Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022

«Μπαίνει στις ράγες» η ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα

Προσωρινός ανάδοχος προέκυψε για το μεγάλο έργο της ηλεκτροκινησης της σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και της κατασκευής νέας παρακαμτηρίου γραμμής στο Σ.Σ. Σοφάδων.

Το Δ.Σ της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε επίσημα την κατακύρωση του έργου στην εργοληπτική επιχείρηση «ΑΒΑΞ», ως προσωρινή ανάδοχο, με μέση έκπτωση 11,20% και με συνολική προσφορά ύψους 52.201.427,17 ευρώ.

Ενα έργο-προάγγελος

Το έργο για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης σε μήκος 81,4 χιλιόμετρα της μονής γραμμής μεταξύ Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας πρόκειται να αλλάξει με την ολοκλήρωσή της τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη Δυτική Θεσσαλία. Παράλληλα είναι ο προάγγελος για τη μελλοντική επέκταση του σιδηροδρόμου προς Κοζάνη και Ηγουμενίτσα, με τις μελέτες του ΟΣΕ να είναι προ των πυλών.

Να σημειώσουμε πως πριν από μερικές ημέρες εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το τμήμα Καλαμπάκα-Δήμητρα Γρεβενών, πρώτο τμήμα προς την Κοζάνη.

Η διάρκεια των έργων έχει καθοριστεί σε 30 μήνες και εφόσον τα έργα ξεκινήσουν εντός του 2022, η ολοκλήρωση του είναι δυνατή το 2025. Συνολικά μαζί με την περίοδο συντήρησης το έργο έχει διάρκεια 66 μήνες. Να θυμίσουμε πως είχε επιχειρηθεί ένας διαγωνισμός το 2018, ο οποίος όμως τελικά ακυρώθηκε.

Το έργο είναι προϋπολογισμού 72,80 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, ποσό χωρίς ΦΠΑ 58,7 εκατ. ευρώ) και αφορά την εφαρμογή συστήματος ηλεκτροκίνησης µε μονοφασικό εναλλασσόμενο ρεύμα 25 kV/50Hz, στην ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραµµή Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα που έχει συνολικό μήκος 81,4 χλµ. περίπου. Διοικητικά ανήκει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και διέρχεται τις περιφερειακές ενότητες Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων. Γενικά το σιδηροδρομικό τμήμα στο οποίο και μελετάται η ηλεκτροκίνηση συνδέει το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθηνών-Θεσσαλονίκης-εξωτερικού) µε το σύνολο του δυτικού θεσσαλικού κάμπου.


Με νέες δυνατότητες η γραμμή

Όλο το τμήμα θα είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενο και θα περιλαμβάνει σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών, καθώς και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS που θα οδηγήσουν στην αύξηση του επιπέδου ασφαλείας και άνεσης των μετακινήσεων κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, στην αύξηση της ταχύτητας κίνησης και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων, κάνοντας το υπόψη σιδηροδρομικό τμήμα εφάμιλλο των υπολοίπων Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Δικτύων.

Το έργο συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγκεκριμένα μέσω του ΕΠ ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Αφορά στην εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και αυτόματης προστασίας συρμών ETCS (European Train Control System) της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας μήκους 81,4 χλμ. Το τμήμα γραμμής αρχίζει στη Χιλιομετρική Θέση (Χ.Θ.) 303+100 με μέτρηση Πειραιάς – Πλατύ (Χ.Θ. 0+000,00 με μέτρηση Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα) και τελειώνει στην Χ.Θ. 80+441,00, στο πέρας του Σιδηροδρομικού Σταθμού (Σ.Σ.) Καλαμπάκας.

Με την ολοκλήρωση του έργου οι ταχύτητες που θα μπορεί να αναπτύσσει το τρένο θα είναι της τάξης των 160 χλμ./ώρα και το δρομολόγιο Αθήνα-Καλαμπάκα θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 50 λεπτά, χρόνος-ρεκόρ αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα απαιτούνται σχεδόν 5 ώρες. Την ίδια ευεργετική μείωση χρόνου θα βιώσουν και τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της περιοχής, καθώς στην Καρδίτσα το τρένο θα φτάνει σε 2 ώρες και 20 λεπτά και στα Τρίκαλα σε 2 ώρες και 40 λεπτά.

Ουσιαστικά το τρένο θα λειτουργεί ως ένας Προαστιακός Σιδηρόδρομος για την περιοχή Παλαιοφάρσαλος-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Καλαμπάκα, εξυπηρετώντας τις καθημερινές ανάγκες χιλιάδων επιβατών, αλλά και δίνοντας ώθηση στον τουρισμό της περιοχής που τα τελευταία χρόνια ολοένα και αναπτύσσεται.

Συνοπτικά το αντικείμενο του υπό δημοπράτηση έργου αφορά: στην κατασκευή της ηλεκτροκίνησης, της σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και του συστήματος ETCS L1 της υφιστάμενης μονής Σιδηροδρομικής Γραμμής κανονικού εύρους Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα.

thessaliatv.gr
sidirodromikanea.blogspot.com