Σημαντικές ταξιδιωτικές – μεταφορικές υποδομές απέκτησε τα τελευταία χρόνια η Ήπειρος. Νέοι αυτοκινητόδρομοι τη διασχίζουν, τα δύο Αεροδρόμια της περιοχής μας αναβαθμίστηκαν, το Λιμάνι Ηγουμενίτσας μεγαλώνει.
Λείπει όμως μία ακόμη για να ολοκληρωθεί το «πλέγμα» που θα αλλάξει οριστικά τις προοπτικές της ευρύτερης περιοχής και αυτή δεν είναι άλλη από τη σιδηροδρομική σύνδεση με την Κεντρική και Βόρειο Ελλάδα. Το τρένο αποτελεί «όνειρο» πολλών δεκαετιών για την περιοχή μας, ωστόσο, σήμερα μία νέα «χαραμάδα» ανοίγει, καθώς η Ε.Ε. δείχνει να πριμοδοτεί, για περιβαλλοντικούς λόγους, τη χρήση του για ταξίδια μικρότερων αποστάσεων, έναντι του αεροπλάνου. Αυτό διαφάνηκε και σε πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου για το κλίμα Επιτρόπου.
Με την κατάλληλη λοιπόν προετοιμασία σε επίπεδο μελετών, πιθανώς η χώρα μας να μπορέσει να διεκδικήσει την υλοποίηση σιδηροδρομικών υποδομών, με τη σύνδεση Ηγουμενίτσας – Ιωαννίνων – Καλαμπάκας να είναι μία από τις κυριότερες.
Σιδηροδρομική Εγνατία
«Για το καλό του κλίματος, οι πτήσεις μικρών αποστάσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με σιδηροδρομικά δρομολόγια», δήλωσε πρόσφατα ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος για το κλίμα Φρανς Τίμερμανς, δείχνοντας με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο τη στροφή που κάνει η Ε.Ε. στο συγκεκριμένο θέμα
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Νίκου Καραγιάννη στην έγκυρη ιστοσελίδα «ypodomes.com», η διάθεση της Κομισιόν να χρηματοδοτήσει σιδηροδρομικά έργα σε όλη την Ευρώπη με στόχο τη μείωση των αεροπορικών δρομολογίων μικρών αποστάσεων, ευνοεί ιδιαίτερα και τη χώρα μας η οποία εξάλλου έχει ένα από τα πιο αραιά δίκτυα σιδηροδρόμων στην Ευρώπη.
Με την κατάλληλη προετοιμασία σε επίπεδο μελετών, η Ελλάδα ενδέχεται να δει στο μέλλον το τρένο να συνδέει την Καλαμπάκα με τα Γιάννενα και την Ηγουμενίτσα προς τα δυτικά και να φτάνει μέχρι την Κοζάνη στα βόρεια.
Αυτές οι δύο συνδέσεις, μαζί με την ήδη σχεδιαζόμενη δημοπράτηση της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη και την αναβάθμιση του τμήματος Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο μπορεί να συντελέσει στην υλοποίησης της περίφημης Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Διαμετακομιστικό κέντρο
Η γραμμή Καλαμπάκα – Γιάννενα – Ηγουμενίτσα και Καλαμπάκα – Κοζάνη με την ανάγκη μιας ακόμα γραμμής μεταξύ Κοζάνης – Βέροιας, θα ενώσει σιδηροδρομικά και θα μετατρέψει τη Βόρεια Ελλάδα σε ένα μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο με συνδυασμό λιμανιών – οδικών αξόνων – σιδηρόδρομου και αεροδρομίων και θα επιτρέψει την απρόσκοπτη μετακίνηση επιβατών στη χώρα, επισημαίνει το «ypodomes.com».
Υπάρχει βέβαια ένα μειονέκτημα για την κατασκευή νέων γραμμών τρένου, ειδικά στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου κι αυτό είναι η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού και η έλλειψη μεγάλων αστικών κέντρων. Ωστόσο, όπως αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ, ούτως ή άλλως οι επιβατικές μεταφορές ακόμα και στην Ευρώπη αποτελούν τη μειοψηφία των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ο μέσος όρος των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών είναι στο 11% και όλο το υπόλοιπο μεταφορικό έργο αφορά εμπορευματικές μεταφορές.
Θέλει προετοιμασία
Φυσικά, πρόκειται για ένα «πακέτο» έργων που έχουν μακρύ χρονικό ορίζοντα υλοποίησης λόγω του υψηλού συνολικού τους κόστους. Για παράδειγμα, μόνο η σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων εκτιμάται πως ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, απαιτείται η όσο το δυνατόν ταχύτερη εκπόνηση μελετών, για να προλάβουν να ωριμάσουν, ώστε, όταν στο μέλλον θα βγαίνουν κονδύλια από τις Βρυξέλλες, η χώρα μας να διεκδικεί βάσει της σιδηροδρομικής πολιτικής την υλοποίησή τους. Είναι άλλωστε γεγονός ότι το τρένο απουσιάζει πλήρως από Ήπειρο, Αιτωλοακαρνανία και μέρος της Δυτ. Μακεδονίας, ενώ στην Πελοπόννησο λειτουργεί σε ένα μικρό μόνο τμήμα.
Μοναδική ευκαιρία
Μοναδική ευκαιρία έχει σήμερα ο σιδηρόδρομος τονίζει η περιφερειακή παράταξη του Γιώργου Ζάψα «Κοινό των Ηπειρωτών με αφορμή την πρόσφατη δήλωση του Φρανς Τίμερμανς.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά σε χθεσινή της παρέμβαση, «είναι η μεγάλη ευκαιρία να ωριμάσει η ιδέα να δούμε το τρένο να επεκτείνεται από την Καλαμπάκα μέχρι α) τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα, προς δυσμάς και β) μέχρι την Κοζάνη στα βόρεια. Μιλάμε για την ολοκλήρωση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, από το χρηματοδοτικό μηχανισμό CEF ‘Συνδέοντας την Ευρώπη’».
Η παράταξη θυμίζει την περσινή απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για την «Υποβολή πρότασης για την Σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου», στο πλαίσιο διαμόρφωσης της λίστας έργων, τα οποία θα υλοποιηθούν στο χρονικό διάστημα 2021 – 30 και τα βασικά της επιχειρήματα.
«Η πραγματικότητα είναι παρούσα και πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλο και πιο δύσκολα χρηματοδοτεί αυτοκινητόδρομους», σημειώνει με έμφαση και προσθέτει: «Έργα τέτοιου βεληνεκούς χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης. Φαίνεται ότι η συγκυρία μας ευνοεί. Να συμφωνήσουμε και να συμμαχήσουμε με τις δυο γειτονικές περιφέρειες της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας και να διεκδικήσουμε το έργο».
Πολλαπλά τα οφέλη
Την ανάγκη διεκδίκησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου επισημαίνει και η παράταξη «Ήπειρος Όλον» του Δημήτρη Δημητρίου, με αφορμή το σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας «ypodomes.com».
Όπως αναφέρει σε χθεσινή ανακοίνωσή της, «θεωρούσαμε και κατά την προεκλογική περίοδο αλλά και σήμερα, φυσιολογική την γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα η οποία όπως αναφέρεται και στο έγκυρο ypodomes.com «είναι η μεγάλη ευκαιρία να ωριμάσει η ιδέα να δούμε το τρένο να επεκτείνεται από την Καλαμπάκα μέχρι α) τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα προς δυσμάς και β) μέχρι την Κοζάνη στα βόρεια».
Η παράταξη σημειώνει πως «τα οφέλη για την Ήπειρο θα είναι πολλαπλά αφού ακόμη και σήμερα κάποιοι που δήθεν οραματίζονται την ανάπτυξη δεν αντιλαμβάνονται ότι μη πιέζοντας και μη διεκδικώντας τέτοιου είδους έργα, αποκόπτουν τις προσπάθειες των επιχειρηματιών οι οποίοι προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους και στερούνται την ευκαιρία πραγματικής αναπτυξιακής πορείας».
Και προσθέτει: «Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου και της τελευταίας ευκαιρίας στους αρμόδιους, ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου κρίνεται απαραίτητη υποδομή για την ανάπτυξη της περιοχής, για την εξασφάλιση γρήγορων και οικονομικών μεταφορών και για την σύνδεσή της με την Ευρώπη».
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
fanaripress.gr
sidirodromikanea