Οι ακυρώσεις, το λίγο προσωπικό και οι χαμένες αποσκευές κάνουν αυτήν τη στιγμή τις πτήσεις εφιάλτη. Στην Ευρώπη, τα τρένα πρόκειται να γίνουν μια πιο γρήγορη, πιο αξιόπιστη και φιλική προς το κλίμα εναλλακτική λύση.
Πρόσφατα πέρασα σχεδόν δύο ημέρες προσπαθώντας να πετάξω περίπου μία ώρα από το Άμστερνταμ στο Βερολίνο. Μετά από αρκετές ακυρωμένες πτήσεις και πολλές ώρες ουράς, επέστρεψα σπίτι με την οικογένειά μου μέσω Παρισιού, καίγοντας διπλάσια ποσότητα CO2 στην πορεία. Οι αποσκευές μας έφτασαν 10 μέρες αργότερα.
Επιμέλεια: Sarah Steffen
Το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας: Θα έπρεπε να είχαμε πάρει μόλις το τρένο.
Στις έξι ώρες που περάσαμε αρχικά στην ουρά στο help desk μετά την πρώτη ακύρωση, θα μπορούσαμε να είχαμε ταξιδέψει στη γερμανική πρωτεύουσα σιδηροδρομικώς.
Θα μας είχαν ρίξει σε έναν σταθμό λίγες στάσεις από το σπίτι και ίσως να είχαμε ξεκουραστεί σε μια άμαξα που είναι πολύ πιο άνετη από μια οικονομική καμπίνα πτήσης που προκαλεί θρόμβωση.
Το καλύτερο από όλα, θα είχαμε εξοικονομήσει πολλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, κάνοντας το ελάχιστο δυνατό για να βάλουμε φρένο στις εκπομπές ρύπων στον τομέα των μεταφορών.
Ένα τυπικό σιδηροδρομικό ταξίδι μεταξύ ευρωπαϊκών πόλεων εκπέμπει έως και 90% λιγότερο CO2 από μια αντίστοιχη πτήση. Εν τω μεταξύ, η αεροπορική βιομηχανία έχει τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 29% μεταξύ 2009 και 2019, σύμφωνα με την Greenpeace.
Παρά την κρίση της αεροπορικής εταιρείας μετά την πανδημία , οι πτήσεις αναμένεται να κάψουν πάνω από το ένα τέταρτο του προϋπολογισμού άνθρακα που έχει διατεθεί για τη διατήρηση της παγκόσμιας θέρμανσης στους 1,5 βαθμούς Κελσίου (2,7 F) έως το 2050. Με τη βιομηχανία να σχεδιάζει να επιστρέψει στην προ-COVID χωρητικότητα έως Το 2024, η εναέρια κυκλοφορία αναμένεται να διπλασιαστεί παγκοσμίως έως το 2037.
Ήρθε η ώρα τα τρένα, τα οποία εκπέμπουν ένα μικροσκοπικό 0,4% των εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις μεταφορές —τα αεροπλάνα παράγουν περισσότερο από 10 φορές περισσότερο CO2— να παρέχουν μια καλύτερη εναλλακτική λύση.
Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, ο σιδηρόδρομος έχει πολύ δρόμο μπροστά του, με την Greenpeace να σημειώνει ότι λιγότερο από το 7% των μεταφορών επιβατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται με τρένο.
Ένα ενιαίο, απρόσκοπτο δίκτυο τρένων σε όλη την Ευρώπη θα χρειαστεί να διαπραγματευτεί ορισμένα εμπόδια
Απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας , υπάρχει μια ώθηση να γίνουν τα τρένα υψηλής ταχύτητας η κυρίαρχη μορφή μεταφοράς μεταξύ επιλεγμένων ευρωπαϊκών πόλεων.
Μετά τη μείωση του αριθμού των επιβατών σιδηροδρόμων στον απόηχο της πανδημίας, η ΕΕ χρησιμοποίησε το 2021, το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων , για να ανακοινώσει σχέδια για διπλασιασμό των σιδηροδρομικών δρομολογίων υψηλής ταχύτητας σε ολόκληρη την ήπειρο έως το 2030 και δημιουργία ενός ενιαίου ενιαίου δικτύου σύνδεσης .
Ταυτόχρονα, η γαλλική κυβέρνηση διάσωσε την Air France με την προϋπόθεση ότι θα απαγορεύσει τις εσωτερικές πτήσεις σε δρομολόγια όπου το ταξίδι με τρένο είναι μικρότερο από 2,5 ώρες. Είναι ήδη λογικό να ταξιδέψετε από το Παρίσι στη Λυών, για παράδειγμα, με ένα τρένο υψηλής ταχύτητας TGV — από το κέντρο της πόλης, το τρένο είναι 40 λεπτά γρηγορότερο από ένα αεροπλάνο και συχνά φθηνότερο.
Το εβδομήντα τοις εκατό των Γερμανών θέλει να απαγορεύσει τις πτήσεις μικρών αποστάσεων και αντί να χρησιμοποιεί τρένα, σύμφωνα με έρευνα του 2021 . Το Γερμανικό Κόμμα των Πρασίνων ζήτησε επίσης να απαγορεύσει τις μικρότερες πτήσεις ενόψει των περσινών ομοσπονδιακών εκλογών και υποσχέθηκε να κάνει το σιδηρόδρομο φθηνότερο από μια οικονομική πτήση.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναζωογονεί επίσης τα διασυνοριακά νυχτερινά τρένα , τα οποία μειώθηκαν λόγω του ανταγωνισμού από τις αεροπορικές εταιρείες του προϋπολογισμού.
Ωστόσο, η πρόκληση παραμένει να δημιουργηθεί ένα πιο ισχυρό και ολοκληρωμένο διασυνοριακό σιδηροδρομικό δίκτυο που επί του παρόντος έχει ισχυρή εστίαση στο εσωτερικό.
Το τρένο bullet της Κίνας παρουσιάστηκε το 2021 και έχει ασυναγώνιστη τελική ταχύτητα 600 χλμ/ώρα
Εξομάλυνση διασυνοριακών σημείων συμφόρησης
Τα 150 πιο πολυσύχναστα δρομολόγια πτήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσαν να εξυπηρετούνται κυρίως με τρένο, σύμφωνα με έκθεση του 2021 της ιταλικής δεξαμενής σκέψης OBC Transeuropa που ανέθεσε η Greenpeace.
Εξετάζοντας πτήσεις κάτω των 1.500 χιλιομέτρων (900 μίλια), η μελέτη διαπίστωσε ότι τα ταξίδια στο 34% των διαδρομών υψηλής κυκλοφορίας μπορούν να πραγματοποιηθούν με τρένο σε λιγότερο από έξι ώρες. Αυτό σημαίνει ότι 81 εκατομμύρια ετήσιοι επιβάτες αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη θα μπορούσαν αντ' αυτού να ταξιδεύουν με τρένο σε χρόνο συγκρίσιμο ακόμη και με τη συντομότερη πτήση — όταν συμπεριλαμβάνεται το ταξίδι στο αεροδρόμιο και ο χρόνος αναμονής.
Ο Lorenzo Ferrari, ερευνητής στο OBC Transeuropa και συν-συγγραφέας της έκθεσης, είπε ότι «πολλά σημεία συμφόρησης» όσον αφορά τα διασυνοριακά ταξίδια περιόριζαν την ικανότητα των σιδηροδρόμων να υπερβαίνουν τις πτήσεις. Αυτό περιλαμβάνει το γεγονός ότι λίγα αεροδρόμια έχουν απευθείας τρένο προς άλλες πόλεις.
Ωστόσο, η Ferrari πιστεύει ότι μπορούν να γίνουν «απλές βελτιώσεις» όσον αφορά τον συντονισμό του χρονοδιαγράμματος εκτός συνόρων ή την προσθήκη επιπλέον υπηρεσιών για τον περιορισμό του χρόνου αναμονής μεταξύ των συνδέσεων. Στη γραμμή, τα εθνικά περιμετρικά σιδηροδρομικών γραμμών πρέπει να εναρμονιστούν με τις γειτονικές γραμμές.
Ωστόσο, οι εγχώριες εταιρείες τρένων συχνά προστατεύουν τη δική τους αγορά και συντονίζονται ελάχιστα με τα διασυνοριακά ξαδέρφια τους, δήλωσε ο Jo Dardenne, διευθυντής αεροπορίας της ΜΚΟ Transport & Environment (T&E) με έδρα τις Βρυξέλλες. «Η αγορά των σιδηροδρόμων της ΕΕ είναι πολύ εθνικιστική», είπε.
Μια έκθεση T&E από το 2020 διαπίστωσε ότι τα ταξίδια με τρένο και αεροπλάνα ήταν συγκρίσιμα χρονικά όταν συγκρίθηκαν 72 διαδρομές μεταξύ πόλεων της ΕΕ έως 700 χιλιομέτρων και σχεδόν το ένα τέταρτο ήταν ταχύτερα σε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας. Ωστόσο, επί του παρόντος, υπάρχουν ελάχιστες δυνατότητες επέκτασης των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας σε πολλαπλά σύνορα — ή πέρα από τα 1050 χιλιόμετρα.
Ένα τρένο μεταξύ της Βιέννης της Αυστρίας και του Βουκουρεστίου της Ρουμανίας κινείται με πολύ αργή μέση ταχύτητα 55 χιλιομέτρων την ώρα, για ένα ταξίδι περίπου 20 ωρών, είπε η Ferrari. Η γήρανση των υποδομών και ο κακός προγραμματισμός του χρονοδιαγράμματος αποτελούν μέρος του προβλήματος. Ένα πρωινό ταξίδι με τρένο από το Μιλάνο στη Βιέννη, για παράδειγμα, απαιτεί τέσσερις αλλαγές .
Εν τω μεταξύ, πόλεις όπως το Πόρτο έχουν πολύ λίγες άμεσες υπεραστικές συνδέσεις με άλλες μεγάλες μητροπόλεις, σε αντίθεση με πόλεις της κεντρικής Ευρώπης όπως η Βιέννη και το Βερολίνο, που προσφέρουν πολλαπλές διαδρομές υπεραστικών πόλεων.
Σημειώθηκε κάποια πρόοδος στο θέμα των κρατήσεων τρένων εντός της ΕΕ, κάτι που είναι συχνά αδύνατο με τη χρήση εγχώριων υπηρεσιών έκδοσης εισιτηρίων, όπως η γερμανική Deutsche Bahn.
Αν και τα εισιτήρια Interrail μπορούν να κλείσουν διασυνοριακά, γενικά δεν είναι κατάλληλα για μεμονωμένα ταξίδια. Σε απάντηση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δημιούργησε νομοθεσία το 2021 για να εισαγάγει ένα σύστημα κρατήσεων σιδηροδρομικών μεταφορών σε ολόκληρη την ΕΕ, δεδομένου ότι «τα εισιτήρια μέσω εισιτηρίων επιτρέπουν απρόσκοπτα ταξίδια για τους επιβάτες».
Φορολόγηση καυσίμων αεριωθουμένων και προγραμματισμός για μακρινούς χρόνους
Το κόστος περιορίζει επίσης την επέκταση της σιδηροδρομικής χωρητικότητας στα δρομολόγια πτήσεων. Η Ferrari ζητά την επέκταση των οικονομικών σιδηροδρομικών εταιρειών παρόμοια με τη Ryanair και την Easyjet.
Αν και οι υπηρεσίες χαμηλού κόστους όπως το Flix έχουν εισχωρήσει στην αγορά των σιδηροδρόμων, η περαιτέρω επέκταση θα απαιτήσει ίσους όρους ανταγωνισμού. Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες έχουν αναπτυχθεί χάρη στις δημόσιες επιδοτήσεις, όπως οι φορολογικές απαλλαγές από τους φόρους επί των πωλήσεων και τα καύσιμα αεριωθουμένων, καθώς και τα κρατικά προγράμματα διάσωσης.
Η αλλαγή όμως έρχεται. Ως μέρος του σχεδίου μείωσης του άνθρακα Fit for 55 της ΕΕ, τα καύσιμα αεροσκαφών δεν θα απαλλάσσονται πλέον από φόρους, αν και οι επικριτές επισημαίνουν ότι οι πτήσεις που εγκαταλείπουν τον εναέριο χώρο της ΕΕ δεν θα επηρεαστούν.
Οι Πράσινοι και οι Σοσιαλδημοκράτες, εταίροι στον κυβερνητικό συνασπισμό της Γερμανίας, θέλουν επίσης να φορολογήσουν τις φθηνές πτήσεις εκτός λειτουργίας.
Με περίπου τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών αεροπορικών εκπομπών να συνδέονται με πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, μια άλλη ζωτικής σημασίας επιλογή απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι η αντικατάσταση του καυσίμου τζετ με καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις ηλεκτρονικού καυσίμου, δήλωσε ο Jo Dardenne της T&E.
«Η αντιμετώπιση της ρύπανσης από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων δεν είναι έξυπνη, αλλά αντιμετωπίζει μόνο ένα μικρό μέρος των εκπομπών της αεροπορίας», είπε.
Ωστόσο, εάν τα τρένα δεν μπορούν επί του παρόντος να ανταγωνιστούν τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, τα εκτεταμένα ταξίδια με τρένο έχουν οφέλη πέρα από τη μείωση της ρύπανσης από CO2.
Αν και οι ακτιβιστές συνεχίζουν να επιδιώκουν την απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων όπου τα τρένα μπορούν να κάνουν το ταξίδι σε έξι ώρες λόγω κλιματικών λόγων, είπε ο Ferarri, «τα τρένα έχουν επίσης μια σημαντική κοινωνική λειτουργία».
Σε αντίθεση με την αεροπορία, οι σιδηροδρομικές μεταφορές διασυνδέουν απομονωμένες πόλεις και περιοχές και βοηθούν «να κρατηθεί η Ευρώπη ενωμένη», είπε.
dw.com
sidirodromikanea.blogspot.com