Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021

Έρχονται σιδηροδρομικά έργα 4 δισ. ευρώ.

Στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου οι διαγωνισμοί που θα καταστήσουν τη χώρα περιφερειακό «hub»

Ένα τεράστιο πακέτο διαγωνισμών σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, ύψους 4 δισ. ευρώ, αναμένεται να βγει στον αέρα στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου από την ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό «hub» στον τομέα των logistics στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με αυτά τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα το βασικό δίκτυο θα συνδεθεί με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) και την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία μέχρι το Ορμένιο.

Του Φάνη Ζώη

Οι 6 μεγάλοι διαγωνισμοί που προετοιμάζει η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται στην τελική ευθεία και αναμένεται να προκηρυχθούν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου (μελέτη-κατασκευή). Πρόκειται για μια μέθοδο με την οποία θεωρείται ότι αποφεύγονται οι στρεβλώσεις του παρελθόντος, καθώς τα έργα θα γίνονται με έτοιμες μελέτες και χωρίς κατατμήσεις. Έτσι, δεν θα εμπλέκονται διαφορετικοί ανάδοχοι στο ίδιο έργο, που έως τώρα είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των χρονοδιαγραμμάτων και την αύξηση του κόστους. Ο ανταγωνιστικός διάλογος, η υιοθέτηση των ευρωπαϊκών βέλτιστων πρακτικών και οι αυστηρές διαδικασίες που θα επιτρέψουν την αποτελεσματική παράδοση των έργων εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν στο να δοθεί γρηγορότερα το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DGGrow), κάτι που αποτελεί προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στρατηγικά έργα 3,3 δισ.

Στο πλαίσιο αυτό, την περασμένη Παρασκευή συναντήθηκε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστο Βίνη. Βασικό αντικείμενο της συνάντησης ήταν η πορεία υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων που σχεδιάζει και πραγματοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ. Όπως ειπώθηκε στη συνάντηση, μέσα από μια σειρά άμεσων ενεργειών και πλήρους αναδιάρθρωσης διεργασιών, σήμερα βρίσκονται σε ώριμο στάδιο για τη δημοπράτηση έξι έργα στρατηγικής σημασίας, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, μέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Πρόκειται για διασυνοριακά και διαπεριφερειακά έργα, καθώς και για έργα αναβάθμισης όπως η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη του προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, η σύνδεση της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη και τους Τοξότες μέσω νέας νότιας χάραξης, αλλά και νοτιότερα, η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας και βεβαίως η σιδηροδρομική διασύνδεση του νέου λιμανιού της Πάτρας. Η ΕΡΓΟΣΕ έχει ολοκληρώσει τη διενέργεια διαγωνισμού για ανάθεση Τεχνικού Συμβούλου, ο οποίος θα την υποστηρίξει σε όλες τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές εργασίες ώστε εντός του γ’ τριμήνου του τρέχοντος έτους να θέσει σε εφαρμογή την πρώτη φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, που προβλέπει την προεπιλογή των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων.

Διαγωνισμοί 690 εκατ. ευρώ

Ο κ. Καραγιάννης ενημερώθηκε και για την πορεία των έργων προς δημοπράτηση με μειοδοτικούς διαγωνισμούς συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 690 εκατ. ευρώ. Η ΕΡΓΟΣΕ επιταχύνει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη / Προμαχώνας, ενώ παράλληλα έχει συμβασιοποιηθεί η κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Νέου Παντελεήμονα Πιερίας. Δημοπρατήθηκαν η εγκατάσταση Ηλεκτροκίνησης και Σιδηροδρομικών Συστημάτων στη Σιδηροδρομική Γραμμή «Λάρισα - Βόλος» και η εγκατάσταση Σηματοδότησης στη Σιδηροδρομική Γραμμή «Θεσσαλονίκη - Ειδομένη». Ακόμη, έχουν ολοκληρωθεί τα Τεύχη Δημοπράτησης για την κατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κρυονερίου.

Σημειώνεται ότι δύο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 175 εκατ. ευρώ, πρόκειται να δημοπρατηθούν εντός του τρίτου τριμήνου του 2021, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020». Πρόκειται για τα εξής:

* Β’ φάση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και σύνδεση με το μετρό, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά την ολοκλήρωση κατασκευής γραμμών, αποβαθρών και υπόγειας διάβασης για την επικοινωνία του συνόλου των αποβαθρών του σιδηροδρομικού σταθμού, καθώς και σύνδεσης με τον Σταθμό «Λαρίσης» της Αττικό Μετρό Α.Ε.

* Νέα διπλή γραμμή Αίγιο-Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, σταθμοί), προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ. To έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της επιδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 32 χλμ., με σηματοδότηση - τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση και την κατασκευή σιδηροδρομικών στάσεων.

«Το πλάνο μας περιλαμβάνει τη δημοπράτηση, μέσα στους επόμενους μήνες, 6 νέων μεγάλων έργων με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει υλοποιηθεί ποτέ», αναφέρει ο γ.γ. Υποδομών Γ. Καραγιάννης.

naftemporiki.gr
sidirodromikanea