ΑΝΑΛΥΣΗ
Πρόσφατα, ορισμένοι ειδικοί πρότειναν ότι η Κίνα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το τρένο Κίνα-Ευρώπη ως εργαλείο πολιτικής πίεσης κατά της Λιθουανίας, αναστέλλοντας τις σιδηροδρομικές μεταφορές μεταξύ των δύο χωρών. Πώς θα μπορούσε το τρένο Κίνας-ΕΕ να γίνει πολιτικό αντίθετο όπλο και είναι εφικτό να χρησιμοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο;
Νίκος Παπατόλιος
Η Κίνα επρόκειτο να αναστείλει τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές προς τη Λιθουανία από τον Αύγουστο. Η απόφαση προήλθε από την πολιτική ένταση που δημιουργήθηκε αφού η Λιθουανία και η Ταϊβάν ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να ενισχύσουν τα ομόλογά τους ανοίγοντας γραφεία εκπροσώπησης σε κάθε χώρα. Η Κίνα δεν ήταν ευχαριστημένη με την εξέλιξη και απέσυρε τον πρεσβευτή της από τη Λιθουανία, ενώ κάλεσε το κράτος της Βαλτικής να κάνει το ίδιο.
Αργότερα, οι Σιδηρόδρομοι της Κίνας αντέκρουσαν την είδηση λέγοντας ότι δεν υπάρχει σχέδιο αναστολής των τρένων Κίνας-Λιθουανίας. Ωστόσο, πριν από αυτήν την εξέλιξη, οι Λιθουανικοί Σιδηρόδρομοι δήλωσαν ότι ο όγκος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ Κίνας και Λιθουανίας ήταν ασήμαντος. Ακόμα κι αν μειώνονταν, ο αντίκτυπος θα ήταν μικρός.
Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού ως διπλωματικός μοχλός
Η Κίνα ξεκίνησε την πρωτοβουλία Ζώνη και Δρόμος με σκοπό την ενίσχυση των ευρασιατικών συγκοινωνιακών συνδέσεων. Περιλαμβάνει κινεζικές πόλεις, χώρες διέλευσης μέσω Ασίας και ευρωπαϊκούς προορισμούς. Όπως είναι κατανοητό, μια τέτοια τεράστια επένδυση από την κινεζική πλευρά, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε οικονομίες άλλων χωρών, θα μπορούσε να αποτελέσει πολιτικό και οικονομικό κίνδυνο. Η Maja Bakran Marcich, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια για την Κινητικότητα και τις Μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είχε προειδοποιήσει πριν από μερικούς μήνες ότι οι καλές συνέργειες μεταξύ Ευρώπης και Κίνας πρέπει να χαρακτηρίζονται από αμοιβαίο σεβασμό και έλεγχο των σχέσεων εξουσίας.
Φαίνεται ότι όταν η Marcich το είπε αυτό, θα έπρεπε να έχει μια παρόμοια κατάσταση στο μυαλό της. Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού είναι ένα κρίσιμο και ταχέως αναπτυσσόμενο μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού, θέτοντας τα σιδηροδρομικά εμπορεύματα στην πρώτη γραμμή των μεταφορών. Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει τη δυνατότητα να γίνει μια επικίνδυνη κάρτα στο τραπέζι των διπλωματικών και πολιτικών παιχνιδιών. Θα έπρεπε η Κίνα να έχει την ελευθερία να ακυρώσει μόνο τις γραμμές των Ευρασιατικών τρένων στο όνομα των πολιτικών διαφορών; Και δεν πρέπει ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού να επικεντρώνεται μόνο στους σκοπούς της μεταφοράς;
Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει τροφή για σκέψη για τους Ευρωπαίους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Maybeσως ήρθε η ώρα να ασχοληθούμε πιο σοβαρά με αυτό το ζήτημα και να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι ευρασιατικές σιδηροδρομικές μεταφορές πρέπει να μείνουν μακριά από τέτοιες διαδικασίες. Άλλωστε, δεν έχει νόημα να προωθήσουμε τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές ως το μέλλον των διηπειρωτικών μεταφορών και ταυτόχρονα να ακυρώσουμε τόσο εύκολα τα τρένα. Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να χάσετε την εμπιστοσύνη της αλυσίδας εφοδιασμού.
Εκτίμηση επιπτώσεων για τη Λιθουανία
Αλλά ας ρίξουμε μια ματιά στο σενάριο της Κίνας που αναστέλλει τη σιδηροδρομική εμπορευματική μεταφορά από και προς τη Λιθουανία. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, οι Σιδηρόδρομοι της Λιθουανίας ισχυρίστηκαν ότι μια τέτοια εξέλιξη είναι ασήμαντη. Εξετάζοντας τα στοιχεία του εμπορίου για το 2020, η συνολική αξία των καλών εξαγωγών της Κίνας στη Λιθουανία ήταν 180.782.000 δολάρια ΗΠΑ (περίπου 11,7 δισεκατομμύρια ρούβλια) και η συνολική αξία των καλών εισαγωγών της Κίνας από τη Λιθουανία ήταν 487.539.000 δολάρια ΗΠΑ (περίπου 3,16 δισεκατομμύρια ρούβλια). Ε
Σύμφωνα με την LTG Cargo, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ Κίνας και Λιθουανίας τους πρώτους εννέα μήνες του 2020 ήταν 1.980 TEU, κυρίως δυτικά. Την ίδια περίοδο, τα τρένα Κίνας-Ευρώπης μετέφεραν 795.000 TEU. Όπως είναι λογικό, οι όγκοι Κίνας-Λιθουανίας είναι μια πτώση στον κάδο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Μια εμπορική διαταραχή με την Κίνα δεν μπορεί να σπάσει τα θεμέλιά της, αλλά ούτε και οι απώλειες είναι ασήμαντες.
Η Κίνα θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο πρόβλημα
Η σημασία της Λιθουανίας στον ρητό χάρτη Κίνας-Ευρώπης προέρχεται κυρίως από τις τεράστιες δυνατότητές της ως χώρας διέλευσης. Πρώτα απ 'όλα, είναι απαραίτητο να αναφέρουμε τη διαδρομή Καλίνινγκραντ, η οποία έχει γίνει πολύ δημοφιλής στην αγορά τα τελευταία χρόνια και στην οποία η Λιθουανία είναι υποχρεωτική στάση. Η διαδρομή του Καλίνινγκραντ έχει το πλεονέκτημα ότι αποφεύγει τη συμφόρηση στο Małaszewicze και την υψηλή επικαιρότητα που εγγυάται το γεγονός ότι δεν υπάρχει ανάγκη αλλαγής του μετρητή σιδηροδρόμου. Εάν διαταραχθεί η γραμμή προς τη Λιθουανία, τα εμπορεύματα θα πρέπει να αλλάξουν στη πολυσύχναστη διέλευση Πολωνίας/Λευκορωσίας στα πρότυπα της ΕΕ πριν φτάσουν στον ρωσικό θύλακα.
Επιπλέον, η τοποθεσία της Λιθουανίας στις ακτές της Βαλτικής Θάλασσας την καθιστά ιδανικό σημείο διέλευσης για τη σύνδεση της Κίνας με τη Δυτική και Βόρεια Ευρώπη. Τα εμπορεύματα που μεταφέρονται σιδηροδρομικά στη Λιθουανία μπορούν να διανεμηθούν γρήγορα σε χώρες όπως η Γερμανία, οι Κάτω Χώρες, η Δανία και η Σουηδία μέσω των εκτεταμένων θαλάσσιων συνδέσεων στο κύριο λιμάνι της Klaipeda. Ο Kaspars Briškens, Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης στη Σιδηροδρομική Ένωση της Βαλτικής, έδωσε ένα παράδειγμα στα εγκαίνια της γραμμής Σιάν-Βίλνιους: «Πολλές αποστολές από την Κίνα στη Στοκχόλμη της Σουηδίας πραγματοποιούν πλέον την παραδοσιακή διαδρομή μέσω Ντούισμπουργκ, η οποία διαρκεί περίπου δύο εβδομάδες, και από το Ντούισμπουργκ στη Σουηδία μέσω της Δανίας, το οποίο είναι χρονοβόρο και δαπανηρό. Η θαλάσσια-σιδηροδρομική διέλευση μέσω της περιοχής της Βαλτικής Θάλασσας είναι πολύ πιο λογική και αποτελεσματική ».
https://www.railfreight.com/beltandroad/2021/08/25/is-the-china-europe-express-becoming-a-political-weapon-in-the-hands-of-china/
sidirodromikanea