Στα μέσα του ερχόμενου Ιανουαρίου θα «τρέξουν» σύμφωνα με πληροφορίες οι διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ που αφορούν στη διασύνδεση των ελληνικών λιμένων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Πρόκειται για έξι ξεχωριστά έργα συνολικής αξίας 3,3 δισ. ευρώ, τα οποία από τη μία πλευρά θα δώσουν το έναυσμα συμπράξεων μεταξύ των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών. Ενώ από την άλλη θα εξελιχθούν και σε μια μάχη για την επικράτηση.
Οι εξελίξεις δρομολογήθηκαν την περασμένη Δευτέρα, όταν και ολοκληρώθηκε το μαραθώνιο διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ. Στη συνεδρίαση, που ξεκίνησε από νωρίς το μεσημέρι και ολοκληρώθηκε το βράδυ της ίδιας ημέρας, αποφασίστηκε ο τελικός προϋπολογισμός του κάθε project.
Το κόστος του καθενός από τα έξι έργα έχει αναρτηθεί στη« Διαύγεια» από χθες το πρωί και το επόμενο βήμα είναι η δημοσίευσή των διαγωνισμών στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Διαδικασία και η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον μία εβδομάδα, ενώ, όπως αναφέρουν πηγές, ύστερα από 50 ημέρες θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί.
Όπως έχει γράψει πρόσφατα το mononews οι διασυνδέσεις αυτές θα είναι κομβικής σημασίας για την ανάδειξη της χώρας μας ως διαμετακομιστικού κέντρου. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, πως ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα ανακοινώσει εντός του μήνα την προκήρυξή των διαγωνισμών.
Η ολοκλήρωση των έργων θα έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των dry ports, δηλαδή των κόμβων για την μεταφορά εμπορευμάτων μέσω αμαξοστοιχιών γεγονός που δημιουργεί ταχύτερες διαδικασίες σε σύγκριση με τη χρήση πλοίων.
Επιπλέον η χώρα μας θα συνδέεται τακτικότερα με τα Βαλκάνια και, εν συνεχεία, με τη Δυτική και την Κεντρική Ευρώπη. Όπου και βρίσκεται το «βαρύ πυροβολικό» των ανεπτυγμένων οικονομιών της Γηραιάς Ηπείρου.
Απότοκο των παραπάνω είναι η αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου ως μέσου μεταφοράς εμπορευμάτων και φορτίων δίνοντας με αυτό τον τρόπο μία σημαντική «ανάσα» στα λιμάνια από τα containers.
Το προφίλ των έργων
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης είχε ήδη ανακοινώσει από το περασμένο καλοκαίρι τη δημοπράτηση των έξι έργων. Το χρονοδιάγραμμα τηρήθηκε στο ακέραιο και πλέον βρισκόμαστε ένα βήμα πριν τη προκήρυξή τους.
Το πρώτο έργο ύψους 635,9 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο Τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Πάτρας
Στην Αττική θα δημοπρατηθούν δύο συνδέσεις λιμανιών με τους σιδηρόδρομους, οι οποίες και εντάσσονται στο πλάνο της επέκτασης του Προαστιακού.
Με την πρώτη, συνολικού προϋπολογισμού 543,4 εκατ. ευρώ, θα συνδεθεί μέσω νέας προαστιακής γραμμής το τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το λιμάνι του Λαυρίου.
Η δεύτερη είναι το project της κατασκευής μιας επιπλέον προαστιακής γραμμής που θα ενώνει τη Ραφήνα με το λιμάνι της. Με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 430,9 εκατ. ευρώ.
Από τη Βόρεια Ελλάδα θα εισέλθουν στη διαγωνιστική διαδικασία του ΕΡΓΟΣΕ τρεις λιμένες. Καθώς θα διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Ξάνθη (Τοξότες) έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,3 δις. ευρώ.
Ακολουθεί η σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και η κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία (εφόσον υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους), είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Κατασκευαστές: Το ενδιαφέρον και οι συμμαχίες
Όπως έχει ήδη φανεί από το προηγούμενο «πακέτο» των 4 σιδηροδρομικών έργων, που δημοπράτησε με επιτυχία η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή χωρίς παρατάσεις στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών αλλά και προσφυγών στα αρμόδια νομικά όργανα, το ενδιαφέρον των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών είναι αυξημένο.
Στο ευρύτερο συγκρουσιακό τοπίο που παρατηρείται στην διεκδίκηση των μεγάλων έργων δεν λείπουν και οι συμμαχίες-εκπλήξεις καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεργάστηκε με την Mytilineos.
Η νέα αυτή Κοινοπραξία όχι μόνο συμμετείχε και στα τέσσερα έργα που δημοπράτησε η ΕΡΓΟΣΕ, αλλά ήταν και άκρως επιτυχημένη. Καθώς αναδείχθηκε μειοδότης για το 50% των projects. Το ενδιαφέρον πλέον κινείται στο αν η νέα αυτή κοινοπραξία θα δώσει το παρόν και στους νέους διαγωνισμούς.
Επομένως, ο κατασκευαστικός κόσμος αναμένει με αυξημένο ενδιαφέρον να δει εάν η ίδια κοινοπραξία θα συμμετάσχει σε έναν ή και περισσότερους διαγωνισμούς που θα προκηρύξει η ΕΡΓΟΣΕ.
Φυσικά, αυξημένο αναμένεται να είναι και το ενδιαφέρον η ΑΒΑΞ, που δηλώνει πάντα παρούσα σε όλα τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρας μας. Ενώ και ο Όμιλος Ελλάκτωρ υπό τη νέα διοίκηση των Ολλανδών πιθανολογείται πως θα κατέβει στους διαγωνισμούς.
Από τους νέους αυτούς διαγωνισμούς δεν πρόκειται να λείπει και η Intrakat, η οποία έχει ήδη «κλειδώσει» σιδηροδρομικό project αξίας 42 εκατ. που είχε δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ.
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com