Σάββατο 17 Απριλίου 2021

Οι σιδηροδρομικές γραμμές «διχάζουν» τον Πλαταμώνα.

Διίστανται οι απόψεις στην περιοχή του Πλαταμώνα μετά την γνωστοποίηση της απόφασης του ΟΣΕ να αποχαρακτηρίσει την παλαιά σιδηροδρομικής «γραμμής» Σ.Σ. Νέων Πόρων-Πλαταμώνα. Πρόκειται ουσιαστικά για κατάργηση των γραμμών και δημιουργία ενδεχομένου παραχώρησης του χώρου στον Δήμο για άγνωστη μέχρι στιγμής χρήση.

Στην αρχή την αντίθεσή του εξέφρασε ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου με σχετική ανακοίνωση. Στη συνέχεια πήρε τη σκυτάλη ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σιδηροδρομικών Λάρισας ενώ ανακοίνωση αντίδρασης υπήρξε ακόμα και από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου Τρικάλων, κάτι που δείχνει πως για το θέμα υπάρχει πανθεσσαλικό ενδιαφέρον, αν και το εν λόγω σημείο βρίσκεται στη γειτονική περιφέρεια της Μακεδονίας.

«Το ζήτημα βεβαίως δεν είναι μόνο συναισθηματικό, αλλά είναι και θέμα παραβίασης του κείμενου θεσμικού πλαισίου προστασίας μνημείου, και ταυτόχρονα θέμα κατάργησης της προοπτικής αξιοποίησης της γραμμής προς όφελος των πολιτών.
Ο Πλαταμώνας θα έπρεπε σε μία πολιτισμένη ευρωπαϊκή χώρα να είναι όλη τη θερινή περίοδο το μέρος όπου τα τρένα θα έφταναν τόσο από την Λάρισα και τη δυτική Θεσσαλία, όσο και από την Θεσσαλονίκη» αναφέρουν μεταξύ άλλων οι τελευταίοι.


Στον Πλαταμώνα βρίσκονται πολλοί Λαρισαίοι εδώ και δεκαετίες. Τόσο ως ιδιοκτήτες καταστημάτων όσο και ως παραθεριστές. Πολλοί είναι ιδιοκτήτες εξοχικών κατοικιών ενώ υπάρχουν κι εκείνοι που παραθερίζουν επί σειρά ετών στην περιοχή νοικιάζοντας αντίστοιχα διαμερίσματα ή ευρισκόμενοι στα κάμπινγκ της περιοχής.


Σύμφωνα με όσα περιγράφουν στη Larissanet κάποιοι εξ αυτών, οι απόψεις είναι μοιρασμένες αυτήν την περίοδο. Από την μια πλευρά, υπάρχουν εκείνοι που πιστεύουν πως η περιοχή θα «ανασάνει» σε μεγάλο βαθμό. Αυτό γιατί στις πρώτες σκέψεις της δημοτικής αρχής είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, να αξιοποιηθεί στο μέλλον ο χώρος των σιδηροδρομικών γραμμών και να δημιουργηθούν ακόμα και θέσεις στάθμευσης για τα οχήματα των κατοίκων.


Άλλοι πάλι υποστηρίζουν πως ενδεχομένως να καταργηθεί η παραλιακή οδός και να μετατραπεί σε πεζόδρομο δίνοντας νέα ανάσα και χαρακτήρα στο παραλιακό «μέτωπο» ενώ σε κάποιο σημείο θα πρέπει βέβαια να γίνει κεντρικός δρόμος με πρώτη σκέψη τον παλιό σιδηρόδρομο. Σε συνδυασμό μάλιστα με τα έργα που γίνονται αυτό το διάστημα στο θαλάσσιο τμήμα τότε θα φέρει νέο «αέρα» στον Πλαταμώνα.
Από την άλλη βέβαια υπάρχουν και αρκετοί κάτοικοι που υποστηρίζουν (όπως και οι σιδηροδρομικοί) την αντίθετη άποψη. Δηλαδή πως αν χαθούν οι σιδηροδρομικές γραμμές του Πλαταμώνα θα εξαφανιστεί κι ένα μεγάλο μέρος του χαρακτήρα του.

Ο σταθμός και οι γραμμές

Τόσο οι παλιές σιδηροδρομικές γραμμές όσο και το ίδιο το κτίριο του Σιδηροδρομικού Σταθμού στον Πλαταμώνα έχουν ιδιαίτερο χαρακτήρα, σύμφωνα με τον ΟΣΕ.

Το κτίριο του Σ.Σ. Πλαταμώνα είναι διώροφο, κεραμοσκεπές με υπόστεγο στο ισόγειο και ενδιαίτημα του σταθμάρχη στον όροφο. Διαθέτει αποθήκη, υδατό πυργο μεγάλης χωρητικότητας, τέσσερα πέτρινα ισόγεια κτίρια για την διαμονή του προσωπικού, τρεις γραμμές και μία μόρτα. Βρίσκεται σε παραθαλάσσιο σημείο με πλήθος αιωνόβιων πλατανιών. Να σημειωθεί ότι είχε επιβατική κίνηση χιλιάδων ατόμων ετησίως, καθώς ο σιδηρόδρομος ήταν μέχρι τέλους το δημοφιλέστερο μέσο μεταφοράς, των Λαρισαίων και όχι μόνο, προς το δημοφιλές αυτό τουριστικό θέρετρο.


Η γραμμή συνεχίζει «αγκαλιάζοντας» την θάλασσα σε ένα μαγευτικό τοπίο με πλούσια βλάστηση. Στη συνέχεια διέρχεται μέσα από σήραγγα κάτω από το Κάστρο του Πλαταμώνα και μετά την ανοιχτή γαλαρία συγκλίνει με τη νέα χάραξη στην τοποθεσία Παραλία Αγίου Παντελεήμονα Πιερίας.

Η γραμμή του Πλαταμώνα κατασκευάστηκε το 1916 και ήταν στην αρχή της ενωτικής γραμμής Παπαπουλίου Λάρισας – Πλατέος Ημαθίας. Η γραμμή αυτή σύνδεσε τον Λαρισαϊκό Σιδηρόδρομο με το δίκτυο της S.M. (Chemins de fer de Salonique a Monastir) στην Μακεδονία και κατ’ επέκταση σύνδεσε σιδηροδρομικά την πρωτεύουσα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Επίσης μετά τη Μάχη του Πλαταμώνα (15-16 Απριλίου 1941) τα γερμανικά στρατεύματα προέλασαν προς νότο μέσω του διαδρόμου των γραμμών Πλαταμώνα & Τεμπών. Αποδεικνύεται έτσι και η ιδιαίτερη ιστορική σημασία της γραμμής πέρα από το φυσικό κάλλος.


Πηγή: larissanet.gr