Η Φινλανδία και η Εσθονία υπέγραψαν μνημόνιο συμφωνίας στις 26 Απριλίου 2021 για τη συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στον τομέα των μεταφορών. Αυτό θα προωθήσει έργα μεγάλης κλίμακας, όπως η σήραγγα Ελσίνκι-Ταλίν, η σιδηροδρομική γραμμή Baltica, τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και ο κεντρικός διάδρομος δικτύου Βόρειας Θάλασσας – Βαλτικής Θάλασσας.
Της Majorie van Leijen
Ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Φινλανδίας Timo Harakka και ο Υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και Υποδομών της Εσθονίας Taavi Aas υπέγραψαν το μνημόνιο συμφωνίας τη Δευτέρα αυτήν την εβδομάδα. Σκοπός του μνημονίου είναι η συνεργασία στον τομέα των μεταφορών και η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των χωρών σχετικά με πολλά μεγάλα σιδηροδρομικά έργα. Το μνημόνιο παρέχει ένα βελτιωμένο περιβάλλον για την εφαρμογή κοινοτικής χρηματοδότησης για τα έργα. Ωστόσο, οι δύο χώρες δεν δεσμεύονται από το μνημόνιο συμφωνίας για μεμονωμένα σχέδια.
«Η τελική στάση Rail Baltica πρέπει να είναι το Ελσίνκι»
Ο υπουργός Οικονομίας και Υποδομών της Εσθονίας Taavi Aas χαίρεται που η Φινλανδία και η Εσθονία συμφώνησαν σε ένα κοινό έδαφος για το έργο σήραγγας του Ταλίν-Ελσίνκι και τη σιδηροδρομική Βαλτική. «Η τελική στάση του Rail Baltica δεν πρέπει να είναι το Ταλίν αλλά το Ελσίνκι. Η ενσωμάτωση της σήραγγας στο ΔΕΔ-Μ θα χρησιμεύσει ως μια νέα εμπορευματική πύλη προς την Ευρώπη και θα καταστήσει τις πρωτεύουσες μας μια δίδυμη πόλη », δήλωσε ο Άας.
Το MoU δηλώνει ότι η σήραγγα του Ελσίνκι-Ταλίν είναι ένα μοναδικό έργο του μέλλοντος που θα απαιτούσε καινοτόμες δράσεις και διαφοροποιημένες πηγές χρηματοδότησης. Μαζί με το Rail Baltica, θα παρέχει γρήγορη πρόσβαση στην Κεντρική Ευρώπη. Η χρήση της σήραγγας προβλέπεται τόσο για επιβατικές όσο και για εμπορευματικές μεταφορές.
«Η Φινλανδία και η Εσθονία έχουν ξεκινήσει πολύ φιλόδοξα σιδηροδρομικά έργα. Οι χώρες και οι πρωτεύουσες μας βρίσκονται στους ίδιους διαδρόμους κεντρικού δικτύου της ΕΕ που σύντομα θα επεκταθούν », λέει ο Φινλανδός Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Timo Harakka. «Ο γενικός στόχος θα πρέπει να είναι τα συστήματα μεταφορών της Φινλανδίας και της Εσθονίας να λειτουργούν με πολυτροπική ολοκλήρωση, παρέχοντας υψηλής ποιότητας και βιώσιμα ταξίδια και μεταφορές μεταξύ Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης».
Τον Φεβρουάριο του 2018, το έργο FinEst Link δημοσίευσε τα αποτελέσματα της μελέτης σκοπιμότητας της σιδηροδρομικής σήραγγας Ελσίνκι-Ταλίν. Με βάση τη μελέτη, μια ομάδα εργασίας εκπροσώπων των Φινλανδικών και Εσθονικών Υπουργείων Μεταφορών και Επικοινωνιών και των πόλεων του Ελσίνκι και του Ταλίν θα αξιολογήσει την απαιτούμενη συνέχεια. Η συνεργασία σχετικά με τη σήραγγα συζητήθηκε στην κοινή συνεδρίαση των κυβερνήσεων της Φινλανδίας και της Εσθονίας τον Μάιο του 2018
Επόμενα βήματα για τη σήραγγα
«Δυστυχώς, η απόφαση της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου δεν σημαίνει ότι μπορούμε να μιλήσουμε για τη σήραγγα που συνδέει την Εσθονία και τη Φινλανδία με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αλλά στην περίπτωση ενός τόσο μεγάλου έργου, είναι επίσης σημαντικό οι δύο χώρες να εκφράσουν τη βούλησή τους», είπε ο πρωθυπουργός της Εσθονίας Κάχα Κάλας την περασμένη εβδομάδα. "Όταν υπογραφεί το πρωτόκολλο, μπορούμε να προχωρήσουμε με τις προετοιμασίες για την πιθανή κατασκευή της σήραγγας από το κράτος."
Το Υπουργείο Οικονομίας και Επικοινωνιών της Εσθονίας σκοπεύει να ξαναρχίσει την Ομάδα Εργασίας της σήραγγας του Ταλίν-Ελσίνκι στο εγγύς μέλλον, η οποία περιλαμβάνει τα Υπουργεία Οικονομικών Υποθέσεων και Επικοινωνιών και των δύο χωρών, καθώς και τις κυβερνήσεις του Ταλίν και του Ελσίνκι. Το μνημόνιο θα ισχύει έως το 2030.
railfreight.com/policy/2021/04/28/finland-and-estonia-signed-mou-including-helsinki-tallinn-tunnel
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης