Πέμπτη 19 Αυγούστου 2021

Εργασίες ηλεκτροδότησης στο δίκτυο ΟΣΕ

Αναβάθμιση μέσω ένταξης στο ΕΣΠΑ και ταυτόχρονη ενίσχυση υποδομών
Το έργο προβλέπει την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και ETCS για την κίνηση των αμαξοστοιχιών.
 
Αλεξάνδρα Κασσίμη

Ενα βήμα πιο κοντά στην ηλεκτροκίνηση βρίσκεται το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα μετά την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ (2014-2020), μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Το έργο προβλέπει την εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS σε συνολικά 80,4 χλμ. της μονής σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινά από τον Παλαιοφάρσαλο, περνάει από την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και καταλήγει στην Καλαμπάκα. Πρακτικά πρόκειται να συμπληρώσει τα έργα αναβάθμισης του «Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου» από την ΕΡΓΟΣΕ. Σημειώνεται ότι σε εξέλιξη αυτή την εποχή είναι ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής στο τμήμα Λάρισας – Βόλου.

Από το ΚΕΚ Λάρισας

Οι εργασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου αφορούν αρχικώς την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος με τηλεδιοίκηση από το ΚΕΚ (Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας) Λάρισας, ώστε στη συνέχεια να εξασφαλιστεί η σηματοδότηση της γραμμής και να τοποθετηθεί το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών ETCS (γραμμής επιπέδου 1), όπως έχει προβλεφθεί για το συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου.

Επόμενο βήμα αποτελεί η τοποθέτηση του συστήματος ηλεκτροκίνησης (αφορά εναέρια γραμμή επαφής Ε 25 kV/50Hz, ενός υποσταθμού ισχύος έλξης 2×15 MVA) και τηλεδιοίκησης (SCADA) καθώς και η προσαρμογή του νέου συστήματος ηλεκτροκίνησης με τις υφιστάμενες όμορες εγκαταστάσεις. Η πλήρης ηλεκτροδότηση της γραμμής απαιτεί μεταξύ άλλων και την τοποθέτηση τηλεπικοινωνιακών συστημάτων, καθώς και τη συμπλήρωση της περίφραξης της σιδηροδρομικής γραμμής.

Παράλληλα, το έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της υποδομής και επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής με τη συμβατική μέθοδο της σκυρογραμμής (σιδηροτροχιές επί σκύρων) στην περιοχή των Σοφάδων, όπου θα κατασκευαστεί παρακαμπτήριος (γραμμή υπέρβασης) μήκους 650 μ. Για την εξυπηρέτηση των επιβατών θα κατασκευαστεί αποβάθρα στην περιοχή των Σοφάδων, μήκους 150 μ. (αντίστοιχων διαστάσεων με την υφιστάμενη), στην οποία θα εγκατασταθεί φωτισμός, όπως και δύο ανελκυστήρες στην υφιστάμενη πεζογέφυρα.

Προβλέπονται επίσης εργασίες ανακαίνισης ή και επισκευής μικρής κλίμακας όπου χρειάζεται σε χώρους των υφιστάμενων κτιρίων των σιδηροδρομικών σταθμών Σοφάδων, Καρδίτσας, Τρικάλων και Καλαμπάκας. Από την εναέρια γραμμή επαφής θα τροφοδοτηθεί το σύστημα ηλεκτρικής θέρμανσης αλλαγών τροχιάς του Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλου.

Τέλος, προϋπόθεση για την ενεργοποίηση της ηλεκτροδότησης είναι η ολοκλήρωση των εργασιών της σύμβασης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΟΣΕ που θα συνδέσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με το αντίστοιχο δίκτυο της ΔΕΗ στη θέση Βασιλική Τρικάλων.

Σημειώνεται ότι το εν λόγω έργο είχε δημοπρατηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ το 2018 (ήταν ενταγμένο στο ΠΕΠ Θεσσαλίας 2014-2020) αλλά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε λόγω δυσκολιών των εταιρειών που συμμετείχαν σε αυτόν. Πλέον είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014-2020 (το οποίο ολοκληρώνεται στις 31/12/23) και θα «τρέξει» ως έργο-γέφυρα στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027.

kathimerini.gr
sidirodromikanea