123 χρόνια πέρασαν από την ημέρα κατασκευής της πανέμορφης σιδηροδρομικής γέφυρας, επί του Νέστου Ποταμού, δίπλα στο Παρανέστι Δράμας, σύμβολο οικονομικής ανάπτυξης ενός δοκιμαζόμενου λαού.
Της Ρένας Τριανταφυλλίδου
Αναμφίβολα, οι σιδηροδρομικές γραμμές που έστρωσε η φτωχή Ελλάδα εν μέσω αναταραχής, πολέμων και κοσμογονικών αλλαγών, ένωσαν πόλεις και χωριά και έπαιξαν σημαντικότατο ρόλο στην ανάπτυξη, αλλά και στις στρατιωτικές της επιτυχίες.
Ο σταθμός της Δράμας θεωρείτο η ναυαρχίδα των σιδηροδρομικών σταθμών της Jonction. Κατασκευάστηκε το 1895 από την εταιρεία Ενωτικός Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης (Jonction Salonique - Constantinople) στην όποια συμμετείχαν η Οθωμανική Αυτοκρατορική Τράπεζα (Banque Imperiale Ottomane) και διάφοροι βελγικοί και γαλλικοί οίκοι.
Η κατασκευή και εκμετάλλευση του δικτύου, ανετέθη με σύμβαση που επεγράφη εκ μέρους της εταιρείας από το γάλλο τραπεζίτη Rene Baudouy στην Κωνσταντινούπολη στις 10 Σεπτεμβρίου 1892. Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Δράμας εγκαινιάζεται το 1896.
Σήμερα, θαυμάζουμε όλοι τα υπέροχα στενά του Νέστου, διασχίζουμε την περιοχή δίπλα από το Νέστο, μέσα σε τούνελ, σε τοπία μοναδικής ομορφιάς, χωρίς ενδεχομένως να σκεφτούμε πόσο δύσκολη ήταν η διάνοιξη της Σιδηροδρομικής αυτής γραμμής, εκατόν είκοσι τρία χρόνια πριν! Άραγε πόσοι άνθρωποι και για πόσα χρόνια, εργάστηκαν σκληρά, κάτω από αντίξοες συνθήκες για την κατασκευή της γέφυρας, αλλά και ολόκληρου του δικτύου στην δύσβατη αυτή περιοχή;
Λίγο πριν φτάσουμε στο Παρανέστι, κοντά στον οικισμό Πολυνέρι, ανάμεσα στα δένδρα δειλά- δειλά προβάλει ένα μνημείο. Ενδεχομένως οι περισσότεροι δεν θα το έδωσαν καν σημασία, έτσι ξεχασμένο που είναι στη λήθη του χρόνου.
Πρόκειται για μια στήλη δύο μέτρων περίπου, η οποία κτίστηκε σύμφωνα με πληροφορίες από τη σύζυγο του εργοδηγού-μηχανικού Μαυροκορδάτου, κατασκευαστή της σιδερένιας γέφυρας στο Νέστο ποταμό.
Σύμφωνα πάντα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η στήλη αυτή τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο σημείο, καθώς ο Μαυροκορδάτος έχασε εκεί τη ζωή, εν ώρα εργασίας το 1895.
Γύρω από την στήλη υπάρχουν κι άλλες μικρότερες κατασκευές, οι οποίες πιθανότατα χρησιμοποιούνταν από τους τεχνίτες για τις εργασίες διάνοιξης του δρόμου, για την τοποθέτηση των σιδηροδρομικών ραγών.
Υπάρχει μια αναφορά, υπό μορφή τοπωνύμιου η οποία κάνει λόγο για : «Μαυροκορδάτου μνήμα Κορπίλων Νικηφόρου Δράμας»
Η λέξη «Κορπίλων» μας παραπέμπει σε Θρακιώτικο φύλο που κατοικούσε βορειότερα του Παίτους κατά μήκος του Έβρου ποταμού μέχρι το σημείο όπου ο Έβρος ήταν πλωτός.
Τα διάσημα στενά των Κορπίλων ήταν επί της Εγνατίας οδού μεταξύ της Κάτω Ροδόπης και του Νέστου, από όπου σήμερα διέρχεται η Σιδηροδρομική γραμμή κάτω από σήραγγες.
Εκ της αναφοράς αυτής συμπεραίνουμε ότι ο ξακουστός τεχνίτης Μαυροκορδάτος είχε καταγωγή από το Θρακιώτικο φύλο των Κορπίλων.
Τέλος να αναφέρω ότι στη Μνήμη του δεξιοτέχνη μηχανικού δεν στήθηκε μόνον το μνημείο αυτό, αλλά δόθηκε και το όνομα του στο χωριό Μαυροκορδάτο.
Η επίσημη ονομασία του χωριού είναι «ο Μαυροκορδάτος».
Θα ήθελα θερμά να ευχαριστήσω για την βοήθεια συγκέντρωσης των πληροφοριών, τον καθηγητή μου κ. Γεώργιο Χατζόπουλο, αλλά και τον υποψήφιο Δήμαρχο Παρανεστίου κ. Τάσο Καγιάογλου.
Επειδή η αναφορά στο μνημείο είναι πρωτόλεια, θα ήταν ευχής έργον να συμπληρωθεί από οποιονδήποτε αναγνώστη, που τυχόν γνωρίζει κάτι παραπάνω για τον Μαυροκορδάτο και την σιδερένια Σιδηροδρομική γέφυρα δίπλα στο Παρανέστι.
28 November 2018 destanea.com
sidirodromikanea