Η πανδημία και οι επακόλουθες κλειδαριές συνεχίζουν να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2019, τα έσοδα από τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μειώθηκαν από -3 τοις εκατό τον Δεκέμβριο του 2020 σε 10 τοις εκατό τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2021. Οι μέσες εβδομαδιαίες απώλειες ήταν πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ την εβδομάδα.
Της Majorie van Leijen
Οι διαχειριστές υποδομής βλέπουν επίσης αυξημένες απώλειες, από -8% το καλοκαίρι του 2020 σε -13% το 1ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτά είναι τα ευρήματα του τελευταίου «COVID Impact Tracker» που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο από την Κοινότητα των ευρωπαϊκών εταιρειών σιδηροδρόμων και υποδομών (CER) μεταξύ των μελών της.
Περισσότερα από 30 εκατομμύρια την εβδομάδα
Εξετάζοντας τις απώλειες υποδομής για πρώτη φορά, αυτή η τελευταία έρευνα CER δείχνει σαφώς ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές εξακολουθούν να επηρεάζονται από την τρέχουσα πανδημία. Μετά από έναν σχεδόν κανονικό μήνα του Δεκεμβρίου του 2020, τα έσοδα από τις εμπορευματικές μεταφορές μειώθηκαν στο -10 τοις εκατό τον Ιανουάριο, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Τον Φεβρουάριο, η απώλεια εσόδων έφτασε ακόμη και το 11%. Τον Μάρτιο, οι μέσες εβδομαδιαίες απώλειες ήταν πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ την εβδομάδα (στην ΕΕ 27), σύμφωνα με τα στοιχεία της CER.
Ωστόσο, οι απώλειες εσόδων από σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι 5% χαμηλότερες από ό, τι στο 1ο εξάμηνο του 2020, η αρχή της κρίσης COVID. Αυτό είναι διαφορετικό για τις απώλειες διαχειριστών υποδομής. το -13 τοις εκατό είναι περίπου το ίδιο με την αρχή της κρίσης της κορώνας. Οι λόγοι για αυτό είναι πολλαπλοί, αλλά το αντίστοιχο βάρος τους δεν έχει ακόμη εξακριβωθεί, δήλωσε ο CER.
Κάλεσε για βοήθεια
Η CER εξέδωσε πρόσκληση για βοήθεια βάσει αυτών των αριθμών. «Η στοχοθετημένη υποστήριξη στους σιδηροδρόμους για τον μετριασμό των αρνητικών επιπτώσεων του COVID-19 είναι επειγόντως απαραίτητη και είναι απαραίτητη για την ανάκαμψη και τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου», ανέφερε.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της CER Alberto Mazzola: «Η επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας θα απαιτήσει μια σημαντική στροφή προς τον σιδηρόδρομο. Οι σιδηρόδρομοι έχουν την ικανότητα να υποστηρίξουν τόσο την ανάκαμψη όσο και τη βιώσιμη μετάβαση της Ευρώπης, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα αναδυθούν αρκετά ισχυρά από αυτήν την κρίση για να το πράξουν. Η ουσιαστική αποζημίωση των τρεχουσών απωλειών, αλλά και η μείωση των επιβαρύνσεων για τους φορείς εκμετάλλευσης, ενώ αποζημιώνουν τους διαχειριστές υποδομής για τα σχετικά χαμένα έσοδα, είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τον τομέα να περάσει αυτή τη δύσκολη περίοδο. "
Οι υπηρεσίες επιβατών επηρέασαν περισσότερο
Αν και οι απώλειες είναι σημαντικές για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, είναι ακόμη υψηλότερες για την κυκλοφορία των επιβατών. Μετά από μια μικρή ανακούφιση το καλοκαίρι του 2020, οι απώλειες επιβατών άρχισαν να επιδεινώνονται τον Οκτώβριο και έφτασαν το -51% τον Νοέμβριο του 2020 (σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019). Οι απώλειες παρέμειναν σταθερά στο -51 τοις εκατό τους επόμενους τέσσερις μήνες έως τον Μάρτιο του 2021, με εβδομαδιαίες απώλειες περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ την εβδομάδα (στην ΕΕ27), σύμφωνα με το CER
https://www.railfreight.com/policy/2021/05/04/rail-freight-continues-to-lose-30m-euros-per-week-due-to-pandemic/
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea