Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022

Απάντηση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιώργου Καραγιάννη σε ερώτηση για αξιοποίηση των παλιών βαγονιών στη Νέα Ιωνία Θεσσαλονίκης.

Σε ερώτηση με θέμα «Μόνιμη καταθλιπτική εικόνα επί σειρά ετών το “νεκροταφείο” τρένων της Νέας Ιωνίας Θεσσαλονίκης» των Βουλευτών κ. κ. Απόστολου Αβδελά και Κωνσταντίνου Χήτα ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γεώργιος Καραγιάννης απαντά:


Σχετ: Η Ερώτηση 385/18.10.2021 των Βουλευτών κ. κ. Απόστολου Αβδελά & Κωνσταντίνου Χήτα

Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, σας γνωρίζουμε ότι η Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης Ακινήτων Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ) από το 2015 διαχειρίζεται για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου το τροχαίο υλικό, ενώ ένα μικρό μέρος ανήκει στην Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας ΑΕ (ΟΣΕ ΑΕ).
Με δεδομένο ότι το τροχαίο υλικό είναι ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, απαιτείται συγκεκριμένη διαδικασία για την εκποίηση του. Συγκεκριμένα, πριν από την εκποίησή του, απαιτείται η φυσική καταγραφή της κατάστασης εκάστου οχήματος (μέσω αυτοψιών στους χώρου που βρίσκονται), προκειμένου να προσδιοριστεί ότι δεν είναι εφικτή η επαναφορά του σε λειτουργική κατάσταση και ότι το προσδόκιμο ζωής του οχήματος έχει επέλθει.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ από το 2017 μέχρι το 2020 πραγματοποίησε σειρά αυτοψιών στους εν λόγω χώρους και προσδιόρισε ότι ~900 οχήματα πρέπει να εκποιηθούν, εκ των οποίων ~700 οχήματα βρίσκονται στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Η λίστα με τα οχήματα αυτά είναι κατατεθειμένη στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και αναμένεται το επόμενο διάστημα να εκδοθεί η προβλεπόμενη από τον νόμο Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) για την εκποίησή τους.
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει διαγωνιστική διαδικασία (ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία των τευχών του διαγωνισμού), προκειμένου να εκποιηθεί το άχρηστο σιδηροδρομικό υλικό.
Εκτιμάται ότι η διαγωνιστική διαδικασία καθώς και η διαδικασία απομάκρυνσης του τροχαίου υλικού από την περιοχή θα ξεκινήσει και ολοκληρωθεί εντός του 2022.

Αναφορικά με το τροχαίο υλικό αρμοδιότητας της ΟΣΕ ΑΕ σας γνωρίζουμε ότι:

· Έχει ήδη γίνει η καταγραφή του μακροχρόνια ακινητούντος Τροχαίου Υλικού από την Πρωτοβάθμια Επιτροπή Κρίσεως και το Πρακτικό της Δευτεροβάθμιας Επιτροπής Αξιολόγησης με το οποίο χαρακτηρίζεται το Υλικό είτε ως εκποιήσιμο είτε ως εκμεταλλεύσιμο είτε ως μουσειακό.

· Η ΟΣΕ ΑΕ έχει ήδη δρομολογήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες από τη Νομοθεσία για τη διενέργεια ανοιχτού δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού και τη σύναψη Σύμβασης με Ανάδοχο με αντικείμενο την αποκομιδή και εκποίηση του άχρηστου τροχαίου υλικού.

· Εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΣΕ ΑΕ να εγκρίνει τη διενέργεια του διαγωνισμού, για το υλικό που κρίθηκε ως εκποιήσιμο. Η διενέργεια του πλειοδοτικού Διαγωνισμού και η ανάδειξη του πλειοδοτήσαντος Αναδόχου θα λάβει χώρα εντός του προσεχούς έτους και θα εκκινήσει η αποκομιδή.

Με βάση τα παραπάνω καθίσταται αντιληπτό ότι η εκκαθάριση του χώρου από το άχρηστο τροχαίο υλικό ιδιοκτησίας της ΟΣΕ ΑΕ στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Ιωνίας Θεσσαλονίκης οδεύει προς τη διευθέτησή της.


Ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών
Γεώργιος Καραγιάννης


ΕΡΩΤΗΣΗ

Αποστόλου Αβδελά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Χήτα, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης
ΠΡΟΣ: Τoν κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Τoν κ. Υπουργό Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: «Μόνιμη καταθλιπτική εικόνα επί σειρά ετών το “νεκροταφείο” τρένων της Νέας Ιωνίας Θεσσαλονίκης»

Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,

Βασικό στοιχείο της διαχρονικά υποβαθμιζόμενης εικόνας των δυτικών συνοικιών της Θεσσαλονίκης παραμένει, επί δεκαετίες, το «νεκροταφείο» τρένων. Εκατοντάδες βαγόνια και ντιζελομηχανές βρίσκονται ακινητοποιημένα στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Ιωνίας Θεσσαλονίκης, επί 30 τουλάχιστον χρόνια. Σε μια τεράστια έκταση 1.500 στρεμμάτων, πάνω σε αρκετές ανενεργές σιδηροδρομικές γραμμές, ρημάζουν ντιζελάμαξες, μηχανές έλξης και τουλάχιστον 1.000 βαγόνια. Σκουριασμένα μέταλλα, μισάνοιχτες πόρτες, αλλόκοτα γκράφιτι κι απομεινάρια ζωής παρατημένα στο εσωτερικό των βαγονιών συνθέτουν ένα απόκοσμο σκηνικό, στο οποίο βρίσκουν κατάλυμα δεκάδες παράνομοι μετανάστες και άστεγοι. Επιπρόσθετες συνέπειες της ανωτέρω ζοφερής κατάστασης, που προκαλεί το επί δεκαετίας άχρηστο και εγκαταλελειμμένο σιδηροδρομικό υλικό στην αναφερόμενη περιοχή, είναι να λειτουργεί κρυφά ένα υποτυπώδες λαθρεμπόριο του ως άνω παρατημένου υλικού ως «scrap» μέσω μιας παρασκηνιακής σχετικής κλίκας παράνομων επιτήδειων, ενώ προκύπτει και μόλυνση του υπεδάφους της έκτασης επί της οποίας κείτεται όλο το προαναφερθέν υλικό, λόγω της συνεχούς απορρόφησης της σκόνης-σκουριάς που πέφτει στο έδαφος από την οξείδωση των μετάλλων.


Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

Προτίθεσθε να λάβετε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, ώστε το ευρισκόμενο στη Νέα Ιωνία Θεσσαλονίκης εγκαταλελειμμένο και άχρηστο σιδηροδρομικό υλικό να εκποιηθεί, προκειμένου να μεταφερθεί σε χαλυβουργεία και να μετατραπεί σε «scrap», ώστε κατ’ αυτόν τον τρόπο να απαλλαγεί η Δυτική Θεσσαλονίκη από την παραπάνω προβληματική κατάσταση που διαμορφώνει το εν λόγω διάσπαρτο παρατημένο σιδηροδρομικό υλικό, καθώς, έχει εξελιχθεί σε μια διαχρονική «γάγγραινα» στην περιοχή;


Οι ερωτώντες Βουλευτές
Αβδελά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης
Κωνσταντίνου Χήτα, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης


sidirodromikanea.blogspot.com