Τρίτη 4 Μαΐου 2021

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η επόμενη μέρα.

Η απόφαση προκάλεσε την έντονη αντίδραση των φορέων που τάσσονταν υπέρ της διατήρησης in situ των αρχαιοτήτων, ενώ η «Αττικό Μετρό» επισημαίνει ότι έτσι «απελευθερώνεται το έργο»

Γιώργος Λιάλιος

Το πράσινο φως για την απόσπαση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης έδωσε με οριακή πλειοψηφία η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η είδηση προκάλεσε την έντονη αντίδραση των φορέων που τάσσονταν υπέρ της διατήρησης in situ των αρχαιοτήτων, οι οποίοι απευθύνουν έκκληση στην κυβέρνηση να ανακαλέσει την απόφασή της. Από την πλευρά της «Αττικό Μετρό» επισημαίνεται ότι η απόφαση θα «απελευθερώσει» το έργο, υποστηρίζοντας ότι παραμένει ο στόχος για παράδοση του συνόλου της βασικής γραμμής το 2023.

Ειδικότερα, η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των τριών προσφυγών που ασκήθηκαν δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί, ωστόσο το διαρρεύσαν περιεχόμενό της (απόρριψη των προσφυγών με πλειοψηφία 13-12) επιβεβαιώνεται από πηγές του υπουργείου Υποδομών. «Ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού, οι οποίοι μαζί με τη διοίκηση της Αττικό Μετρό θα καταστούν συνυπεύθυνοι για τη μεγαλύτερη πολιτιστική καταστροφή που θα έχει συντελεστεί στη χώρα μας τα τελευταία 50 χρόνια, πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αυτή η δικαστική απόφαση αποτελεί πύρρειο νίκη και διεθνή διασυρμό για την Ελλάδα», αντέδρασε με ανακοίνωσή της η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, μία εκ των προσφευγόντων.

Ο δε Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, επίσης προσφεύγων, υποστήριξε ότι «οι αρχαιότητες χρησιμοποιούνται για να συγκαλυφθούν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονται στο έργο», εκτιμώντας ότι «οι αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα και οι αποζημιώσεις υπήρξαν εξαρχής ο επιδιωκόμενος στόχος των μεθοδεύσεων».

Τώρα η προσοχή όλων στρέφεται στην επόμενη ημέρα, με το ερώτημα εάν το υπουργείο Πολιτισμού θα ανακαλέσει την απόφασή του. Κάτι ανάλογο άλλωστε είχε συμβεί το 2010 με τις δύο πολυκατοικίες επί τον οδών Μακρυγιάννη και Μητσαίων, που είχε αρχικά αποφασιστεί να κατεδαφιστούν στο πλαίσιο της κατασκευής του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.

Από την πλευρά της η «Αττικό Μετρό» εκφράζει συγκρατημένη αισιοδοξία. «Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε την απόφαση, καθώς δεν έχει ακόμα δημοσιευθεί», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της εταιρείας Νίκος Ταχιάος. «Αν ισχύει ωστόσο, μας δίνει μεγάλη βεβαιότητα ότι θα επιτύχουμε τον στόχο μας για παράδοση ολόκληρης της βασικής γραμμής μέσα στο 2023. Για εμάς το σημαντικό είναι να μπορούν να γίνουν δοκιμές των συρμών και των συστημάτων στη Βενιζέλου. Αρα αυτό που απαιτείται είναι να ολοκληρωθεί η κατασκευή της αποβάθρας, για την οποία θα χρειαστεί περίπου ένα έτος από τη στιγμή που θα ολοκληρωθούν οι ανασκαφές (σ.σ. στο επίπεδο κάτω από τα αρχαία, μετά την απόσπασή τους).

Εντατικοί ρυθμοί

Οι ρυθμοί σε όλο το έργο είναι πολύ εντατικοί και μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι πρώτες δοκιμές στη γραμμή, στο τμήμα Σιντριβάνι – Αμαξοστάσιο και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα ολοκληρωθούν όλες οι διαμορφώσεις στο επίπεδο του δρόμου, με εξαίρεση τους σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου».

kathimerini.gr
sidirodromikanea