Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2022

Ταξιδεύοντας...

Ήξερες ότι ο σιδηρόδρομος εφευρέθηκε στην Ευρώπη; Το πρώτο επιβατικό τρένο εφευρέθηκε στην Αγγλία από τον George Stephenson το 1825. Η πλέον φημισμένη ατμομηχανή του λεγόταν «Ρουκέτα» και μπορούσε να αναπτύσσει ταχύτητα πάνω από 40 χλμ. την ώρα (km/h), που ήταν πραγματικά πολύ μεγάλη για εκείνη την εποχή.

Σήμερα τα ηλεκτρικά τρένα μεγάλης ταχύτητας της Ευρώπης είναι πολύ διαφορετικά από εκείνες τις πρώτες ατμομηχανές. Τα σημερινά τρένα προσφέρουν μεγάλες ανέσεις και τρέχουν με ταχύτητες που φτάνουν τα 330 km/h, πάνω σε ειδικά κατασκευασμένες γραμμές. Κατασκευάζονται όλο και περισσότερες γραμμές, έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να ταξιδεύουν γρήγορα από τη μια ευρωπαϊκή πόλη στην άλλη.

Ορισμένες φορές οι δρόμοι και οι σιδηροδρομικές γραμμές χρειάζεται να διασχίσουν οροσειρές, πλατιά ποτάμια ή ακόμη και θάλασσα. Γι’ αυτό τον λόγο έχουν κατασκευαστεί από μηχανικούς ορισμένες πολύ μακριές γέφυρες και σήραγγες (τούνελ). Η μακρύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της Ευρώπης είναι η σήραγγα Γκοτάρ στην Ελβετία.

Η μακρύτερη οδική σήραγγα στην Ευρώπη είναι η σήραγγα Λέρνταλ στη Νορβηγία, ανάμεσα στο Μπέργκεν και στο Όσλο. Έχει μήκος πάνω από 24 χλμ. και εγκαινιάστηκε το 2000. Μια άλλη σημαντική σήραγγα της Ευρώπης είναι η οδική σήραγγα του Μοντ Μπλανκ, μήκους 11,6 χλμ., που συνδέει τη Γαλλία με την Ιταλία. Κατασκευασμένη κάτω από το Λευκό Όρος, που είναι η υψηλότερη κορυφή των Άλπεων (4 810 μ.), ήταν κάποτε η μεγαλύτερη σε μήκος οδική σήραγγα στον κόσμο.
Η ψηλότερη γέφυρα του κόσμου, η οδογέφυρα Μιγιό (Γαλλία).
© Jean-Pierre Lescourret/Corbis

Η οδογέφυρα Μιγιό στη Γαλλία, που εγκαινιάστηκε το 2004, είναι η ψηλότερη γέφυρα του κόσμου (336 μέτρα ύψος). Δύο από τις μακρύτερες γέφυρες της Ευρώπης είναι η οδική και σιδηροδρομική γέφυρα του Έρεσουν (μήκους 16 χλμ.), μεταξύ Δανίας και Σουηδίας, και η οδική γέφυρα Βάσκο ντα Γκάμα (με μήκος πάνω από 17 χλμ.) πάνω από τον ποταμό Τάγο στην Πορτογαλία. Η γέφυρα Βάσκο ντα Γκάμα έχει το όνομα ενός διάσημου θαλασσοπόρου, για τον οποίο μπορείτε να διαβάσετε στο κεφάλαιο «Ταξίδι μέσα στον χρόνο».

Στην Ευρώπη, οι άνθρωποι ταξιδεύουν επίσης με το αεροπλάνο, επειδή τα αεροπορικά ταξίδια είναι πολύ γρήγορα. Ορισμένα από τα καλύτερα αεροπλάνα του κόσμου κατασκευάζονται στην Ευρώπη, π.χ. το Airbus. Τα εξαρτήματα του Airbus κατασκευάζονται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, και μετά μια ομάδα μηχανικών συναρμολογεί ολόκληρο το αεροπλάνο.

Το ταχύτερο επιβατικό αεροπλάνο στον κόσμο, το Concorde, σχεδιάστηκε από μια ομάδα γάλλων και βρετανών μηχανικών. Μπορούσε να πετάξει με ταχύτητα 2 160 km/h —δύο φορές μεγαλύτερη από την ταχύτητα του ήχου, και διέσχιζε τον Ατλαντικό σε λιγότερο από τρεις ώρες! (Τα περισσότερα αεροπλάνα χρειάζονται οκτώ περίπου ώρες.) Το Concorde πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση το 2003.
Το γρηγορότερο επιβατικό αεροπλάνο που υπήρξε ποτέ, το Concorde.

Το μεγαλύτερο επιβατικό αεροπλάνο του κόσμου, το Airbus A380.

Ταχύτεροι από όλα τα αεροπλάνα είναι οι διαστημικοί πύραυλοι, όπως ο πύραυλος Ariane, για τη δημιουργία του οποίου συνεργάστηκαν διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Ο πύραυλος αυτός δεν μεταφέρει ταξιδιώτες: χρησιμοποιείται για την εκτόξευση δορυφόρων, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την τηλεόραση και τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, για την επιστημονική έρευνα κ.λπ. Πολλοί δορυφόροι στον κόσμο εκτοξεύονται σήμερα με τη βοήθεια αυτών των ευρωπαϊκών πυραύλων.

Η επιτυχία του Concorde, του Airbus και του πυραύλου Ariane δείχνει τι μπορεί να επιτευχθεί όταν οι ευρωπαϊκές χώρες συνεργάζονται.

op.europa.eu
sidirodromikanea.blogspot.com