Η κατασκευή δικτύου Μετρό αποτελεί, ίσως, ένα από τα πιο σύνθετα και απαιτητικά, από τεχνικής απόψεως, έργα παγκοσμίως.
Η ύπαρξη έμπειρων και καταρτισμένων μηχανικών και στελεχικού δυναμικού, όπως και ισχυρής τεχνογνωσίας από τις αναδόχους κατασκευαστικές εταιρείες, αποτελούν απαρέγκλιτες προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση των πολυσύνθετων αυτών υποδομών. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα που απειροελάχιστες κατασκευαστικές εταιρείες είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας.
Σε αυτό το «κλειστό κλαμπ» ανήκει ο κατασκευαστικός όμιλος Άβαξ, που υλοποιεί την επέκταση προς τον Πειραιά της Γραμμής 3 του Μετρό «Αγία Μαρίνα – Πειραιάς», έχοντας, ήδη, παραδώσει τους τρεις πρώτους σταθμούς του έργου (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια). Και σε περίπου ένα χρόνο θα παραδοθούν οι σταθμοί στην Αγία Βαρβάρα, στον Κορυδαλλό και στη Νίκαια. Στη Θεσσαλονίκη, η τεχνική εταιρεία έχει αναλάβει σημαντικό τμήμα του έργου της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά, που αναμένεται να εξυπηρετήσει περισσότερους από 63.000 επιβάτες, σε ημερήσια βάση.
Ο κατασκευαστικός όμιλος έχει ταυτιστεί με τα έργα κατασκευής του μέσου σταθερής τροχιάς, που έχει αλλάξει τις συνθήκες διαβίωσης στην Αθήνα και έχει βελτιώσει δραματικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας. Οχι άδικα, καθώς η Αβαξ έχει υλοποιήσει εξ ολοκλήρου τη Γραμμή 2 του Μετρό προς Ανθούπολη και Ελληνικό και την επέκταση της Γραμμής 3 από Εθνική Άμυνα προς Δουκίσσης Πλακεντίας.
Σήμερα, η τεχνική εταιρεία, της οποίας οι ρίζες χρονολογούνται από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα, επιστρατεύει, εκ νέου την τεχνογνωσία της. Σε κοινοπραξία με την Ghella και την Alstom, έχει αναλάβει να κατασκευάσει την πρώτη φάση της Γραμμής 4 του Μετρό και του τμήματος Άλσος Βεΐκου – Γουδή. Πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ, αλλά και για το μεγαλύτερο έργο υποδομής στον τομέα των μεταφορών που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που κατασκευάζεται στην Αττική τα τελευταία 20 χρόνια», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την πρόσφατη τελετή υπογραφής της σχετικής σύμβασης, αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι σε οκτώ χρόνια θα κατασκευαστούν σε μία γραμμή 12,8 χιλιομέτρων, που θα εκτείνεται σε τέσσερις δήμους, 15 υπόγειοι σταθμοί σε Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμό, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή. Ήδη η υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών και η εγκατάσταση των εργοταξίων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Η νέα αυτή γραμμή του Μετρό θα αποτελεί, δίχως υπερβολή, το απόσταγμα της τεχνογνωσίας του ομίλου Αβαξ. Για πρώτη φορά, η ενέργεια που δεν χρησιμοποιείται από το σύστημα πέδησης (φρενάρισμα) των συρμών θα ανακτάται και θα επαναχρησιμοποιείται στο δίκτυο της πόλης, επιτρέποντας και τη μείωση των επιπέδων του θορύβου στις περιοχές όπου θα αναπτυχθεί η Γραμμή 4.
Μία ακόμη καινοτομία του νέου αυτού έργου αποτελεί η καθημερινή εξοικονόμηση 1.216 μεγαβατωρών ενέργειας και κατ’ επέκτασιν την έκλυση κατά 318 λιγότερων τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα της Αθήνας. Ένα ακόμη «πράσινο» χαρακτηριστικό του έργου σχετίζεται με τους 20 συρμούς του Μετρό, οι οποίοι δεν θα είναι μόνο σύγχρονης αισθητικής, αλλά και πλήρως αυτόνομοι και αυτόματοι.
Διαθέτοντας τα συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου (ATC) και αυτόματης επιτήρησης (ATS), θα λειτουργούν χωρίς φυσική παρουσία οδηγού και θα είναι κατασκευασμένοι, σχεδόν πλήρως, από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον που θα είναι ανακυκλώσιμα. Εναν ακόμη νεωτερισμό που θα εντοπίσουν οι χρήστες της νέας αυτής γραμμής και θα έχουν, ίσως, παρατηρήσει όσοι έχουν μετακινηθεί με Μετρό στο εξωτερικό αφορά την ύπαρξη συστήματος αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών αποβάθρας (platform screen doors).
Θα υπάρχουν, δηλαδή, θύρες στην αποβάθρα που θα λειτουργούν ταυτόχρονα με αυτές των συρμών, διασφαλίζοντας στο έπακρον την ασφάλεια των επιβατών. Στόχος, όμως, της Αβαξ είναι να περιοριστεί όσο το δυνατόν περισσότερο η συνήθης κυκλοφοριακή όχληση που προκαλείται κατά την κατασκευή μεγάλων και σύνθετων έργων Μετρό.
Ως εκ τούτου, ο κατασκευαστικός όμιλος θα υλοποιήσει σημαντικό μέρος των εκσκαφών υπογείως, δηλαδή όχι με τη μέθοδο ανοικτού ορύγματος («cut & cover») που έχει υιοθετηθεί σε προηγούμενα έργα Μετρό. Μέσω της πρακτικής αυτής διασφαλίζεται η ελάχιστη δυνατή κατάληψη χώρου στα κατά τόπους εργοτάξια, ενώ τα δύο νέα σύγχρονα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων –οι γνωστοί μετροπόντικες– θα περιορίζουν στο ελάχιστο τη δημιουργία ειδικών ρυθμίσεων περιορισμού της κυκλοφορίας.
Έτσι, το επίπεδο κυκλοφοριακής όχλησης θα έχει ελάχιστες ομοιότητες με αυτό που προκαλούσαν τα εργοτάξια των Γραμμών 2 και 3. Ένα ακόμη από τα… υπερόπλα τεχνολογικής υπεροχής που θα επιστρατεύσει η Άβαξ περιλαμβάνει τις καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες, οι οποίες στην κατασκευαστική ορολογία είναι γνωστές ως «Building Information Modelling».
Βάσει, δηλαδή, των φυσικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών της υποδομής, δημιουργείται ένα ψηφιακό μοντέλο που επιτρέπει την προσομοίωση της λειτουργίας της σε διαφορετικά σενάρια και συνθήκες. Με άλλα λόγια, με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα στον κατασκευαστή, όπως και στον διαχειριστή της υποδομής, να λαμβάνει αποφάσεις σε όλο τον κύκλο ζωής του έργου, διασφαλίζοντας το μικρότερο δυνατό περιθώριο λάθους ή κόστους.
Το «Building Information Modelling» θα εγγυάται ότι η Γραμμή 4 του Μετρό θα αποτελεί υπόδειγμα τεχνικού σχεδιασμού, αποδοτικότητας, κατασκευαστικής διαχείρισης και αρτιότητας. Ολες αυτές οι καινοτομίες που απορρέουν από την τεχνογνωσία της Αβαξ, ώς ένα βαθμό, θα ξεδιπλώνονται στο παρασκήνιο, κατά τη φάση της κατασκευής.
Στο προσκήνιο, όταν η γραμμή Αλσος Βεΐκου – Γουδή λειτουργήσει, θα αναβαθμίσει σημαντικά τις συνθήκες διαβίωσης στην Αττική, εξυπηρετώντας καθημερινά περίπου 340.000 επιβάτες, εκ των οποίων 125.000 θα είναι εργαζόμενοι. Τον σκοπό, εξάλλου, της εξυπηρέτησης πολλών πυκνοκατοικημένων συνοικιών της Αθήνας, όπως τα Εξάρχεια, η Ακαδημία, το Κολωνάκι και Ευαγγελισμός, υπηρετεί ο σχεδιασμός της Γραμμής 4, η οποία θα συνδέεται με κρίσιμες υποδομές, δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανισμούς και υπουργεία, των οποίων η πρόσβαση εξασφαλίζεται σήμερα μόνον από οδικές αστικές συγκοινωνίες και αυτοκίνητα. Η νέα αυτή γραμμή του Μετρό θα συρρικνώσει τον χρόνο μετακίνησης από το κέντρο της Αθήνας στην Πανεπιστημιούπολη και το αντίθετο σε μόλις 7 λεπτά και θα περιορίσει κατά 53.000 τις μετακινήσεις με Ι.Χ., επιτρέποντας τη μείωση της ρύπανσης από 21% έως 30%.
kathimerini.gr
sidirodromikanea