Κυριακή 16 Μαΐου 2021

Παγκόσμιο κόσμημα το σοβιετικό μετρό της Μόσχας.

Το Μετρό (Μετροπολιτέν) της Μόσχας (Московский метрополитен) μπήκε σε κυκλοφορία για πρώτη φορά σαν σήμερα 15 Μάη 1935, με απόφαση του Στάλιν με μία γραμμή τη Sokolnicheskaya –τότε μόλις 11 χιλιομέτρων 13 σταθμούς, για να φτάσει ως το πρώτο σύστημα υπόγειου σιδηροδρόμου στη Σοβιετική Ένωση.

Σήμερα έχει συνολικά 255 σταθμούς (μαζί με το ring -κεντρική κυκλική γραμμή) και συνολικό μήκος διαδρομών 437 χιλιόμετρα, που το καθιστά το τέταρτο μακρύτερο στον κόσμο.

285.000 άνθρωποι επιβιβάστηκαν την πρώτη μέρα λειτουργίας του.
Εξυπηρετεί τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ευρώπη (7 εκατομμύρια τη μέρα κατά ΜΟ, με peak ~10 εκατομ!) και λειτουργεί 5:25 το πρωί ως τις 1:00 τη νύχτα, με δρομολόγια ανά 1,5 λεπτό κατά τις ώρες αιχμής.
Εκτός όμως από μέσο μαζικής μεταφοράς είναι και ένα σύμβολο για την πόλη της Μόσχας, αφού στην ιστορία έχει μείνει η επική προσπάθεια του σοβιετικού κράτους και λαού όχι μόνο για τη λειτουργία αλλά και για τη συνέχιση των έργων κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ χρησιμοποιόταν και ως καταφύγιο αεροπορικών επιδρομών!.

Το μετρό ονομάστηκε (με πρόταση του Στάλιν) «Παλάτια του Λαού» γιατί οι περισσότεροι από τους σταθμούς που χτίστηκαν επί ΕΣΣΔ, αποτελούν μέχρι και σήμερα ένα εκλεκτικό μείγμα μπαρόκ, κλασικισμού και σοβιετικού ρεαλισμού, με εξιδανικεύσεις ιστορικών χαρακτήρων, παραστάσεις από σημαντικές νίκες και σκηνές από τον αθλητισμό, τη βιομηχανία, τη γεωργία, το πολεμικό παρελθόν, το παρόν και το φωτεινότερο μέλλον.

(σταθμοί)
Mayakovskaya
Λειτουργεί από 11-Σεπ-1938 και η Art Deco αρχιτεκτονική του (σχέδια Alexey Dushkin) βασίζεται στο Σοβιετικό μέλλον, όπως αυτό απεικονίζεται από τον Vladimir Mayakovsky.
Από τους πιο όμορφους και διάσημους σταθμούς στον κόσμο, στα 33μ βάθος
Συχνά κατά το 2ο Παγκόσμιο συνεδρίαζε εκεί και το στρατιωτικό επιτελείο της ΕΣΣΔ.

Novokuznetskaya
Άνοιξε στις 20-Νοε-1943 και τιμά τους Σοβιετικούς πολεμιστές (αρχιτέκτονες Ταρανόβ & Μπουκόβα).
Στη διακόσμηση υπάρχουν επτά οκτάγωνα ψηφιδωτά ταβάνια όπου στη βάση τους βρίσκονται γλυπτά των πολεμιστών του Κόκκινου Στρατού, επίσης, λευκές και ροζ μαρμάρινες κολόνες διακοσμημένες με πορτρέτα Ρώσων ηρώων.

Elektrozavodskaya
15 Μάη 1944 κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου είναι ένας από τους πιο εντυπωσιακούς σταθμούς (μελετητές Vladimir Shchuko – Vladimir Gelfreich) Το θέμα είναι επηρεασμένο από εργοστάσιο ηλεκτρικών λαμπτήρων)
Η οροφή του καλύπτεται απο έξι σειρές κυκλικών λαμπτήρων -318 στο σύνολο τους είναι. Οι πρωτοπόροι στην ηλεκτρική ενέργεια και μηχανική εμφανίζονται σης γωνίες της κεντρικής αίθουσας του σταθμού.

Novoslobodskaya
30-Ιαν-1952 (αρχιτέκτονας Alexey Dushkin). Για την διακόσμηση του σταθμού, χρησιμοποιήθηκαν υαλογραφήματα -έργα Λετονών καλλιτεχνών και τα πρώτα σχέδια απεικονίζουν τον καιρό πριν τον 2ο Παγκόσμιο. Στο τέλος της πλατφόρμας υπάρχει ένα ψηφιδωτό με τη φράση «Ειρήνη σε όλο τον κόσμο».

Prospekt Mira
30-Ιαν-1952. Το θέμα του σταθμού είναι εμπνευσμένο από τον Βοτανικό Κήπο του Πανεπιστημίου της Μόσχας (αρχιτέκτονες Vladimir Gelfreykh & Mikhail Minkus) και οι κολόνες είναι διακοσμημένες με λουλουδένια στοιχεία. Στο κέντρο υπάρχει ένα «μενταγιόν» όπου αναδεικνύονται διάφορες πτυχές της γεωργικής εξέλιξης στη Σοβιετική Ένωση. Για τον φωτισμό του έχουν χρησιμοποιηθεί επιβλητικοί πολυέλαιοι.

Komsomolskaya
30-Ιαν-1952 σε σχέδια Shchusev από τους πιο πολυσύχναστους του δικτύου, που χαρακτηρίζεται ως το «baroque παλάτι του λαού». Αναπαριστά τον ιστορικό λόγο της μάχης των Σοβιετικών όπου ο Στάλιν μίλησε για τους στρατιωτικούς ηγέτες, οι οποίοι διαφαίνονται στα ψηφιδωτά του σταθμού.

Σταθμός Kievskaya
14-Μαρτ-1954, μετά από ένα διαγωνισμό που έγινε στην Ουκρανία (κέρδισε η ομάδα Katonin-Skugarev- Golubev) και το θέμα του επευφημεί την Ρωσο-Ουκρανική ένωση. Στο τέλος της πλατφόρμας βρίσκεται το πορτραίτο του Λένιν.

Δείτε την εικονική περιήγηση εδώ.

Επιμέλεια: Γιάννης Παπαγιάννης

alt.gr

sidirodromikanea