Η Κίνα, η πολυπληθέστερη σήµερα χώρα στον κόσµο και ανερχόµενη παγκόσµια οικονοµική δύναµη, έθεσε ως στόχο την κατασκευή υπερσύγχρονων τρένων νέας γενιάς που θα φέρουν την επανάσταση στις χερσαίες µεταφορές. Σύµφωνα µε δηµοσίευµα της γερµανικής εφηµερίδας Die Welt, η Κίνα προωθεί την κατασκευή του πιο γρήγορου τρένου στον κόσµο.
Του Άντρου Γ. Καραγιάννη*
Η ιδέα για την κατασκευή τρένων ταχείας ανάπτυξης, ηλεκτροµαγνητικής πρόωσης, αναπτύχθηκε στη Γερµανία, σκόνταψε όµως στην έλλειψη ενδιαφέροντος από τις γερµανικές δηµόσιες εταιρείες µεταφορών λόγω µικρών αποστάσεων. Η Κίνα, υιοθετώντας τη γερµανική τεχνολογία αµαξοστοιχιών µαγνητικής αιώρησης, ετοιµάζεται να θέσει σε τροχιά το γρηγορότερο τρένο του κόσµου, το οποίο θα καλύπτει την απόσταση 1.000 χλµ. µεταξύ των πόλεων Γκουαντζού – Γουχάν σε µια ώρα, αντί σε δύο ώρες που χρειάζεται σήµερα ένα τρένο µε ταχύτητα 600 χλµ. την ώρα.
Λόγω των µακρινών αποστάσεων, η Κίνα χρειάζεται σύγχρονα τρένα, τα οποία θα διανύουν µεγάλες αποστάσεις σε λιγότερο από µία ώρα, για εξυπηρέτηση τόσο του επιβατικού κοινού όσο και για προώθηση του εµπορίου. Η ιδιαιτερότητα των τρένων νέας γενιάς εστιάζεται στη χρήση µαγνητικών δυνάµεων, µε αποτέλεσµα τα τρένα να «αιωρούνται» κυριολεκτικά πάνω στις ράγες χωρίς τριβή.
Η αστικοποίηση πλήττει σήµερα σοβαρά τις επαρχίες της Κίνας, παρόλες τις φιλότιµες προσπάθειες που καταβάλλει η κινεζική κυβέρνηση για παραµονή των νέων ζευγαριών στην επαρχία προσφέροντάς τους οικονοµικά, στεγαστικά και εργασιακά κίνητρα. Η ραγδαία ανάπτυξη των αστικών κέντρων δηµιουργεί περαιτέρω περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήµατα, όπως η µόλυνση του περιβάλλοντος και γι’ αυτό οι νέες κινέζικες ηλεκτροµαγνητικές συγκοινωνίες σχεδιάζονται για να είναι πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Η προστασία του περιβάλλοντος και ο περιορισµός της κλιµατικής αλλαγής αποτελούν βασικό στόχο της κινεζικής κυβέρνησης, η οποία επενδύει και στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κινέζικες εταιρείες παράγουν το 75% των αναγκών της Κίνας σε λίθιο και σχεδόν το 40% της παγκόσµιας ζήτησης, σύµφωνα µε στοιχεία της Εφηµερίδας των Συντακτών.
Για να µπορέσει όµως η Κίνα να αναπτύξει ένα σύγχρονο σιδηροδροµικό δίκτυο, θα πρέπει να διαφυλάξει τους φυσικούς πόρους της. Η γεωργοκτηνοτροφία, ο πρωτογενής τοµέας γενικότερα, οι αστικές και επαρχιακές περιοχές χρειάζονται νερό για να επιβιώσουν. Το καλύτερο αγαθό για τους Κινέζους, οι πηγές νερού, πηγάζουν κυρίως από τα Ιµαλάια, εµπλουτίζοντας τους ποταµούς της Κίνας και των γύρω περιοχών. Ο κύριος αντίπαλος της Κίνας στον έλεγχο των φυσικών υδάτινων πόρων του Θιβέτ και του Κασµίρ είναι η δεύτερη µεγαλύτερη πληθυσµιακά χώρα στον κόσµο, η γειτονική της Ινδία. Οι δύο χώρες έχουν κοινά σύνορα µήκους περίπου 3.500 χιλιοµέτρων. Οι συγκρούσεις µεταξύ των δύο γειτονικών χωρών αφορούν κυρίως τον έλεγχο των υδροφόρων πηγών και την κατασκευή φραγµάτων από την Κίνα για παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας. Στόχος της Κίνας είναι ο γεωπολιτικός έλεγχος της αυτόνοµης περιοχής του Θιβέτ, γιατί από εκεί πηγάζουν οι µεγαλύτεροι ποταµοί της Ασίας, οι οποίοι τροφοδοτούν µε νερό την Ινδία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, τη Μιανµάρ, την Ταϊλάνδη, το Λάος, την Καµπόζη, το Βιετνάµ, συνολικού πληθυσµού δύο δισεκατοµµυρίων κατοίκων.
Η συνεχής πληθυσµιακή αύξηση στην Ασία, η αστικοποίηση και η εκβιοµηχάνιση οδηγούν σε αυξηµένες εµπορικές και οικιστικές ανάγκες. Η αστικοποίηση και η άρδευση χρειάζονται τεράστιες ποσότητες νερού και για να φτάσουν πιο εύκολα οι κυβερνητικές υπηρεσίες, τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές, χρειάζεται ένα σύγχρονο δίκτυο µεταφορών που να καθιστά προσβάσιµες πόλεις, χωριά, αλλά και να προωθούν το εµπόριο και τις οικονοµικές συνδιαλλαγές µε άλλες χώρες. Η Κίνα φαίνεται να βρίσκεται ήδη στον ασφαλή και γρήγορο δρόµο των σύγχρονων µεταφορών.
* ∆ήµαρχος ∆ερύνειας
dialogos.com.cy