. δρχ. Η πρώτη γραμμή θα κάλυπτε περίπου 9 χλμ., από το αεροδρόμιο ως το Παγκρήτιο Στάδιο με 17 στάσεις, 8 συρμούς και σε χρόνο 20 λεπτά. Η δεύτερη γραμμή θα είχε αφετηρία το κέντρο του Ηρακλείου και θα έφτανε στην Κνωσό, δηλαδή δρομολόγιο 6 χλμ. με 10 στάσεις, 6 συρμούς και η κάλυψη του δρομολογίου σε 13 λεπτά.

Γιατί ανασύρεται τώρα η πρόταση Ασλάνη;

Γιατί όμως επιλέγει τώρα η δημοτική Αρχή Ηρακλείου να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση, επαναφέροντας στο τραπέζι μια υπόθεση που έχει εγκαταλειφθεί οριστικά από το 2002, όταν ορθά-κοφτά ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης είχε ξεκόψει κάθε ενδεχόμενο για χρηματοδότηση σταθερής τροχιάς στην πόλη ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων, που είχε ζητήσει ο τότε δήμαρχος Κώστας Ασλάνης; Ή, και για να τεθεί αλλιώς το ερώτημα: Γιατί δεν έβγαζε από το «ψυγείο» εδώ και 8 χρόνια η δημοτική Αρχή Λαμπρινού την πρόταση, αλλά το κάνει τώρα, ένα χρόνο πριν από τη λήξη της θητείας της και πολύ κοντά στις εθνικές εκλογές; Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί τα ακόλουθα σενάρια:

Α) Ως προεκλογικό γραμμάτιο Λαμπρινού προς Ασλάνη, ο οποίος τον είχε στηρίξει στις εκλογές και θα ήθελε τώρα ως πολιτικό “αντάλλαγμα” να δει να υλοποιείται ένα όραμά του. Μάλιστα, οι πληροφορίες τελευταία αναφέρουν ότι εκφράζεται δυσαρέσκεια από τον πρώην δήμαρχο για τον νυν, εξαιτίας αυτού του λόγου.

Β) Ως μια μεγαλόπνοη πρόταση, που ίσως προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού και μεταφραστεί σε ψήφους στην περίπτωση που συγγενικό πρόσωπο τού νυν δημάρχου θέσει υποψηφιότητα.


Γ) Ως προς την ενίσχυση της θέσης του αντιδημάρχου Γιάννη Αναστασάκη να φύγουν τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης (φορείς έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους), αλλά ταυτόχρονα θα μπορούσε να κεφαλαιοποιηθεί από τον ίδιο τον αντιδήμαρχο σε επερχόμενες εκλογές, είτε ως υποψήφιος βουλευτής είτε ως υποψήφιος δήμαρχος, θέση για την οποία ενδιαφέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες.

Παρ’ όλα αυτά, το ερώτημα παραμένει: Γιατί τώρα το όψιμο ενδιαφέρον για το τραμ από τη δημοτική Αρχή; Σε έναν χρόνο η θητεία της λήγει και ένα τέτοιο έργο δεν είναι δυνατό ούτε να συζητηθεί...!

(φωτογραφία αρχείου)

neakriti.gr
sidirodromikanea.blogspot.com