Ο Τζο Μπάιντεν κατάφερε να περάσει από τη Γερουσία ένα πακέτο ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων για τις υποδομές, ύστερα από έναν μάλλον οδυνηρό συμβιβασμό με τους Ρεπουμπλικάνους
Σωτήρης Παναγιώτης
Όταν το είχε ανακοινώσει αρχικά, ο Τζο Μπάιντεν είχε προτείνει ένα πακέτο 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα αξιοποιούσαν την ομοσπονδιακή χρηματοδότηση για μεγάλα έργα στις δημόσιες μετακινήσεις και μεταφορές, στους δρόμους, τις γέφυρες, τα δίκτυα υδροδότησης, με στόχο όχι μόνο να τονώσουν την αμερικανική οικονομία και να επιταχύνουν την έξοδο από την κρίση, αλλά και να απαντήσουν στην μεγάλη πρόκληση που είναι τα μεγάλα ελλείμματα στις υποδομές που εξελίσσονται κίνδυνο για τη μελλοντική πορεία της οικονομίας.
Μάλιστα, με αυτόν τον τρόπο, όπως και τα άλλα μέτρα που είχε ανακοινώσει, ο Μπαίντεν ήταν ως να ήθελε να ηγηθεί ενός κινήματος επιστροφής της μεγάλης κλίμακας κρατικής δαπάνης ως μέσο τόνωσης της οικονομίας και επιστροφής στην ανάπτυξη.
Όμως αυτό ήταν σχεδόν βέβαιο ότι θα προκαλούσε την αντίδραση των Ρεπουμπλικάνων, που παραδοσιακά εχθρεύονται τη μεγάλη αύξηση των κρατικών δαπανών, αποστρέφονται κάθε αύξηση της φορολογίας και θεωρούν πανάκεια για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας την παροχή μεγάλων φοροαπαλλαγών, παρότι η δοκιμασία στην πράξη μιας τέτοιας τακτικής στη διάρκεια της προεδρίας Τραμπ δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Η κακή κατάσταση των αμερικανικών υποδομών
Η Αμερικανική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών, που εκπροσωπεί πάνω από 150.000 μηχανικούς, έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα μια έκθεση για την κατάσταση του αμερικανικού οδικού δικτύου. Η έκθεση διαπιστώνει ότι παρότι υο 72% των αγαθών των ΗΠΑ διακινούνται από τους δρόμους και τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, με συνολική αξία 17 τρισεκατομμύρια δολάρια, εντούτοις υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου. Αυτό δείχνει το γεγονός μόνο το 41,9% του αμερικανικού οδικού δικτύου χαρακτηρίζεται ως «καλό», ενώ 20,1% χαρακτηρίζεται φτωχό και 22,6% μέτριο. Αυτό έχει διάφορες επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένης και μιας αύξησης του αριθμού των νεκρών πεζών σε τροχαία δυστυχήματα.
Οι Αμερικανοί πολιτικοί μηχανικοί εκτιμούν ότι μόνο για το οδικό δίκτυο των ΗΠΑ χρειάζονται 786 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων τα 435 δισεκατομμύρια για τη συντήρηση του υπάρχοντος δικτύου και τα 125 δισεκατομμύρια για την επισκευή γεφυρών, 120 δισεκατομμύρια για στοχευμένη επέκταση του δικτύου και 105 δισεκατομμύρια για άλλες παρεμβάσεις.
Τα ζητήματα που αφορούν τις οδικές υποδομές είναι ιδιαίτερα επείγοντα στις ΗΠΑ καθώς οι στατιστικές έδειξαν αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και μάλιστα με δυσανάλογα πολλά θύματα μεταξύ των Μαύρων.
Ρεπουμπλικάνοι γερουσιαστές ανακοινώνουν την επίτευξη συμφωνίας στις 28 Ιουλίου
Η επίτευξη της συμφωνίας
Τελικά την Τετάρτη 28 Ιουλίου, η Γερουσία ψήφισε με ψήφους 67-32 (που σημαίνει και 17 θετικές ψήφους Ρεπουμπλικάνων) να ξεκινήσει η συζήτηση για το νομοσχέδιο για τη χρηματοδότηση των υποδομών, ύστερα από μια διακομματική συμφωνία που εξασφάλισε πάνω από 60 ψήφους (που είναι το όριο για να ξεπεραστεί τυχόν προσπάθεια για filibuster, δηλαδή παραλυτική ατέρμονη παράταση της συζήτησης).
Ο τελικός συμβιβασμός σημαίνει ότι θα χορηγηθούν περίπου 550 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ ένα μέρος θα προέλθει από χρήση κονδυλίων «τόνωσης» της οικονομίας που έχουν ήδη εγκριθεί από Κογκρέσο, από την πώληση συχνοτήτων και από την ανακατεύθυνση τμήματος των ομοσπονδιακών κονδυλίων για την ανεργία που έμειναν αδιάθετα όταν διάφορες Πολιτείες διέκοψαν νωρίτερα τα σχετικά προγράμματα. Αυτό ανεβάζει το συνολικό ύψος στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.
Το πακέτο περιλαμβάνει 110 δισεκατομμύρια δολάρια για δρόμους, γέφυρες και άλλα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, με έμφαση καις την κλιματική αλλαγή. Φιλόδοξα προγράμματα, όπως αυτά που προέβλεπαν να απομακρυνθούν αυτοκινητόδρομοι και άλλες υποδομές που δημιουργούσαν προβλήματα ιδίως σε συνοικίες Μαύρων, περικόπηκαν από τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια στα 10.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες θα λάβουν 39 δισεκατομμύρια. Αυτό το ποσό είναι μικρότερο από την αρχική πρόταση, ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί τη μεγαλύτερη ομοσπονδιακή επένδυση στις δημόσιες συγκοινωνίες στην ιστορία. Το σιδηροδρομικό δίκτυο – του οποίου είναι ένθερμος οπαδός ο Μπάιντεν από την εποχή που μετακινιόταν ανάμεσα στο Ντέλαγουερ και την Ουάσιγκτον με το τρένο – θα λάβει 66 δισεκατομμύρια δολάρια.