Οι σιδηρόδρομοι της Λιθουανίας και της Τουρκίας βρίσκονται πολύ κοντά στη σφράγιση μιας συνεργασίας για τη μεταφορά ημιρυμουλκούμενων μεταξύ των δύο χωρών. Στόχος είναι να αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες υπηρεσίες και να συνδεθεί η Κωνσταντινούπολη με το Τσερνομόρσκ στην Ουκρανία και περαιτέρω με το λιμάνι της Κλαϊπέντα και τη Σκανδιναβία.
Νίκος Παπατόλιος
Αντιπροσωπεία των Λιθουανικών Σιδηροδρόμων επισκέφθηκε την Τουρκία πριν από λίγες ημέρες και συναντήθηκε με την ομάδα των Τουρκικών Σιδηροδρόμων. Τα δύο μέρη συζήτησαν τη δυνατότητα έναρξης μιας νέας ακτοπλοϊκής και σιδηροδρομικής σύνδεσης που θα λειτουργεί ως διάδρομος Μαύρης Θάλασσας προς τη Βαλτική. Επιθεώρησαν επίσης το λιμάνι Haydarpaşa στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο θα χρησιμεύσει ενδεχομένως ως πύλη της Τουρκίας προς την Ουκρανία.
Οι σιδηροδρομικές συνδέσεις Λιθουανίας-Ουκρανίας είναι ήδη σε ισχύ
Το υπόβαθρο για μια διατροπική σύνδεση που συνδέει την Τουρκία με τη Λιθουανία μέσω Ουκρανίας είναι ήδη εκεί. Δύο σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές εκτελούνται ήδη μεταξύ Λιθουανίας και Ουκρανίας. Το ένα είναι το τρένο μεταφοράς Βαλτικής-Ουκρανίας που εκτελεί δρομολόγια μία φορά την εβδομάδα μεταξύ του λιμανιού της Klaipeda και του λιμανιού της Οδησσού μέσω Κιέβου.
Η άλλη επιλογή είναι το τρένο των Βίκινγκ. Αυτή η σιδηροδρομική υπηρεσία είναι ήδη δέκα ετών από τότε που ξεκίνησε πριν από το 2010. Συνδέει επίσης τα λιμάνια της Klaipeda και της Οδησσού, κάνοντας ενδιάμεσες στάσεις σε σημαντικούς προορισμούς στη Λιθουανία, τη Λευκορωσία και την Ουκρανία. Μερικά από αυτά περιλαμβάνουν το Βίλνιους, το Μινσκ και το Κίεβο.
Νέος διάδρομος ημιρυμουλκούμενου
Οι λιθουανικοί σιδηρόδρομοι σκοπεύουν να αξιοποιήσουν τους υπάρχοντες πόρους. Τούτου λεχθέντος, στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν την υπάρχουσα σύνδεση με το τρένο Viking και να την επεκτείνουν ακόμη περισσότερο. Ο Laurynas Bučalis, επικεφαλής διεθνών σχέσεων στους Λιθουανικούς Σιδηροδρόμους, εξήγησε ότι οι εταίροι θέλουν να επεκτείνουν την υπηρεσία Viking Train στο λιμάνι του Chernomorsk δίπλα στην Οδησσό, το οποίο θα γίνει το σημείο εισόδου του τουρκικού φορτίου στην Ουκρανία.
Η υπηρεσία θα εκτελείται εξ ολοκλήρου σε σιδηροδρομικές γραμμές μεταξύ Chernomorsk και Klaipeda. Ο Bučalis ανέφερε ότι τα σχέδια των δύο μερών προβλέπουν συχνή και σταθερή εξυπηρέτηση με δύο δρομολόγια μετ' επιστροφής την εβδομάδα. Κάθε τρένο θα είναι γεμάτο, μεταφέροντας 43 ημιρυμουλκούμενα. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι συνολικά, 4.472 ημιρυμουλκούμενα θα μεταφέρονται ετησίως σε αυτό το δρομολόγιο.
Από την Κλαϊπέδα στη Σκανδιναβία
Οι κύριες ροές φορτίου που στοχεύει να προσελκύσει η νέα διατροπική υπηρεσία δεν επικεντρώνονται μόνο στη Λιθουανία. Μάλιστα, η χώρα της Βαλτικής και το λιμάνι της Klaipeda θα λειτουργήσουν ως το σταυροδρόμι για το φορτίο να φτάσει σε άλλους προορισμούς. Ο Bučalis υπογράμμισε ότι στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας διατροπικός διάδρομος Σουηδίας-Τουρκίας με τη σιδηροδρομική γραμμή Chernomorsk-Klaipeda να διευκολύνει την κυκλοφορία.
«Από την Klaipeda, θα υπάρχουν συνδέσεις μικρών αποστάσεων με τη Σκανδιναβία, αλλά και τη Βόρεια Ευρώπη», είπε. Συγκεκριμένα, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις θα μεταφέρουν φορτία σε Trelleborg και Karlshamn στη Σουηδία, Fredericia στη Δανία και Kiel στη Γερμανία.
Η Λιθουανία προετοιμάστηκε για τη διατροπική κυκλοφορία
Για λογαριασμό της, η Λιθουανία είναι έτοιμη να χειριστεί περισσότερους διατροπικούς όγκους μέσω της επικράτειάς της. Από τον Σεπτέμβριο του 2020, οι Λιθουανικοί Σιδηρόδρομοι δοκιμάζουν τρένα που μεταφέρουν ημιρυμουλκούμενα στη διαδρομή μεταξύ Βίλνιους και Κλαϊπέντα. Επιπλέον, από τον Μάιο του 2021, η διατροπική υπηρεσία μεταξύ των δύο προορισμών είναι διαθέσιμη στην αγορά. Οι Λιθουανικοί Σιδηρόδρομοι χρησιμοποιούν το σύστημα ISU και γερανούς για τη φόρτωση ημιρυμουλκούμενων σε βαγόνια, ενώ οι τελευταίες δοκιμές με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας πραγματοποιήθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο.
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com