Παρασκευή, 9 Ιουλίου 2021

Μετρό Θεσσαλονίκης: Επανεκκινούν οι εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου

Στο υπουργείο Υποδομών εκφράζουν την αισιοδοξία ότι εντός του καλοκαιριού, θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές από το Αμαξοστάσιο μέχρι το σταθμό ‘‘Συντριβάνι’’

Την επανέναρξη των εργασιών για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης στο σταθμό Βενιζέλου ύστερα από τις απορριπτικές αποφάσεις ακύρωσης της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), σήμανε η επίσκεψη στον εν λόγω σταθμό, του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και της κυρίας Μενδώνη.

Μαρία Λιλιοπούλου

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων έχει κριθεί πλέον οριστικά και πως πρέπει όλοι να σεβαστούν τις αποφάσεις του ΚΑΣ και του ΣτΕ, ενώ δεσμεύτηκε ότι το έργο θα γίνει και η κυβέρνηση θα τρέξει για να καλυφθεί όσο γίνεται ο χρόνος που «έκλεψαν» από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές.

 

Χαρακτήρισε «δικαίωση» της κυρίας Μενδώνη την απόφαση του ΣτΕ υπενθυμίζοντας πως ήταν εκείνη που εξαρχής υπήρξε κατηγορηματικά υπέρμαχος της απόσπασης και επανατοποθέτησης.
Με τη λύση αυτή στο υπουργείο Υποδομών εκφράζουν την αισιοδοξία ότι εντός του καλοκαιριού, θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές από το Αμαξοστάσιο μέχρι το σταθμό ‘‘Συντριβάνι’’ καθώς το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται πλέον «στο να μην επηρεάσουν όσο είναι δυνατό, οι καθυστερήσεις λόγω προσφυγών, το συνολικό χρονοδιάγραμμα».
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη μελέτη κατασκευής προβλέπεται η απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο χώρο του σταθμού, πριν την έναρξη των εργασιών κατασκευής και η μετά το πέρας των εργασιών επανατοποθέτησή τους κατά ποσοστό 92%. Σε εφαρμογή της σχετικής υπουργικής απόφασης, υπολείπονται οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης στον προσωρινό αποθηκευτικό χώρο των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου», οι μελέτες προστασίας, στερέωσης, αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οι εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου» στην προ απόσπασης θέση τους καθώς και οι εργασίες ανάδειξης – συντήρησης των αρχαιοτήτων και κατασκευής του μουσειακού/ αρχαιολογικού χώρου.

Ως το πιο εμβληματικό έργο της Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε το μετρό, το οποίο εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί περί τους 250.000 επιβάτες ημερησίως, ο κ. Καραμανλής δεσμευόμενος παράλληλα ότι θα ολοκληρωθεί: «Θέλω να κοιτάξω τους Θεσσαλονικείς στα μάτια και να τους πω ότι αυτό το έργο θα τελειώσει και θα γίνει. Το Μετρό θα γίνει. Θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά έτσι ώστε να καλύψουμε το χρόνο που μας έκλεψαν, το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως: «Η Θεσσαλονίκη πλέον θα είναι στην πρώτη γραμμή».
«Με την επανατοποθέτηση στο σταθμό Βενιζέλου δημιουργείται ένας μουσειακός αρχαιολογικός χώρος. Είναι η στιγμή που θα επιτρέψει στη Θεσσαλονίκη την επιβεβαίωση του συνθήματος ‘‘και αρχαία και μετρό’’» τόνισε από την πλευρά της η κυρία Μενδώνη.
Τους δύο υπουργούς ξενάγησε στο Σταθμό Βενιζέλου ο υπεύθυνος για τη μελέτη και τις εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, μηχανικός, Δημήτρης Κορρές, ο οποίος τους εξήγησε πως θα γίνει η διαδικασία ώστε να προστατευθεί και αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.
Μετά την επίσκεψη στο σταθμό Βενιζέλου ακολούθησε ευρεία σύσκεψη στα γραφεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Κατά τη σύσκεψη, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι για πρώτη φορά δήμος, Περιφέρεια, Υπουργεία, ΤΕΕ και οι περισσότεροι φορείς είναι υπέρ του έργου. Η κυρία Μενδώνη από την πλευρά της διαβεβαίωσε ότι το στοίχημα είναι η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων και η απόδοση στο κοινό ενός σταθμού μοναδικού στην Ευρώπη.
Την ανάγκη το θέμα του μετρό να αποπολιτικοποιηθεί εξέφρασε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, του υπουργείου, Γιώργος Καραγιάννης συμπληρώνοντας πως «δεν μπορεί να είναι το Μετρό και τα έργα υποδομών, ζητήματα πολιτικής αντιπαράθεσης».
Την εκτίμηση ότι το επόμενο διάστημα ίσως και την ερχόμενη εβδομάδα θα εκκινήσουν οι εργασίες, προκειμένου να μη χαθεί άλλος χρόνος, έκανε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Η πορεία του έργου και το σημείο που βρίσκεται σήμερα
Η σύμβαση του Μετρό Θεσσαλονίκης υπεγράφη στις 16 Απριλίου του 2006. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ / WEBUILD / HITACHIRAILSTS/ HITACHI Rail Italy.
Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση παράτασης της Αττικό Μετρό ΑΕ, η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι η 29η Απριλίου του 2023.
Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. και 47,7 εκ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης σε αριθμούς
9,6 χλμ το μήκος της γραμμής.
2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
13 σύγχρονοι σταθμοί, με αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών.
500- 600 μέτρα απόσταση μεταξύ των σταθμών.
60 μέτρα το μήκος της κεντρικής αποβάθρας.
18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.
450 άτομα χωρητικότητα κάθε συρμού.
18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς.
50.000 τμ η έκταση του αμαξοστασίου στη περιοχή της Πυλαίας.
250.000 επιβάτες κάθε ημέρα (εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση).

Η κατάσταση του Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα

Οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%. Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 96% (πλην των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων, που βρίσκονται στο 73%). Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού έχουν προχωρήσει κατά περίπου 52%. Και οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του Σταθμού Βενιζέλου.

Ειδικότερα:
Έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι δύο σήραγγες.
Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού στους 12 σταθμούς (πλην Βενιζέλου) και στο αμαξοστάσιο.
Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Έχει κατασκευαστεί πλήρως η διπλή γραμμή στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» στο τέλος του χρόνου.
Οι Η/Μ εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλους τους σταθμούς, εκτός του σταθμού «Βενιζέλου» καθώς και στο αμαξοστάσιο.
Έχουν αφιχθεί στο αμαξοστάσιο οι 14 από τους 18 συρμούς και έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο, η κατασκευή του οποίου έχει ολοκληρωθεί και όπου έχουν εγκατασταθεί όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», οι δοκιμές θα επεκταθούν στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» και η επιτυχής έκβασή τους θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου.

Πού βρίσκονται τα έργα στο σταθμό Βενιζέλου

Έως σήμερα, εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ επί των Αιτήσεων Ακυρώσεως, η Αττικό Μετρό εκτελούσε μόνο εκείνες τις εργασίες στο Σταθμό «Βενιζέλου» που δεν επηρεάζονταν από τις ανωτέρω αιτήσεις.
Συγκεκριμένα έχει εκτελέσει τα απαραίτητα έργα αντιστήριξης για την ασφαλή διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής, που εκτείνεται σε έκταση περίπου 386,00τ.μ. και έως βάθους 9,5 μ. στη νότια πρόσβαση του Σταθμού «Βενιζέλου». Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 έχει ξεκινήσει η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη νότια πρόσβαση του Σταθμού, σε βάθος 2,5 μ. περίπου.
Στο κύριο τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου», μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων παλαιότερων περιόδων (ελληνιστικά, κ.λ.π.), με εκτιμώμενο βάθος ανασκαφής της τάξεως των 3,10 μέτρων (σε έκταση 1.360,00τ.μ.).

Η ανασκαφή για την κατασκευή της βόρειας πρόσβασης του Σταθμού «Βενιζέλου» κατά την οποία αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια του τετραπύλου (που σηματοδοτεί τη διασταύρωση του decumanusmaximus με το κεντρικό cardo) θα διενεργηθεί σε έκταση 323,00 τ.μ. και σε βάθος 9,5 μέτρων περίπου. Αρχαιολογική έρευνα στο νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού θα διεξαχθεί σε έκταση 83 τ.μ. περίπου και σε βάθος 7,5 μέτρων.

Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά

Παράλληλα με την εξέλιξη των εργασιών του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί στις 25 Ιουνίου του 2013. Ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου αγγίζει τα 400 εκ ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Η επέκταση προς Καλαμαριά σε αριθμούς:
4,77 χλμ. Γραμμής
2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
5 σταθμοί
5 φρέατα
Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% της σύμβασης.
Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι 96%.
Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού βρίσκονται στο 40% περίπου.
Επίκειται και η δημοπράτηση για την προμήθεια 15 νέων συρμών το αμέσως προσεχές διάστημα.

ethnos.gr
sidirodromikanea